• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Voltmeter & klocka

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag håller på att flytta om knappar & fälla in turbotrycksmätaren & varvräknaren i instrumentbrädan. Jag har även skaffat klocka & voltmeter som båda är digitala. Klockan är inget problem att koppla in men voltmätaren ger mej "gråa hår". Hur skall jag koppla in den? Tanken är att den skall visa laddningsspänningen när motorn går & batterispänningen med avstängd motor men med startnyckel i startläge. När motorn är avstängd & nyckeln inte står i startläge skall voltmetern vara släckt. Någon som vet? Gärna med ett enkelt kopplingsschema.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmeter & klocka

Hej Bennie
När motorn är avstängd & nyckeln inte står i startläge skall voltmetern vara släckt.
Hvorfor det ?

Du har troligen en skilljerelä og på bodels siden - skal du koppla.
Da får du laddningsspänningen och hur mycket du har kvar om motorn är släckt.
Voltmetern och klockan använder milliampere - peanuts'. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Voltmeter & klocka

Tusen tack.

Vet du var man kan hitta skiljereläet? Min HB är en Swift Kontiki byggd på en Ducato med AL-KO chassie bilen från 1991 & bodelen från 1993.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmeter & klocka

Min husbil er en 1996 och skilljerelä finns i motor rum.
(användas inta mer :cool: - :) )
Om der er en skillnad i spänningen startbatteri och bodelsbatteri,
da kolla med en multimeter eller voltmeter.
Börja från start batteri eller eventuel generator-kablen.
Om du ser en svart box - da har du troligen skilljerelä.
Testa på andra sidan.
Skillnad ?
:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Voltmeter & klocka

Tanken är att den skall visa laddningsspänningen när motorn går & batterispänningen med avstängd motor men med startnyckel i startläge. När motorn är avstängd & nyckeln inte står i startläge skall voltmetern vara släckt. Någon som vet? Gärna med ett enkelt kopplingsschema.

Bennie
-------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag antar att det finns lite fler sladdar ev. till instrumentbelysning m.m.
Men oavsett det om du vill ha den på just tändning ON, så vid punkten du vill ha reda på laddspänningen antingen det är vid bilens batteri ? eller bodelsbatterierna ??? så sätt dit en sladd på pluspolen via en svag hängsäkring för säkerhets skull vid inkopplingen, dra sedan sladden till instrumentbrädan i närheten av där du skall montera mätarana.

Köp ett "vanligt svart" enkelverkande 30Amp. 12V bilrelä som du monterar i närheten där du skall ha mätarna.
Sätt mätkabeln som du kopplat på batteriets mätpunkt på ingången till reläet.
Från utgången på reläet så drar du en kabel till ingången på mätaren.
Styrströmmen till reläet blir en kabel till någon sladd som blir strömförande när tändningen är påslagen, antingen en kabel vid startnyckelns härva eller en kabel uppe vid halvljusknappen som bara får ström när tändningen är på.
(Vid parkeringsljusknappen har du ström hela tiden så där funkar det inte.)
Och så en sladd från det andra stiftet för styrströmmen på reläet till jord i chassit.
När du nu slår på tändningen så drar reläet och din kabel från mätpunkten kopplas direkt till mätarens ingång.

Nu har du bara spänning på din kabel när tändningen är på.
En fördel till är att om du kopplar din mätkabel på batteriets pluspol så vet du att du ser spänningen på själva batteriet.
Om man kopplar in sig någon annan stans i bilens gamla elsystem så kan det finnas spänningsfall och då blir man ev. lurad på den exakta laddspänningen över batteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen