• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Voltmätare

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Voltmätaren i vår Dethleffs -07:a är väldigt "seg" när man läser av den. Först händer ingenting och så småningom börjar den darra sig upp till 12-13 volt. Tidigare har den flugit upp meddetsamma. Vattenmätaren (för friskvattentanken och gråvattentanken) har lagt av helt om man inte gungar på bilen när man ska läsa av den.
Är detta som med människor att det blir segare med åldern eller är det någon som har en vettig förklaring?
Hade
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Voltmätare

Är mätarna mekaniska eller digitala? Låter på din beskrivning som om de har en nål som rör sig. Om så är fallet kan en droppe tunn olja på rätt ställe göra underverk. Då det gäller vattenmätaren kan det vara en flottörhistoria som behöver en droppe olja i någon led. Gungningseffekten tyder på det.
:wink:
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Voltmätare

Hej Alve!
Jag undrar bara var det rätta stället är vad det gäller voltmätaren. Vattengivaren kan jag förstå att man ska ner i tanken och pilla på pumpen eller nå´t liknande.
Hade
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Voltmätare

Hej igen!
Glömde svara att de är antagligen inte digitala, eftersom det är en nål som ska visa effekten, annars är det väl några siffror i ett fönster?
Hade igen
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Voltmätare

Der finns fler typ av mättre med nål.

Vridspoleinstrument instrument och mjuka järn instrument.

mjukt järn instrument är bra för flytande kontroll ( diesel och vatten ) och (volt i allmänhet) eftersom de svarar långsamt.
De kan vara något oprecis och beroende av spänning, men bra som ett genomsnitt visar.
Har man en låg spänning, så att de kan vara extra trög.
----------
Drejespoleinstrument og blødjernsinstrument.
blødjernsinstrument er gode til væske kontrol ( diesel og vand ) ( volt som generelt ) da de reagerer langsomt.
De kan være noget upræcise og afhængige af spænding, men gode som gennemsnitlig visende.
Har man en lav spænding, så kan de være ekstra træge.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Voltmätare

Hej Alve!
Jag undrar bara var det rätta stället är vad det gäller voltmätaren. Vattengivaren kan jag förstå att man ska ner i tanken och pilla på pumpen eller nå´t liknande.
Hade

Vill minnas att jag vid något tillfälle har pillat av det genomskinliga locket på någon sådan mätare och droppat 5.56 precis på nålfästet med framgång.
Om det är en nivåmätare med flottör så har den väl en led vi fästet där det kan börja kärva. Mycket gissningar eftersom jag själv bara har egna konstruktioner.

:)
 
Toppen