• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Watercircle (Caravan Club)

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Tecknade försäkring på vår Niesmann Bischoff Flair 830LE -17 i mars 2019 med en årspremie 8.046 kr.

För kommande år är premien 10.700 kr, en höjning med över 30%!!!!

Någon som har liknande erfarenheter?
Hur har andra försäkrings bolag agerat?

Mvh Markku
Ja skit bolag läs de finstilta jag va me om en viltolycka fy de kostade mej multum ej stillastående högsta dom betala e 5 tusen så jag har erfarenhet av de bolaget o deras skadereglerare fy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hade en vagnskada,detta hanterades snabbt och bra inga som helst problem
Vi har precis samma goda erfarenheter, både vad gäller skadereglering för husbilen som huset. Små grejor, men snabbt och enkelt reglerat.

Trots det är jag mycket tveksam om det blir någon förlängning, vi har huvudförfallodagen den 1 oktober. Vad jag förstått här på Forumet är det nog dags att kolla upp alternativen. M, verkar vara ett seriöst alternativ förstår jag.

Men jag hoppas fortsatt att Husbilsklubben snart redovisar ett eget exklusivt avtal för husbilen hos något av försäkringsbolagens, enligt uppgift pågår förhandling.

Tommy
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vi har precis samma goda erfarenheter, både vad gäller skadereglering för husbilen som huset. Små grejor, men snabbt och enkelt reglerat.

Trots det är jag mycket tveksam om det blir någon förlängning, vi har huvudförfallodagen den 1 oktober. Vad jag förstått här på Forumet är det nog dags att kolla upp alternativen. M, verkar vara ett seriöst alternativ förstår jag.

Men jag hoppas fortsatt att Husbilsklubben snart redovisar ett eget exklusivt avtal för husbilen hos något av försäkringsbolagens, enligt uppgift

Vi har precis samma goda erfarenheter, både vad gäller skadereglering för husbilen som huset. Små grejor, men snabbt och enkelt reglerat.

Trots det är jag mycket tveksam om det blir någon förlängning, vi har huvudförfallodagen den 1 oktober. Vad jag förstått här på Forumet är det nog dags att kolla upp alternativen. M, verkar vara ett seriöst alternativ förstår jag.

Men jag hoppas fortsatt att Husbilsklubben snart redovisar ett eget exklusivt avtal för husbilen hos något av försäkringsbolagens, enligt uppgift pågår förhandling.

Tommy
menar du moderna ell motormännen ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
menar du moderna ell motormännen ?
Menar nöjd med skaderegleringen? Det var C.C./Water Circle där vi idag har våra försäkringar.

Om du undrar vilka bolag som Husbilsklubben förhandlar med, så har jag ingen aning. Vad jag förstått skall något presenteras nu till hösten. Hoppas mycket på den, för en enkel rak husbilsförsäkring som passar en majoritet av oss skulle sitta bra.
Hoppas den presenteras före 1:a oktober, som är vårt datum för byte av försäkringsbolag.

Kanske styrelsen har goda nyheter och kan presentera ett samarbete vid årsmötet nästa månad. Tror det är flera än jag som skulle uppskatta det.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
tänkte närmast på alternativ till CC och Folksam ! men kan HBK ta fram ett bra alternativ så är ju det alltid intressant ?
Folksam är ett mycket bra alternativ för de som är utomlands länge, bor i bilen och har den påställd. Tyvärr passar inte den oss längre, eftersom vi ställer av bilen i princip hela vintern, vilket gör Folksam mindre relevant i vårt fall.

Men skulle de ändra kraven och tillåta avställning skulle vi troligen direkt gå tillbaka till Folksam, deras 185 dagars reseförsäkring är av stort värde för oss.

Tommy
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
HEJ.Inte så konstigt måste ju vara olika regler om man kör med fordonet på semester eller har det uppställt som en sommarstuga / L-G
Hur tänker du nu? Skulle det vara mindre skaderisk om jag kör omkring med husbilen än om jag låter det stå still hemma och flyger någonstans och bor på annat sätt? Jag har svårt att se logiken i det....
Ytterligare en försämring som CC har smugit in! I förköpsinformation daterad 200301 gällde 90 dagar oberoende av färdsätt:
Visa bilaga 213800
I förköpsinformationen daterad 210601 är detta ändrat och 90 dagar gäller enbart husbils- / husvagns-resa. Annat färdmedel endast 45 dagar.
Visa bilaga 213801
Antalet spikar i kistan för CC ökar hela tiden. Snart är den enda kvarvarande fördelen att man kan avsluta försäkringen med 30 dagars uppsägningstid!
Finns ingen anledning ha kvar sina försäkringar där längre och då finns det inte heller någon anledning vara kvar som medlem i CC.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Folksam är ett mycket bra alternativ för de som är utomlands länge, bor i bilen och har den påställd. Tyvärr passar inte den oss längre, eftersom vi ställer av bilen i princip hela vintern, vilket gör Folksam mindre relevant i vårt fall.

Men skulle de ändra kraven och tillåta avställning skulle vi troligen direkt gå tillbaka till Folksam, deras 185 dagars reseförsäkring är av stort värde för oss.

Tommy
Tyvärr tillåter de ju inte längre avbrott på resan än 7 dagar vilket ställer till det om man vill/behöver hem någon period.
 
F

F.d. 32985

Guest
Finns ingen anledning ha kvar sina försäkringar där längre och då finns det inte heller någon anledning vara kvar som medlem i CC. Lägg ner båda!
Inte lätt att vara så kategorisk. För vår del, husbil på 4500 kg, årsmodell 2017, ställer av i november och på i mars, åraförfallodag 1 augusti blev försäkringen billigare än förra året. Kontrollerade med andra bolag men de var inte i närheten av det priset vi fick av CC och dess försäkringsbolag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Inte lätt att vara så kategorisk. För vår del, husbil på 4500 kg, årsmodell 2017, ställer av i november och på i mars, åraförfallodag 1 augusti blev försäkringen billigare än förra året. Kontrollerade med andra bolag men de var inte i närheten av det priset vi fick av CC och dess försäkringsbolag.
Det var ju innan de ändrade till årsförsäkring.
 
F

F.d. 32985

Guest
Vad jag tyder informationen på försäkringen efter 1 augusti så har vi årsförsäkring, så sa även försäkringsförmedlaren vi pratade med.

Nytt försäkringsvillkor​

Den 1 april 2021 lanserar/lanserade vi nytt villkor för motorfordon och i samband med dessa vill vi informera om följande förändringar/förbättringar:

  • Årsförsäkring för Husbil Försäkringen är numera en årsförsäkring och gäller med samma villkor och omfattning året runt även om fordonet ställs av hos Transportstyrelsen.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Även jag tänker flytta alla mina försäkringar från CC någon annanstans men har inte bestämt mig vart ännu. Intressant att man kan säga upp försäkringar hos CC på 30 dagar oftast går det ju bara vid förfallodag. Behöver man vara medlem i M för att ha försäkringarna där och i så fall vad kostar medlemskapet? Medlemskapet i CC kan jag ju säga upp nu. Jag byter pga deras regler kring dagar för reseskydd. Jag har både Superhemförsäkring och Superhusvagnsförsäkring på min svenska husvagn via CC men på husvagnen som står permanent i Spanien vill de inte teckna försäkring så den har en spansk försäkring. Åker jag på resa med husbil eller husvagn får jag 90 dagars försäkring men eftersom jag flyger till husvagnen i Spanien får jag bara 45 dagar. Märkligt med kortare skydd för en resa som orsakar betydligt mindre skaderisk. Både husvagnen och min personbil står på förvaring medan jag reser så det är bara jag och det lilla bagage jag har med mig som försäkras. Alltså finns det ingen anledning för mig längre att vara kvar i CC eller ha deras försäkringar. Vid telefonsamtal med dem upplevde jag precis samma ointresse för att behålla mig som kund efter 5 år.
Hej Siv
Blanda nu inte ihop äpplen med päron!!
Det du skriver om att du har 90 dagars försäkring är ju reseförsäkring och inte husbil/husvagnsförsäkring , som är om man läser villkoren i alla försäkringsbolag helt skilda försäkringar. // Bosse
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej Siv
Blanda nu inte ihop äpplen med päron!!
Det du skriver om att du har 90 dagars försäkring är ju reseförsäkring och inte husbil/husvagnsförsäkring , som är om man läser villkoren i alla försäkringsbolag helt skilda försäkringar. // Bosse
Jo jag vet att det är reseförsäkringsdelen men de har ändrat även den. Tidigare hade du 90 dagar oavsett hur du reste. Nu har du bara 45 dagar om du inte tar med dig den husbil/husvagn du också har försäkrad där. Jag förstår att de enbart vill försäkra husbils/husvagnsägare men förstår inte logiken i att jag får kortare reseskydd via min hemförsäkring om jag lämnar husbilen/husvagnen hemma.
De ändrar ständigt villkoren till det sämre.
Från 1 till 15 dagar för en ny period reseskydd.
Årsförsäkring utan avställningsförsäkring
90 dagars reseskydd enbart om du reser med husbilen/husvagnen.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Kan fylla på försämringslistan med att husbilsförsäkringen, förutom trafikdelen, numera inte gäller utanför EU/EES. Vill man exempelvis åka till Dubrovnik får man ta färja, eller åka oförsäkrat genom Bosnien.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan fylla på försämringslistan med att husbilsförsäkringen, förutom trafikdelen, numera inte gäller utanför EU/EES. Vill man exempelvis åka till Dubrovnik får man ta färja, eller åka oförsäkrat genom Bosnien.
Jag tror att Bosnien ingår i det gröna kortet, så du bör då ha trafikförsäkring när du kör i Bosnien..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trafikdelen ingår i alla länder, men känns inte helt bekvämt att vara utan de övriga momenten i försäkringen.
Jag är nästan säker på om du vill ha mer än trafikförsäkringen i de länder där försäkringen inte gäller, så kan du säkert köpa en av ditt försäkringsbolag, eller en försäkring i landet du åker till som täcker det din svenska försäkring inte täcker...
Lösningar finns.... Det gäller bara att söka :rolleyes: ;)
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Jag är nästan säker på om du vill ha mer än trafikförsäkringen i de länder där försäkringen inte gäller, så kan du säkert köpa en av ditt försäkringsbolag, eller en försäkring i landet du åker till som täcker det din svenska försäkring inte täcker...
Lösningar finns.... Det gäller bara att söka :rolleyes: ;)
Javisst finns det lösningar. Den enklaste är att byta försäkringsbolag. CC har ingen tilläggsförsäkring som ger skydd utöver trafikförsäkringen i läder utanför EU/EES.
 
Toppen