• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vllken GPS ska jag välja

F

F.d. 2591

Guest
Hej HBK:are !

Då min Garmin 660 fm nu gjort sitt, tänkte jag skaffa en ny.

Har kikat lite på Garmin 2595 LMT och Garmin 3790 LMT, har ni egna erfarenheter av någon av dessa, så vore jag mycket tacksam om ni ville tipsa om det. Gärna negativa sådana också. Är van vid Garmin och trivs med den, men gärna tips på ev, Tom Tom eller någon annan. Vill ni sedan motivera era svar om varför ni tycker si eller så, ja då vore jag helnöjd.

Det verkar ju finnas en hel del att välja på i dagens läge, och bästa tips att få , är ju från någon som har en.

Vänligen

Stig.B.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Har du en Iphone så finns det flera bra navigator-appar.
Själv kör jag med Navigon, kostar ca 800kr. Sedan har Tom-Tom en bra bilhållare till Iphone med förstärkare för gps, samt handsfree (inte den bästa, men ändå).
Skönt att bara ha en apparat att hålla reda på...den går även att använda när man promenera om man ställer den i promenad-läge.

Kanske kan vara ett alternativ?
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej !

Jag tackar för dessa tips, och önskar på fler svar. Hade nog tänkt mig en GPS 5 tums skärm, har ej den moderna mobiltel.:)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Själv köpte jag en 3490LMT, och den fungerar väl bra, fast jag vissa grejer gör den lite knasigt, men mycket bättre än dom TomTom jag testat iaf..
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Har haft Tomtom 720 och 730 tidigare, och fungerat bra. Allt handlar om att lära sig gränssnittet och sedan kan man i princip köra vilken modell som helst av märket. Förmodar att det är samma sak med Navigon, så jag tror inte du ska fastna vid ngt speciellt märke. Titta på egenskaper och lyssna vad människor tycker, sedan tycker jag att det är väldigt bra när man kan ange koordinater, och det tror jag iallafall dom flesta klarar nu. Men ett par år tillbaka så fixade inte alla det, men tror inte att det är ngt som existerar nu. Nu kör jag med Ipad 3 och TomTom app, att det just blev Tomtom berodde mest på att jag kände mig bekant med gränssnittet. Jag upplever att IPAD:en är grymt snabb att köra appen i, ingen av mina tidigare Tomtom navigatorer haft den prestandan. Fördelen med IPAD:en är att man kan lämna datorn hemma och använda IPAD:en som dator, för att göra bankärenden mm. Sedan har ju IPAD:en grym batteritid, uppemot 7-8 timmar och otroligt bra grafik att titta på bilder mm. Så den investeringen ångrar jag inte, mycket pengar men klart bästa lösningen. Tänk bara på att köpa IPAD med 3G, den med enbart wifi fungerar inte som GPS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Fördelen med IPAD:en är att man kan lämna datorn hemma och använda IPAD:en som dator, för att göra bankärenden mm. Sedan har ju IPAD:en grym batteritid, uppemot 7-8 timmar och otroligt bra grafik att titta på bilder mm. Så den investeringen ångrar jag inte, mycket pengar men klart bästa lösningen. Tänk bara på att köpa IPAD med 3G, den med enbart wifi fungerar inte som GPS.

Jag upprepar: Tänk bara på att köpa IPAD med 3G, den med enbart wifi fungerar inte som GPS.

Alltför många väljer den billigare WiFi-versionen och blir grymt besvikna när de inser att den inte duger till navigering.
Eftersom ångervecka gäller lyckas de flesta byta till 3G-versionen.
 
F

F.d. 618

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej,
Om du ska ha Ipad eller inte beror väl på om du kör i Sverige eller ute i Europa. Där kan det bli dyrt att ligga uppkopplad.
Sedan finns det inte bara Ipad, titta Samsung eller någon av Androiderna.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Njae.. ArArvid.. där tror jag du är lite fel ute. Man behöver inte vara uppkopplad när man använder iPad med en navigationsapp. Kartorna är nertankade i förväg. Jag har rullat 300-400 mil i sommar med iPad och navigationsappen IGO Primo. Allt har fungerat till belåtenhet. Vill särskilt tacka STACT och Knarrevik för den fina lösningen med installation av klubbens ställplatslista i IGO, se http://www.husbilsklubben.se/forums/t60607/ . Den har lett oss till fina övernattningsplatser runt om i Sverige.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

I vår nya Arto finns en Kenwood GPS, radio, dvd mm monterad. Garmins program ligger i GPS:en.
Eftersom denna navigator ledde oss så fel och in på tokiga småvägar vid vår resa i Tyskland började vi använda vår iPad med Navigon jämsides.
Vilken skillnad!
Kenwooden upplevs som leksak i jämförelse med iPaden, är heller inte alls lika bra som vår "gamla" Pioneer.
Allt var mycket bättre, bildkvalitet, vägval, information, skärmstorlek var helt överlägset i jämförelse med Kenwooden.
I fortsättningen blir det iPad vid all navigering.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej,
Om du ska ha Ipad eller inte beror väl på om du kör i Sverige eller ute i Europa. Där kan det bli dyrt att ligga uppkopplad.
Sedan finns det inte bara Ipad, titta Samsung eller någon av Androiderna.

Du behöver inte vara uppkopplad för att navigera med iPad och de vanligaste navigeringsapparna!

Det har skrivits åtskilliga inlägg på forumet som förklarar detta!
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej Knarrevik. Har nu iGO i iPad *******en å den var mer än bra, men när vi kör ock laddar med 12volt från cig uttaget så minskar batteriet hela tiden även att den får ström. Kan det vara så att den tar mer än den tar emot?? Tack samm för svar.Hälsning från Leif.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej Sören 68-30
Har du en uppdaterad skiva till GPS- Radion?
/Vidhem
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej Knarrevik. Har nu iGO i iPad *******en å den var mer än bra, men när vi kör ock laddar med 12volt från cig uttaget så minskar batteriet hela tiden även att den får ström. Kan det vara så att den tar mer än den tar emot?? Tack samm för svar.Hälsning från Leif.

Det finns USB-propp till ciguttaget på 2,1 A som ger tillräcklig laddning.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej Sören 68-30
Har du en uppdaterad skiva till GPS- Radion?
/Vidhem

Hej Vidhem,
GPS.en är alldeles ny och jag antar att skivan är detsamma. Hur ser man att den är eller inte är den senaste?
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Navigon i mobilen är kanon ända tills det ringer när man som mest behöver navigera...
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vllken GPS ska jag välja

Hej
Min första GPS var en Garmin, den stals tyvärr i Malmö
Min andra blev en Sony, den var jättebra tills dom slutade med att uppdatera kartmaterialet.
Min tredje blev en Medion, också bra men dyr att uppdatera.
Min fjärde blev återigen en Garmin 1490 nüviT med lifetime uppdatering av kartorna, den fungerar jättebra.
Ska jag köpa en ny så blir det en Garmin decl 560LT som är speciellt anpassad för Lastbilar och Husbilar.Den har även anslutningsmöjlighet för backkamera.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=275&pID=68620
Klas
 
Senast ändrad:
Toppen