• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vw califonia

L

linde

Guest
Har just köpt en Califonia och inser att det bara är plats för 2kg gasolflaska. Är det någon som byggt om gasolutrymmet? Kan man fylla dessa utomlands? I Concorden har vi en Alugas flaska på 11kg, finns motsvarande 2kg? Eftersom det inte är gasolvärme i bilen går det inte åt så mycket men 2+2 kg verkar lite för några månader.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vw califonia

Jag förbrukar också lite gasol trots att jag lagar mat i bilen, en flaska räcker längre än man tror. Annars kan du väl ta med en extra flaska, det har jag med vid långturer. Men jag har också köpt ett litet extra gasolkök för matlagning utomhus eftersom det blir osigt i den "lilla" bilen när man steker.

Elisabeth
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vw califonia

Det är inte samma anslutning på 2kg som till P-flaskor. Själv har jag en adepter så att jag kan ansluta en 2kg till en svensk reduceringsventil. Det har hänt att jag har en 2kg med som reserv för att spara lite på vikten.
Lasse
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vw califonia

Vi kommer att åka till Portugal i vinter, blir borta 4 mån. Hoppas 4 kg gas räcker.

Kommer ni vara på Algarve så finns där ett par platser där det går utmärkt bra fylla "normalstora" Svenska flaskor. Hur det är med de mindre om de inte har samma anslutning vet jag inte, men i så fall är det bara att skaffa en adapter innan ni åker.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vw califonia

Vad härligt att ni ska åka på en långtur, själv ska vi i höst åka till Spanien. Jag tycker att det fungerar lika bra (om inte bättre) med en liten bil, fördelarna är många och jag kan jämföra eftersom jag har haft större bilar tidigare.
Lycka till
Elisabeth
 
L

linde

Guest
Sv: Vw califonia

Var i Portugal kan man fylla svenska gasflaskor? Kostar 299 kr att byta en 2kg här i Filipstad, tips om något billigare alternativ önskas.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vw califonia

Var i Portugal kan man fylla svenska gasflaskor? Kostar 299 kr att byta en 2kg här i Filipstad, tips om något billigare alternativ önskas.

Jag brukar fylla i Boliqueime, lätt hitta dit, bara några meter N om 125an o lätt svänga om man kommer fr väster (som jag oftast) då det numera är stor rondell i korsningen.

N 37 07 41, W 08 09 33

Se även den här tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t64574/
 
Toppen