• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Watercircle (Caravan Club)

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då fick jag detta ganska uttömande svar:

Hej igen.

Ja, mitt tidigare svar var baserat enbart på den bilden jag mottog och det är aningen svårt att bedöma då man inte ser hela fordonet.

Det är också svårt att tala rent allmänt och även spekulativt angående skadereglering. Ärenden hanteras av utbildade skadereglerare som sedan gör bedömningar efter de unika skadesituationerna.
Det allmänna svaret blir att det skulle kunna gå som vagnskada och som glas. Skriver nedan lite definitioner av hur vi skulle kunna bedöma de olika momenten.



Först och främst är det svårt att bedöma vad som anses vara "boendedel glas". På en helintegrerad husbil skulle man kunna anse att hela sidorna är "boendedel glas".



Är det endast glasruta som går sönder och som enligt villkoret skadats enligt villkorstexten Vind-, sido- eller bakruta som är genombruten, spräckt eller krossad då är det Glasmomentet som gäller.

Om fordonet, dvs karossen samtidigt skadas så är det en vagnskada. Tex singelskada, ex kör in i träd.

Husbil/Husvagn som står uppställd (oftast är de avställda, tex Spanien eller vinterförvaring) och sidorutorna går sönder i boendedelen då är det Vagnmomentet som gäller. Är det tex vindrutan och ett träd/gren som spräcker rutan då är det glasmomentet.


Skulle fordonet vara uppställt och någon går förbi och slår sönder rutor med basebollträ då är det skadegörelse.

För att sammanfatta så kan jag inte svara varken eller då detta är beroende på händelseförlopp. Skadereglerare kommer göra slutlig bedömning och allt jag skriver här är generella saker efter hypotetiska skador.

Hoppas jag gjort dig/er lite klokare.


Ha en fin dag.

Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med mig via mail.

Med Vänliga Hälsningar

Samuel Dahlberg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då husbilen står parkerad hemma räknas det som uppställd, och andra villkor för självrisken. Förardörr räknas inte som bodel, men sidoruta med exakt samma placering på motsatt sida hör till bodelen.
Detta är inte acceptabelt enligt mig. Tyvärr måste man lusläsa avtalen både en och två gånger. Hälsningar Göran Hellman

Det skulle vara intressant att veta vad skadan på rutan är, och hur den har uppkommit?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sidorutan hade exploderat, då bilen stod parkerad hemma. Var inte närvarande då glaset gick sönder. Vid normal skadereglering på bilars glasdel så gäller glasförsäkringen vid dessa tillfällen. Hälsningar Göran Hellman
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Bara ta texten du skrev, samt ev. årtal för ersättningen.

Ja men det är väl ok. då hänvisar du ju bara till vad du har läst i ett forum. Jag ser att du har ju haft samma skada (otur) som jag hade på min bil,
det är ju märkligt att dom gör olika bedömmning.


Är det endast glasruta som går sönder och som enligt villkoret skadats enligt villkorstexten Vind-, sido- eller bakruta som är genombruten, spräckt eller krossad då är det Glasmomentet som gäller.

Enligt svaret som Michael S fick från försäkringsbolaget så borde det väl inte vara någon tvekan.

// Gösta
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Ja men det är väl ok. då hänvisar du ju bara till vad du har läst i ett forum. Jag ser att du har ju haft samma skada (otur) som jag hade på min bil,
det är ju märkligt att dom gör olika bedömmning.




Enligt svaret som Michael S fick från försäkringsbolaget så borde det väl inte vara någon tvekan.

// Gösta
Det tycker jag också, men CC- försäkrings skadereglare är av annan uppfattning tyvärr. Hälsningar Göran Hellman
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det tycker jag också, men CC- försäkrings skadereglare är av annan uppfattning tyvärr. Hälsningar Göran Hellman

Om rutor bara "exploderar" eller ett det blir imma emellan dubbelglasen är ju fabrikationsfel, och borde täckas med en reklamation mot
tillverkaren, och inte betalas av försäkringskollektivet.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Imma mellan glasen ersätts aldrig av försäkringen. Men om ett härdat glas granulerar/exploderar skall försäkringen täcka skadan och ersätta densamma. Själva skadan kan ha inträffat tidigare och det kan dröja innan glaset exploderar då ett härdat glas har denna egenskapen. Förr exploderade massor av hädade bakrutor på Volvo 245:eek:r och WV Passater, och alla dessa ersattes av försäkringsbolagen utan krångel. Hälsningar Göran Hellman
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Imma mellan glasen ersätts aldrig av försäkringen. Men om ett härdat glas granulerar/exploderar skall försäkringen täcka skadan och ersätta densamma. Själva skadan kan ha inträffat tidigare och det kan dröja innan glaset exploderar då ett härdat glas har denna egenskapen. Förr exploderade massor av hädade bakrutor på Volvo 245:eek:r och WV Passater, och alla dessa ersattes av försäkringsbolagen utan krångel. Hälsningar Göran Hellman

