• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

WAECO MCA 1235 laddare

F

F.d. 53166

Guest
Har köpt en ny WAECO MCA 1235 laddare och tänker koppla bort laddfunktionen i Calira elblocket (börjar bli gammalt nu). Det verkar vara tillräckligt att bara ta bort säkringen till laddningsfunktionen i Caliran?! Låter detta rimligt?

Jag köpte även en fjärrkontroll till " laddar fläkten "samt en tempgivare till batteriet.
När jag läser bruksanvisningen verkar det som om tempgivare och fjärkontroll skall anslutas på samma Rj45 kontakt. Det finns ytterligare en RJ45 kontakt brevid den första men den verkar avsedd för det interna "buss" systemet på nyare husbilar.

Är det någon som vet om om det går att använda både tempgivare och fjärrkontroll samtidigt eller om man måste välja vilken som skall användas?

Hoppas någon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Ser ut som om RC1 egentlig bruker bus signalene, TS1 bruker 2 av linjene som bare finnes i TEMP kontakten. De andre er like på begge kontaktene, så jeg ville prøve om RC1 funker i den andre.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Tack Knut! Jag skall pröva detta under helgen. Tror du det är ok att ansluta spänning (240 v) till laddaren utan att den är kopplad(belastad) till batterierna? Jag har en del för ändringar som måste göras i kabeldragningen innan batteri laddaren kan anslutas på riktigt. Ett extra bodelsbatteri + en Victron BMW 700 skall anslutas.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Jag hoppas (och tror på Ingrid och Pålle) men i instruktionsboken står det att både kontaten till temp givaren och fjärrkontrollen skall ansluts till " Temp/line 1". Skall ut och testa nu:) med fjärren ansluten till Lin 2 uttaget.
Jag skrev fel i inlägget tidigare kontakten är RJ11 inte Rj45:oops:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Fjärrkontrollen i LIN2 tempgivaren i LIN/Temp allt verkar funka som det är tänkt. :)
Det återstående problemet är att jag inte vet hur jag ställer in "batterityp" gel, AGM osv. Det står i bruksanvisningen:
"Om s1, s2 och s3 står på "On" är styrning via externa apparater aktiverad. I detta läges ställer man in t.ex. In batterityp och laddspänning via en extern apparat." Jag har S1, S2 och S3 i "on" läger för att Fjärrkontrollen skall fungera men kan inte inställa in någon batterityp då fjärrkontrollen bara innehåller en on/off knapp till fläkten samt en lysdiod som visar i vilken fas laddningen är.

Tacksam för förslag och kommentarer!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Låt oss komma med en kort sammanfattning av vad instruktionsboken säger.

Fjärrkontroll och temperatursensor kan användas var för sig eller tillsammans. Fjärrkontrollen kan anslutas till valfri LIN-port, medan tempertursensorn endast kan anslutas till porten TEMP/LIN.

I detta läge justeras spänningsnivåerna (beroende på batterityp) med DIP-strömbrytarna.

För mer avancerade funktioner kan man använda manöverpanelen Perfect Control MPC 01, från vilken man också kan ställa in spänningsnivåerna för olika batterityper. Perfect Control MPC 01 måste användas tillsammans med batterisensorn MCA-HS 1. Dessa båda ansluts till varsin LIN-port, och kan således inte kombineras med fjärrkontrollen MCA-RC1.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Tack Ingrid och Pålle!
När jag läser manualen kan jag inte komma till er slutsats men det spelar ingen roll för er slutsats är bättre:).
Kan Ni rekomendera mig hur jag skall ställa dip switcharna och får rätt spänningsnivåer för en AGM batteri bank och samtidigt kunna stänga av fläkten via fjärrkontrollens sleep mode knapp?

Hade man kunnat ställa dip switcharna i ett läge för att ställa in spänningsnivåerna och sedan "bekräfta" detta genom någon procedur innan man ställer switcharna i läge 1 "on" 2 "on" 3"on och 4 "off" för att kunna använda fjärrkontrollen hade de varit logiskt men det verkar inte funka så.

I manualen står det följande under 8.2 "laddningsvarianter"
" ladda med fjärrkontroll MCA-RC1(tillbehör)
> ställ in dip brytarna 1 till 3 på MCA batteriladdarna till "ON" "

För mig innebär ovanstående att möjligheten att ställa in de önskade spännings nivåerna för AGM batterier (vilka jag tyvärr inte känner till) inte går. Då batteriladdaren förväntar sig att dett sker via den mer avancerade fjärrkontrollen
MPC 01.
Som sagt jag hoppas jag har fel och att ni kan rekomendera mig en inställning för dip switcharna där jag får rätt omkomplingsspänning, underhållsspänning samt konstantspänning för en AGM batteribank.

Mycket tacksam för förslag!
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Med dip switcharna enligt föregående inlägg ger laddaren 14,4 v vid 20 grader under normal laddning. Underhåll spänningen är 13,8 volt vid 20 grader.
Det märks att temperatur korrigeringen fungerar då laddare förändrar spänningen både uppåt och neråt beroende på temperaturen på indikatorn.

Ovanstående värden är förmodligen ok för AGM batterier även om jag läst i några trådar att Biltemas AGM klarar av 14,7 volt som laddspänning. Kanske är 14,4 v vid 20 grader bra då laddspänningen blir högre vid lägre temperatur?
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: WAECO MCA 1235 laddare

Kontaktade WAECO distributören i sverig och fick bekräftat att manualen är felaktig:(
Med den "lilla" fjärrkontrollen är det fortfarande dip svitcharna som ställer laddspänning och underhållsspänning. Man skall altså inte följa instruktionen i manualen och sätta dip switcharna till on, on, on och off.

Vidare kontaktade jag Biltemas kundservice och fick ett datablad på deras AGM batteri där det framgår att Man inte bör ladda batteriet med högre spänning än 14,4 volt vid 25 grader. Vilken spänninge detta motsvarar vid 20 grader vet jag inte.
 
Toppen