Sv: Voltmeter & klocka
Tanken är att den skall visa laddningsspänningen när motorn går & batterispänningen med avstängd motor men med startnyckel i startläge. När motorn är avstängd & nyckeln inte står i startläge skall voltmetern vara släckt. Någon som vet? Gärna med ett enkelt kopplingsschema.
Bennie
-------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag antar att det finns lite fler sladdar ev. till instrumentbelysning m.m.
Men oavsett det om du vill ha den på just tändning ON, så vid punkten du vill ha reda på laddspänningen antingen det är vid bilens batteri ? eller bodelsbatterierna ??? så sätt dit en sladd på pluspolen via en svag hängsäkring för säkerhets skull vid inkopplingen, dra sedan sladden till instrumentbrädan i närheten av där du skall montera mätarana.
Köp ett "vanligt svart" enkelverkande 30Amp. 12V bilrelä som du monterar i närheten där du skall ha mätarna.
Sätt mätkabeln som du kopplat på batteriets mätpunkt på ingången till reläet.
Från utgången på reläet så drar du en kabel till ingången på mätaren.
Styrströmmen till reläet blir en kabel till någon sladd som blir strömförande när tändningen är påslagen, antingen en kabel vid startnyckelns härva eller en kabel uppe vid halvljusknappen som bara får ström när tändningen är på.
(Vid parkeringsljusknappen har du ström hela tiden så där funkar det inte.)
Och så en sladd från det andra stiftet för styrströmmen på reläet till jord i chassit.
När du nu slår på tändningen så drar reläet och din kabel från mätpunkten kopplas direkt till mätarens ingång.
Nu har du bara spänning på din kabel när tändningen är på.
En fördel till är att om du kopplar din mätkabel på batteriets pluspol så vet du att du ser spänningen på själva batteriet.
Om man kopplar in sig någon annan stans i bilens gamla elsystem så kan det finnas spänningsfall och då blir man ev. lurad på den exakta laddspänningen över batteriet.
M.v.h. JANKRO.