• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Watercircle (Caravan Club)

F

F.d. 940

Guest
Så var det dags för mig att byta från CC till M försäkring. Egendomligt hur CC slår när man behöver ha husbilen påställd hela året vilket jag inte haft tidigare. CC kan inte heller ange vad min premie för husbilen blir när förfallodagen infaller om 3 månader men säger att den blir avsevärt högre än idag som är 9282:-. Eftersom personbil och hemförsäkring behöver förnyas och CC har 30 dagars uppsägning så går det ju att byta alla på en gång. Blev 4677:- för husbilen hos M och totalen för 3 försäkringar minskade med 5480:-/år. Enda försämringen är 60 dagars reseförsäkring mot 90 hos CC. CC frågade inte varför jag sade upp försäkringar eller försökte behålla kunden så jag fick uppfattningen att jag var i gott sällskap.

Jag har också M-försäkring på husbilen 3900:- år helförsäkring.
Arne.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Håkan , har du kollat..?? att säga upp förs med 30 dagar innebär väl knappast att du får tillbaka pengar för resterande tid av nuv försäkringsår..? Kan ju bli dubbelpremie..?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej jag har autogiro varje månad i förskott så det blir ingen dubbelpremie.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Så var det dags för mig att byta från CC till M försäkring. Egendomligt hur CC slår när man behöver ha husbilen påställd hela året vilket jag inte haft tidigare. CC kan inte heller ange vad min premie för husbilen blir när förfallodagen infaller om 3 månader men säger att den blir avsevärt högre än idag som är 9282:-. Eftersom personbil och hemförsäkring behöver förnyas och CC har 30 dagars uppsägning så går det ju att byta alla på en gång. Blev 4677:- för husbilen hos M och totalen för 3 försäkringar minskade med 5480:-/år. Enda försämringen är 60 dagars reseförsäkring mot 90 hos CC. CC frågade inte varför jag sade upp försäkringar eller försökte behålla kunden så jag fick uppfattningen att jag var i gott sällskap.
Dessutom är det en årsförsäkring vilket betyder att du kan inte ställa av bilen när du inte använder den....
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Bilen går att ställa av,men du betalar fortsatt full försäkring,däremot får du tillbaka skatten 4/15 dagar avställning krävs,så det lönar sig alltid att ställa av längre tider.
Visst är det så, på det viset har förstås inte försäkringen och avställningen nåt med varandra att göra. Det är synd att felaktig information sprids.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Dessutom är det en årsförsäkring vilket betyder att du kan inte ställa av bilen när du inte använder den....
Jag vill ha en årsförsäkring eftersom bilen aldrig kommer att ställas av utan användas hela året och minst var 14 dag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Så var det dags för mig att byta från CC till M försäkring. Egendomligt hur CC slår när man behöver ha husbilen påställd hela året vilket jag inte haft tidigare. CC kan inte heller ange vad min premie för husbilen blir när förfallodagen infaller om 3 månader men säger att den blir avsevärt högre än idag som är 9282:-. Eftersom personbil och hemförsäkring behöver förnyas och CC har 30 dagars uppsägning så går det ju att byta alla på en gång. Blev 4677:- för husbilen hos M och totalen för 3 försäkringar minskade med 5480:-/år. Enda försämringen är 60 dagars reseförsäkring mot 90 hos CC. CC frågade inte varför jag sade upp försäkringar eller försökte behålla kunden så jag fick uppfattningen att jag var i gott sällskap.
Även jag tänker flytta alla mina försäkringar från CC någon annanstans men har inte bestämt mig vart ännu. Intressant att man kan säga upp försäkringar hos CC på 30 dagar oftast går det ju bara vid förfallodag. Behöver man vara medlem i M för att ha försäkringarna där och i så fall vad kostar medlemskapet? Medlemskapet i CC kan jag ju säga upp nu. Jag byter pga deras regler kring dagar för reseskydd. Jag har både Superhemförsäkring och Superhusvagnsförsäkring på min svenska husvagn via CC men på husvagnen som står permanent i Spanien vill de inte teckna försäkring så den har en spansk försäkring. Åker jag på resa med husbil eller husvagn får jag 90 dagars försäkring men eftersom jag flyger till husvagnen i Spanien får jag bara 45 dagar. Märkligt med kortare skydd för en resa som orsakar betydligt mindre skaderisk. Både husvagnen och min personbil står på förvaring medan jag reser så det är bara jag och det lilla bagage jag har med mig som försäkras. Alltså finns det ingen anledning för mig längre att vara kvar i CC eller ha deras försäkringar. Vid telefonsamtal med dem upplevde jag precis samma ointresse för att behålla mig som kund efter 5 år.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Medlemskap i M kostade 250:- när man tecknade försäkringen men det blir nog dyrare nästa år eftersom avgiften annars är 540:-. M har ju många förmåner så det lönar sig nog.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bytte från CC i år då de nu ville ha ca 25 000;- (hb över 3,5 t) för helårsförsäkring, mot ca 6 800:- året tidigare, trots inga skador under försäkringstiden.:aja:.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har försökt få Watercirkel att ge mig en premie vid förnyelse om knappt 2månader,men icke tidigast 35 dagar innan kommer överraskningen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan titta på ditt senaste besked vid påställning så får du den lägsta årskostnaden det kan bli om du ställer på och av likadant. Det finns 2 rader med ett för årskostnad och ett för nuvarande kostnad (Total premie).
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Även jag tänker flytta alla mina försäkringar från CC någon annanstans men har inte bestämt mig vart ännu. Intressant att man kan säga upp försäkringar hos CC på 30 dagar oftast går det ju bara vid förfallodag. Behöver man vara medlem i M för att ha försäkringarna där och i så fall vad kostar medlemskapet? Medlemskapet i CC kan jag ju säga upp nu. Jag byter pga deras regler kring dagar för reseskydd. Jag har både Superhemförsäkring och Superhusvagnsförsäkring på min svenska husvagn via CC men på husvagnen som står permanent i Spanien vill de inte teckna försäkring så den har en spansk försäkring. Åker jag på resa med husbil eller husvagn får jag 90 dagars försäkring men eftersom jag flyger till husvagnen i Spanien får jag bara 45 dagar. Märkligt med kortare skydd för en resa som orsakar betydligt mindre skaderisk. Både husvagnen och min personbil står på förvaring medan jag reser så det är bara jag och det lilla bagage jag har med mig som försäkras. Alltså finns det ingen anledning för mig längre att vara kvar i CC eller ha deras försäkringar. Vid telefonsamtal med dem upplevde jag precis samma ointresse för att behålla mig som kund efter 5 år.
hej ! det är ju inte så konstigt att de inte vill teckna försäkring på ett fordon som står permanent i Spanien ? 6 mån sen ska den registreras i det landet där fordonet befinner sig vilket jag kan tycka är riktigt ! och att du bara får 45 dag när du flyger är ju inget konstigt det heller ! dina behov har ju ändrats så inte konstigt att villkoren gör det med eller ? CC var ju så väldigt bra innan och nu är de inte värda ett skit ? nu har ju inte jag CC men tycker kritik ska vara nyanserad !
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
hej ! det är ju inte så konstigt att de inte vill teckna försäkring på ett fordon som står permanent i Spanien ? 6 mån sen ska den registreras i det landet där fordonet befinner sig vilket jag kan tycka är riktigt ! och att du bara får 45 dag när du flyger är ju inget konstigt det heller ! dina behov har ju ändrats så inte konstigt att villkoren gör det med eller ? CC var ju så väldigt bra innan och nu är de inte värda ett skit ? nu har ju inte jag CC men tycker kritik ska vara nyanserad !
Problemet är att de tidigare sagt att det krävs att jag har både hem och husvagn/husbil försäkrade hos dem för att få 90 dagar men nu måste plötsligt husvagnen vara med på resan.
Förstår absolut att de inte vill försäkra husvagnen i Spanien men varför jag ska få sämre villkor vid mindre risk förstår jag inte. Vagnen i Spanien är för övrigt registrerad alls utan bara försäkrad eftersom den inte ska flyttas.
Tur jag upptäckte det innan jag åkte söderut så jag har tid att byta bolag och säga upp mig från CC.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Problemet är att de tidigare sagt att det krävs att jag har både hem och husvagn/husbil försäkrade hos dem för att få 90 dagar men nu måste plötsligt husvagnen vara med på resan.
Förstår absolut att de inte vill försäkra husvagnen i Spanien men varför jag ska få sämre villkor vid mindre risk förstår jag inte. Vagnen i Spanien är för övrigt registrerad alls utan bara försäkrad eftersom den inte ska flyttas.
Tur jag upptäckte det innan jag åkte söderut så jag har tid att byta bolag och säga upp mig från CC.
vem får 90 dag i reseförsäkring utan ett fordon ? du flyger ju ner så då har du 45 dag ! tror inte du får det hos nåt annat bolag heller ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
vem får 90 dag i reseförsäkring utan ett fordon ? du flyger ju ner så då har du 45 dag ! tror inte du får det hos nåt annat bolag heller ?
När jag kollade infon jag fick inför att min försäkring förnyades 1/4 så står det inget där om krav att resa med bil. Den ändringen införde de tydligen 1/6. Jag utgår därför från att min försäkring även detta året gäller enligt de villkor jag tecknat den på. Undrar hur de gör med alla de som liksom vi tidigare flyger hem över jul/nyår för att träffa familj och få en ny 90-dagarsperiod.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Ytterligare en försämring som CC har smugit in! I förköpsinformation daterad 200301 gällde 90 dagar oberoende av färdsätt:
200301.JPG
I förköpsinformationen daterad 210601 är detta ändrat och 90 dagar gäller enbart husbils- / husvagns-resa. Annat färdmedel endast 45 dagar.
210601.JPG
Antalet spikar i kistan för CC ökar hela tiden. Snart är den enda kvarvarande fördelen att man kan avsluta försäkringen med 30 dagars uppsägningstid!
 
Senast ändrad:

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
HEJ.Inte så konstigt måste ju vara olika regler om man kör med fordonet på semester eller har det uppställt som en sommarstuga / L-G
 
Toppen