• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Watercircle (Caravan Club)

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här skriver Watercircle:
Glas: Vind-, sido- eller bakruta som är genombruten, spräckt eller krossad. Självrisken är 35 % av kostnaden, lägst 1 500 kr. Vid reparation är självrisken 0 kr. (Se Superhusbil – självriskreducering vid glasskada)
Där står det att sidorutan är täckt av glasförsäkringen. Jag förstår att du inte är överens med bolaget.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Superhusbil gäller väl bara de 5 första åren sedan bilen var ny.
Efter detta är självrisken 5000 för det som finns inne i husbilen (kyl, spis, ugn m.m.) och 50% av värdet
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jag har superhusbil, och fått svaret att främre sidorutorna hör till bodelen med 6000:- i självrisk.
Vi är inte överens, och sista ordet är inte sagt. Hälsningar Göran Hellman

Utdrag från deras villkor...


Några vanliga undantag och begränsningar i husbilsförsäkringen

 Glasförsäkringen gäller inte vid kollision, vältning, när fordonet körts av vägen eller när husbilen står uppställd. Detta kan ersättas i vagnskadeförsäkringen.

//Klasse
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Då husbilen står parkerad hemma räknas det som uppställd, och andra villkor för självrisken. Förardörr räknas inte som bodel, men sidoruta med exakt samma placering på motsatt sida hör till bodelen.
Detta är inte acceptabelt enligt mig. Tyvärr måste man lusläsa avtalen både en och två gånger. Hälsningar Göran Hellman
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag släppte Watercircle får ett par år sen, eftersom dom varje år höjde med 10% och jag varje år ringde till dom och då försvann 5%. Det är inte seriöst
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kan förstå att
Några vanliga undantag och begränsningar i husbilsförsäkringen

 Glasförsäkringen gäller inte vid kollision, vältning, när fordonet körts av vägen eller när husbilen står uppställd. Detta kan ersättas i vagnskadeförsäkringen.

Men det är inte samma sak som att:
Glas: Vind-, sido- eller bakruta som är genombruten, spräckt eller krossad. Självrisken är 35 % av kostnaden, lägst 1 500 kr. Vid reparation är självrisken 0 kr. (Se Superhusbil – självriskreducering vid glasskada)
Inte skulle gälla med husbilen i trafik = ej avställd.

Jag har ställt frågan till Watercircle, var sitter "sidorutan" som uppenbarligen ingår i glasförsäkringen.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Ska bli intressant att se vad du får för svar. Watercircle säger att bilen är uppställd vid parkering hemmavid mellan resorna. Hade jag varit på resa så skulle den lägre glassjälvrisken gälla. Bilen har varit i trafik hela tiden. Begriper inte detta resonemang. Hälsningar Göran Hellman
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Hej igen..
På min tidigare Burstner var främre sidorutan på höger sida krossad när jag kom ut på parkeringen vid min bostad en morron, förmodligen något övertryck i glaset då allt glas låg på asfalten och inget glas inne i bilen, den var parkerad mellan två utflykter. Det var inget problem jag betalade
1 500:- i självrisk till glasmästaren, jag hade inte ens någon egen kontakt med CC - Watercircles
//Gösta
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Förstår dig till fullo. Hade inte tänkt att namnge dig. Bara ta texten du skrev, samt ev. årtal för ersättningen. Mest för att visa olika bedömningar. Hälsningar Göran Hellman.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skrev följande till Watercircle:

Hej,

Jag undrar om de inringade rutorna ingår i glasförsäkringen, eller tas på vagnskadedelan vid skada?
Det pågår en diskusion om er försäkring på husbilsklubben.se.

1612465149902.png

MVH//
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag fick följande svar:

Hej och tack för ditt mail.

Sidorutorna (dom markerade) går på vagnskada, den varierar då efter den nivå man själv valt som självrisk.

Ha det bra


Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med mig via mail.

Med Vänliga Hälsningar
Samuel Dahlberg
 
Toppen