• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW Caravelle som husbil

F

F.d. 18514

Guest
Ska införskaffa mig en ny bil inför sommarens roadtrip ner i europa, har redan en cheva van där säng finns och kaptensstolar för 5 personer så jag är lite lätt bortskämd med utrymmet. Har börjat kolla på caravelle nu när chevan börjat ge upp. Har googlat men finner ingen info.

Skiljer dem mycket i storlek mellan varandra?
Finns det utrymme för att kunna sova 3-4 personer i en caravelle(bygga trång dubbel våningssäng på höjden?)?
Vad ligger bränsleförbrukningen på?
Vad är det man ska kolla specielt på inför ett köp?
Vid vilka miltal brukar saker och ting gå sönder?

Vilka andra märken finns det som skulle kunna passa mig?

Max 25 000 helst under 20 000:-
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

:D Jag bytte exakt just nu bort min Multivan VW mot en Cheva VAN av den orsaken att den var för trång (Exakt för 11 minuter sedan
To20funny.gif


Köp en LT-31 eller 35 istället om du vill ha en snålare, och köp diesel VW
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

Fadern min har en Vw LT31:a 6 cylindrig diesel som han har byggt om, Ska göra en tråd åt hans bil inom snar framtid är tanken..
 
F

F.d. 18514

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

:D Jag bytte exakt just nu bort min Multivan VW mot en Cheva VAN av den orsaken att den var för trång (Exakt för 11 minuter sedan
To20funny.gif


Köp en LT-31 eller 35 istället om du vill ha en snålare, och köp diesel VW

Haha där ser man, tror jag behåller vanen isåfall. Var till en mek idag och kollade upp vad han trodde var fel på lådan(första växeln yllar en aning) dock var det ingen fara trodde han. Äsch vi är alla under 20 och ingen har fått fast jobb efter sommarn så det gör inget om vi blir kvar ett tag till ifall bilen går sönder dock försöker man ju hålla kostnaderna nere på allt.

Vi har ju turen att ha en bilmeck med oss:)

Slänger upp en liten projekts tråd när jag fått tummen ur och börjat ordna med bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10966

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

Köpte en Vw Transporter -97 förra året. 2,5l Tdi.Drar runt 0,7 om man inte kör över 100 km/h på långkörning. Har den modellen med höjt tak. Alltså ståhöjd i den. Rev ut allt i dag för att påbörja mitt husbils bygge för 2 vuxna och 2 barn. Den har gått 35000 mil men skall funka fint upp till 50 000 enl vad folk säger. Tänk på att det kostar en slant att byta kammrem när du kollar runt. Typ 8000 kr på verkstad pga att man byter vattenpump samtidigt.
Lycka till/Christer
 
F

F.d. 18514

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

Service och diverse mek sköter vi själva om det inte blir växellådsrenovering eller grövre saker.

Vad drar en VW Transporter/caravelle bensinare i blandad körning och på lång körning?

Vanen drar säkert 1.6 blandad om inte mer och skatten ligger på strax under 3200 per år. Blir rätt dyrt per mil när jag troligen inte kör mer än 800 mil per år
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: VW Caravelle som husbil

Service och diverse mek sköter vi själva om det inte blir växellådsrenovering eller grövre saker.

Vad drar en VW Transporter/caravelle bensinare i blandad körning och på lång körning?

Vanen drar säkert 1.6 blandad om inte mer och skatten ligger på strax under 3200 per år. Blir rätt dyrt per mil när jag troligen inte kör mer än 800 mil per år

När jag hade caravelle så drog den ganska exakt 1 liter alltid.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13774

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

Min caravelle 2,5l från 94 tog 1,2liter med takbox och lite packning. den hade gått 40000mil när vi sålde den. Problemet med bensinarna är att växellådorna (manuell) ger upp efter ca 20-25tusen mil. min låda var bytt mot helt ny vid 27 men rasslade ändå gött i uppförsbackarna i pyrennerna. Antar att det problemet är avhjälpt på senare årsmodeller.

/Kim
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: VW Caravelle som husbil

Hur gick det med faderns lt 31:a? Tänkte göra samma sak
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: VW Caravelle som husbil

Hade en Multivan -95:a med 2,5l bensinare o automat. drog 1,1 -1,2 vid fin landsvägskörning. köpte den ny o körde till 20 000 mil utan annat än en del elfel och ett trasigt grenrör. Han som köpte den fick dock reparera automaten rätt kort efter att han köpt den.
trevlig bil och köra, skall man vara 4 vuxna krävs nog någon form av högtak om det skall vara rimligt.
 
Toppen