• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visst har vi saknat UPTIS!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
5DF1CBB5-9E94-4269-921C-D3E6F2707617.jpeg
Vadå UPTIS? Min gode vän Ranko gjorde mig just uppmärksam på att jag alltid saknat UPTIS, senast den 8 augusti när vi besökte Ullared.

UPTIS står för ”Unique Puncture-proof Tire System”, det vill säga luftfria däck som kommer att placera ordet punktering, på svenska ords kyrkogård, tillsammans med andra ord som beskälare (avelshingst), allongeperuk (vanlig peruk på 17-talet), för att inte tala om när träffade du senast en ”dagakarl” (ackordsarbetare)?

Tror inte någon av oss kommer att sakna däcket med luft och punkteringen. De enda som jag kan tänka mig sakna denna gamla uppfinning är självklart gummiverkstan och macken. Stackars macken förresten, först försvann dieseln, bensinen och glykolen och nu luften, kvar blev ett korvstånd med kaffeservering.

Det är Michelin och GM, som presenterar ett punkteringsfritt däck genom att bilens tyngd hålls upp av fjädrande ekrar, gjorda av kompositgummi och hartsomsluten glasfiber. Spännande!


146D007B-5F8F-44A8-BCB8-26A75EEC8F3B.jpeg
En bild som snart tillhör de historiska arkiven?


Tommy
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Äntligen, efter år av oändligt med punkteringar har man nu löst problemet.

Ärligt, har punktering verkligen varit ett stort problem för individen? Man får väl gissa att den nya tekniken även kommer med en prislapp?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Äntligen, efter år av oändligt med punkteringar har man nu löst problemet.

Ärligt, har punktering verkligen varit ett stort problem för individen? Man får väl gissa att den nya tekniken även kommer med en prislapp?
MÅÅÅÅÅNGA olika lastbilar och olika entreprenadmaskiner kommer nog att gladeligen byta
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är säkert intressant för en del speciella maskiner och annat men för dom flesta andra tror jag inte det löser speciellt mycket.
Det är ju trots allt rätt ovanligt med punktering och sen tappar man ju möjligheten att justera tryck/styrka efter bilens last. Jag gissar även att man behöver hålla ett större sortiment med däck i samma dimension bara för att kunna hantera alla olika fordons olika vikter.
Tekniken är intressant och hittar säkert sin nisch men att den skall ersätta dagens konstruktion funktions och prismässigt på vanliga fordon tror jag inte.
OBS påstår inget och leker inte expert, det är bara vad jag tror som hobbytyckare.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja det är säkert intressant för en del speciella maskiner och annat men för dom flesta andra tror jag inte det löser speciellt mycket.
Det är ju trots allt rätt ovanligt med punktering och sen tappar man ju möjligheten att justera tryck/styrka efter bilens last. Jag gissar även att man behöver hålla ett större sortiment med däck i samma dimension bara för att kunna hantera alla olika fordons olika vikter.
Tekniken är intressant och hittar säkert sin nisch men att den skall ersätta dagens konstruktion funktions och prismässigt på vanliga fordon tror jag inte.
OBS påstår inget och leker inte expert, det är bara vad jag tror som hobbytyckare.
Ja, jag skulle, inte i det stadiet vi är i nu, överväga det till mig privat heller.
 
Toppen