• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"VIRUSVARNING"

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Hej Husbilskompisar.

För en tid sedan mottog jag ett massutskick angående ett livsfarligt virus. Jag gjorde som det föreslogs i meddelandet och sände det vidare till mina vänner. En av dessa mina vänner gjorde det jag borde ha gjort. Han gjode lite källforskning. Det svar han fick kan Ni se här nedan.


Från: Jan R. Nilsson [mailto:jan.nilsson@agora.se]
Skickat: den 17 december 2008 12:38
Till: danor@comhem.se
Ämne: Re: Polisen meddelar om Stort virus på gång, och vida


Hej

Jag frågade Jessika Karlsson som stod som avsändare om detta verkligen var ett autentiskt medd fr Polisen och fick följande svar (med ett besked jag från början var ganska säker på att jag skulle få, precis som vid alla andra massmejl)

Angående av Polisen vidarebefordrad e-post om virusvarning.

E-post angående en virusvarning inkom till polismyndigheten den 20 november. Ursprungsmeddelandet är inte från Polisen och vi beklagar verkligen det som inträffat.

Vår säkerhetsenhet har lämnat följande information om denna e-post:

Vid sökning på Internet får man fram att mycket talar för att just denna varnings-e-post, med rubriken "Vykort från HALLMARK", är en fejkad varning. Radera e-postmeddelandet och skicka INTE vidare varningen. Denna varning har cirkulerat runt på Internet i flera år.

Syftet med denna typ av varningar är att skrämma upp användarna genom att i e-post varna om ett superfarligt virus och sedan be mottagaren skicka e-posten vidare till andra. Med lite otur kan själva varningen i sig orsaka överbelastning av e-postservrar om tillräckligt många skickar vidare varningen.

Generellt sett kan man säga att man aldrig ska öppna bilagor i e-post där man inte känner igen avsändaren eller om man är osäker på vad bilagan innehåller. Kontrollera med avsändaren först ifall denne är känd.


Polismyndigheten i Stockholms län
Personal- och utvecklingsavdelningen

Det är min gode vän som befinner sig bakom nedanstående adress.

danor@comhem.se

Hälsningar
Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Solifer594

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024
Sv: "VIRUSVARNING"

Hej!
Generellt kan sägas att man skall ALDRIG vidarebefordra e-post av denna typ för att dessa är bara till för att sabotera = "lasta ner" servrar. Vidarebefordra inte heller e-post med långa adresslistor. Varför? Därför detta är det enklaste (simplaste) sättet att skaffa sig en adress för att skicka SPAM till. Om ni nödvändigtvis vill vidarebefordra ett kul mejl så kopiera innehållet utan alla adresser och skicka till kompisen. Säg till att kompisen förfar likadant om han/hon vill skicka vidare. på så sätt sprids inte din adress på nätet till kreti och pleti.

H-jul hälsningar från
/HBK 778
 
Toppen