• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vitt pulver på tankens botten?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Efter vintern då tanken är tom och torr så är det alltid ett tunt skikt med ett vitt pulver på tankens botten. Kan det vara rester av reningstabletterna jag använder? Kanske löser reningstabletterna inte upp sig helt, för då borde de ju följa med vattnet ut vid tömning.

Någon som vet vad det är och vad jag bör göra med det?

Jag brukar använda reningstabletter (BioTab Clean Water) då jag fyller på tanken. Det går 1 tablett på 10 L vatten.

Inför vintern låter jag tanken stå med öppna lock så att den torkar ur ordentligt. Bilen står för övrigt i ett varmgarage.

Efter vintern brukar jag göra rent tanken så gått det går genom hålen på tankens ovansida (där locken ska sitta). Man kommer inte riktigt åt helt och hållet. Jag använder bara en ren ny disktrasa med varmt vatten, inget diskmedel eller liknande.
Därefter fyller jag tanken full med vatten och tillsätter BioTab Clean Water Tank som får stå 6 timmar innan jag tömmer tanken och sedan sköljer ur den en sista gång med rent vatten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vitt pulver på tankens botten?

Har du vært nedover i Europa, du trenger ikke å reise lengre enn til Danmark for å få mer kalsium (kalk) i vatnet enn hva som er vanlig i Sverige og Norge. Noe av dette bunnfeller og når det tørker blir det til et hvitt pulver som ikke har noen lukt og svært lite smak. Det finnes steder i Sverige som har høyt kalsium nivå.
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Vitt pulver på tankens botten?

Jag gör så att jag tar toapapper och läggar över alt som är vit (kalk) tar en flaska ättika sprit och slår över toapappret så det blir genomdränkt, efter ett par timmar tar jag upp toapappret och spolar av tanken, ett tips av många – lycka till
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vitt pulver på tankens botten?

Ok. Toapapper och ättiksprit. Ska försöka.

Kalk? Jo det kan du ju vara. Senast var vi i Tyskland, Tjeckien, Polen och något år innan i Frankrike. Det var nog efter Frankrike jag märkte det första gången.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vitt pulver på tankens botten?

Jag tror på tabletterna!
Vi hällde i tabletterna härom veckan och efteråt låg lite vitt pulver kvar. Det fanns inte där innan så egentligen var nog tabletterna onödiga. Men efter sex månader i Sydeuropa kändes det lite viktigt med rengörning:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vitt pulver på tankens botten?

Om jag använder några medel i tablett eller pulverform, brukar jag först lösa upp medlet i en liten burk/behållare så att det är helt upplöst, innan jag häller det i den stora tanken.
Då slipper man enligt min erfarenhet att det ligger oupplöst pulver på botten.
 
Toppen