Rutor kan också spricka och splittras både genom tillverkningfel och monteringsfel, t.ex ojämn härdning eller att rutan får en stöt i kanten vid montering.
Att försäkringsbolagen har ersatt sådan på löpande band tyder ju bara på dålig kontroll, och ger naturligtvis resultatet högre premier för alla.
Glasförsäkring med bara 1500:- i självrisk kommer snart att vara historia, alternativt kommer premierna att åka i höjden ordentligt p.g.a. de extremt höga kostnaderna på husbilar. Vindrutor för 75000:- Sidorutor för 15-25000:- o.s.v.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Kan knappast vara ett fabrikations- eller monteringsfel efter 11 år. I detta fall är det glasförsäkringen som ska gälla. Jag har ju betalt min premie för att få ersättning vid plötslig eller oförutsedd skada. Hälsningar Göran Hellman
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Glasförsäkring med bara 1500:- i självrisk kommer snart att vara historia,
Inte alls, vem köper en försäkring där man skall betala 35% av 75 000?
Jag tror att det blir standard i branschen för husbilsförsäkring, konkurrens!

Åtmindstonde har det funkat så, så långt.
När jag började kolla försäkringsvillkor för ca 10 år sedan upplevde jag att fast självrisk var ovanligt. Nu upplever jag att det snarare är det vanliga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Med lite tur så mognar husbilsförsäkringarna snart så att premien sätts mer efter modell och konstruktion istället för efter någon form av "jag vet inte vad" logik som verkar råda nu.
Det bästa är ju om t.ex. helintegrerade får en högre premie då i princip alla typer av reparationer och skador är dyrare på dom. Lägst premie rimligen för plåtisar. Dom här skillnaderna verkar bolagen inte ha någon som helst koll på idag.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Fick väldigt arroganta svar då jag frågade om att byta från mitt bolag så det blev inget med det. Lämnar också CC iår då jag har svårt o räkna hem 10 års medlemskap.
 

BG Carlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
8449
Medlemskap
2022
Gick över till caravan Caravan Club försäkring för några år sedan. Missade en viktig sak när jag tecknade försäkringen. Nämligen att vagnskadeförsäkringen INTE gäller i Bosnien Hercegovina, SAN Marino och Schwei. Om inte pandemin kommit emellan så hade vi kört förra året både Schweiz och SAN Marino....... utan vagnskadedelen.
Kör man Kroatien ner till t.ex Dubrovnik är man ju inne i Bosnien Hercegovina några mil.
kollade detta först nu och idag fick jag via Mail bekräftelse från CC försäkring att vagnskadeförsäkringen inte gäller i dessa länder.
Borde naturligtvis kollat bättre när jag gick över, men missade detta.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Denna stora försämring infördes 2020. Nu gäller CC-försäkringen enbart inom EU/EES samt i Andorra, Schweiz och Storbritannien. Utanför dessa länder enbart trafikförsäkringsdelen. D.v.s. ingen ersättning vid brand, glas, stöld, maskinskada, allrisk bil, kollision med djur, räddningsförsäkring och rättsskydd eller vid vagnskada.
Det kan bli en mycket dyr överraskning om olyckan skulle vara framme.

Caravan Försäkring (watercircles.se)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Gick över till caravan Caravan Club försäkring för några år sedan. Missade en viktig sak när jag tecknade försäkringen. Nämligen att vagnskadeförsäkringen INTE gäller i Bosnien Hercegovina, SAN Marino och Schwei. Om inte pandemin kommit emellan så hade vi kört förra året både Schweiz och SAN Marino....... utan vagnskadedelen.
Kör man Kroatien ner till t.ex Dubrovnik är man ju inne i Bosnien Hercegovina några mil.
kollade detta först nu och idag fick jag via Mail bekräftelse från CC försäkring att vagnskadeförsäkringen inte gäller i dessa länder.
Borde naturligtvis kollat bättre när jag gick över, men missade detta.
Om du vill köra ner till Dubrovnik kan du göra det utan att passer Bosnien Hercegovina. Vi gjorde det hösten 2019. Anledningen var att vår husbil vägde 3.850 kg och våra körkort gällde bara för över 3.500 kg inom EU. Du tar färja från Ploce till Orebic och kör sedan söderut på den halvö du hamnar på och kommer då in i Kroatiens södra del.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Så var det dags för mig att byta från CC till M försäkring. Egendomligt hur CC slår när man behöver ha husbilen påställd hela året vilket jag inte haft tidigare. CC kan inte heller ange vad min premie för husbilen blir när förfallodagen infaller om 3 månader men säger att den blir avsevärt högre än idag som är 9282:-. Eftersom personbil och hemförsäkring behöver förnyas och CC har 30 dagars uppsägning så går det ju att byta alla på en gång. Blev 4677:- för husbilen hos M och totalen för 3 försäkringar minskade med 5480:-/år. Enda försämringen är 60 dagars reseförsäkring mot 90 hos CC. CC frågade inte varför jag sade upp försäkringar eller försökte behålla kunden så jag fick uppfattningen att jag var i gott sällskap.
 
Toppen