• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco MSP 1512

Kelly L

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Klippan
HBK-Nr
32085
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har lite frågor om Invertern Waeco MSP1512 som sitter i min husbil.
Helt plötsligt slutade 220V att funka från nätet och den levererade bara 220 volt via batteriet.
Jag ringde Bengt i Örkelljunga och de sa att detta är ett vanligt problem och det är något i styrlogiken in Invertern som pajar.
De förklarade att jag kunde temporarärt ta ur kablarna ur Invertern och koppla ihop dem och då funkar 220 från nätet.

Men, vem gör service på dessa Inverters. När jag går in på Waecos hemsida hittar jag inget om detta.. Är det någon som har haft/sett något liknande problem och hur/var kan jag få service? Är det så att Waeco kan skicka en reservdel eller måste hela aggregatet skickas in?

Mvh
Kelly
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark er det Dometic der har overtaget Waeco's invertere m.m.

Kan det være tilfældet i Sverige også?


Jeg har på et tidspunkt kontaktet Dometic om en fjernbetjening til min Waeco inverter, men de henviste mig til at finde en dansk forhandler, som så skulle tage sig af opgaven. Du får nok mest hjælp ved at finde en svensk forhandler af Dometics invertere
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dometic köpte Waeco så det är samma firma nu och varumärket Waeco har utgått.

Felet hände mig också. Det är det inbyggda reläet som växlar mellan extern 230V, och den 230V som kommer från invertern, som slutar att fungera. Verkar som det inte tålde att stå inkopplat på yttre 230V hur länge som helst. Omkopplingsreläet är ju aktivt när man står med yttre 230V. Jag har bilen stående inkopplad jämt när jag är hemma.

Om det är styrningen av reläet eller reläet självt som havererar vet jag inte. Eftersom min inverter sitter mycket svåråtkomlig löste jag det tillfälligt med en yttre omkopplare. Senare satte jag dit ett eget relä efter invertern så nu sker omkopplingen automatiskt igen. Reläet i inverten är lika trasigt som förut.

Kopplingen ser ut som i pdf i bilagan. Reläet jag använder är ett vanligt s.k. industrirelä, 2-poligt, med spole för 230V och som tål 10A på kontakterna.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Matning_230V.pdf
    188,7 KB · Visningar: 73

Kelly L

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Klippan
HBK-Nr
32085
Medlemskap
2024
Dometic köpte Waeco så det är samma firma nu och varumärket Waeco har utgått.

Felet hände mig också. Det är det inbyggda reläet som växlar mellan extern 230V, och den 230V som kommer från invertern, som slutar att fungera. Verkar som det inte tålde att stå inkopplat på yttre 230V hur länge som helst. Omkopplingsreläet är ju aktivt när man står med yttre 230V. Jag har bilen stående inkopplad jämt när jag är hemma.

Om det är styrningen av reläet eller reläet självt som havererar vet jag inte. Eftersom min inverter sitter mycket svåråtkomlig löste jag det tillfälligt med en yttre omkopplare. Senare satte jag dit ett eget relä efter invertern så nu sker omkopplingen automatiskt igen. Reläet i inverten är lika trasigt som förut.

Kopplingen ser ut som i pdf i bilagan. Reläet jag använder är ett vanligt s.k. industrirelä, 2-poligt, med spole för 230V och som tål 10A på kontakterna.

MVH
Hans
Hej Hans,

Supertack för PDF:en, jag var inne på samma sak att bygga en liten låda med ett relä i. Och nu fick jag tom kopplingsanvisningar av dig. Stort tack. Och skönt att det är andra som bekräftar samma fel.

Mvh
Kelly
 
Toppen