• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vistas aldrig i alkoven under körning

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vistas aldrig i alkoven under körning

När vi för några år sedan kom från Österrike och var på väg hem, så låg där en husbil i diket på motorvägen A8. Bredvid stod där en flaklastbil med kran och skopa. Han lastade husbilen med skopa på sitt flak!
Hur många tänker på störtbåge när man väljer husbil? Nä här funderas det mycket på allt annat som inredning, fanér och 6m meters gräns.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vistas aldrig i alkoven under körning

Det skiljer en hel del på vad husbilskonstruktionerna tål. Tidigare hade jag en Niesmann Clou; sandwichkonstruktion i glasfiber med 50 mm PU-skum. Uppbyggt som ett kraftigt båtskrov alltså.
I Reisemobilmagazin läste jag för många år sedan en rapport om hur denna bil klarade sig vid en kraftig krock, inkluderat vältning; allt var trasigt utom kabinen (inkl. alkoven), den såg nästan ut att gå återanvända i befintligt skick.
I den bilen tordes jag sova i alkoven under långfärder. Små sidmonterade fönser; inget som man kunde kastas ut genom.

Vår nuvarande husbil (Kabe travelmaster AL på MB-chassie) är även den i princip konstruerad som ett plastbåtskrov, dock inte lika stabil konstruktion och inte lika rejäl isolering som i den gamla Niesmann. Det vore teoretiskt intressant att provrulla med den; någon frivillig?

Vissa husbilar har kaross av klassisk husvagnstyp och lär gå köra tvärs igenom med motorcykel och torde närmast förintas vid rullning. Jag undrar om det inte är säkrare att ligga i alkoven i ett stabilt bygge jämfört med att sitta bältad i en motoriserad husvagn?
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vistas aldrig i alkoven under körning

Så länge man inte välter tror jag man har hyfsat skydd vid sidokrockar i bodelen genom att man sitter högre och den andra bilen träffar schassit. Frontkrascher och mot fasta föremål lär bli förödande då inredningen lossnar. Mig veterligen är det bara en husbilstillverkare som sagt att de krockprovar och det är hymer.
 
Toppen