• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VIRUSVARNING

F

F.d. 52994

Guest
Jag har fått mig tillsänt från flera håll följande varning. Jag tycker att det kan vara viktigt att vidarebefordra detta till Hbk:s medlemmar, en del har säkert redan fått den här varningen, andra kanske inte vet om den.


STORT VIRUS PÅ GÅNG!

Läs & vidarebefordra!!
Förmedla till alla dina kontakter snarast!!
Var uppmärksam under de närmaste dagarna: öppna inte
några budskap
med en bilaga med titeln 'Vykort från HALLMARK'
oberoende vem som har skickat det till dig!
Det är ett virus som öppnar en vykorts-bild,
som 'bränner' hela C-hårddisken i din dator!
Detta virus kommer att tas
emot av någon som har din e-postadress i sin kontaktlista. Det är
anledningen till att du måste meddela alla dina kontakter! Det är
bättre att få detta budskap 25 gånger, än att ta emot
viruset och öppna det!!
Om du får ett mail kallat POSTCARD, trots att det skickas till dig
från en vän; öppna det inte!! Stäng av datorn omedelbart!!!

Detta är det värsta virus som aviserats av CNN.
Det har varit indelade efter Microsoft som den mest destruktiva viruset någonsin!!
Detta virus upptäcktes av McAfee nyligen,och det finns ingen reparation
ännu för denna typ av virus!
Detta virus förstör hårddisken, där vital information hålls!!!

Meddela alla dina vänner.
KOM IHÅG: Om du skickar till dem, kommer du
att gynna alla!

MVH Curtan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: VIRUSVARNING

Inte helt ovanligt skrämmskott, kolla Vykort från Hallmark - ta det lugnt, ingen fara…

Vykort från HALLMARK är ett så kallat hoax. Viruset finns inte utan syftet är att skrämma upp användare genom att i brevet varna om ett superfarligt virus och sedan be mottagare att skicka vidare till alla andra. Med lite otur kan själva varningen i sig själv överbelasta en e-postserver, om tillräckligt många postar vidare det till alla i sin adressbok.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: VIRUSVARNING

Detta är inget virus utan en s.k. Hoax. Om du får en varning om detta, strunta i det. Släng brevet och glöm det. viruset är själva mailen som skickas runt. Den enda skadan det gör är att öka nät trafiken och försöka överbelasta servrarna.

Jag var visst inte snabbast på att svara tydligen..:rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: VIRUSVARNING

Curtan, sådant här trams har väl inte mycket med husbilar att göra. Hoppas ingen börjar skicka in en massa spam till forumet.

Piraten
Jag får väl be piraten om ursäkt för att jag la in den här varningen, det var i ett välmenat syfte, men tydligen ska man inte hålla på med sånt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: VIRUSVARNING

Risken är att många ropar "Vargen kommer" och när verkligen "Vargen kommer" reagerar ingen.
Ett tips:
Gå in på någon söktjänst t ex www.google.se
Skriv in rubriken på varningstexten "vykort från hallmark" och se vilka svar du får.
Bedöm sedan själv om det är en risk att ta till sig och varna andra.

I all välmening
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: VIRUSVARNING

har också fått sådana mail, jag har en annan fundering kring detta, dom varningsmailen jag har fått, skall ju skickas vidare till dom som man har i sin adress boken, det blir ju lite av ett kedjebrev, jag har fått mail med hundra tals adresser och någon är ju intreserad av detta. tex att skicka reklam till eller nått annat skumt. :swoon:

jag är lite konspirations konstigkänslig, jag slänger dom direkt, för jag tror att det är någon som vill ha en massa adresser.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VIRUSVARNING

Just Hallmark är en tjänst där man kan skicka vykort eller andra kort till nära och kära.
Jag har själv använt den och dess gratistjänst i olika tillfällen. De flesta kort hos dem kostar pengar.
Vad jag vet, är dom seriösa, och jag har inte märkt av några virus.
Födelsedagskorten t.ex. finns här: http://www.hallmark.com/webapp/wcs/stores/servlet/category3|10001|10051|-102270|147551;-102001;-102270|ecards|Birthday
Var och en får avgöra om om det är något att vara rädd för.
Om jag har fattat rätt är det samma Hallmark som har TV-kanal.
Calle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: VIRUSVARNING

Eftersom adressboken i Outlook är ett av de stora problemen med spam, har vi lagt vår adressbok utanför Outlook (ex. på ett Worddokument) för att minska ev. spridning.

Jag tycker att att Monica & Robert, i inlägg #12 har en av de bättre åsikterna i denna tråd!

//MS:wub:
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: VIRUSVARNING

Det bästa motmedel mot virus är att ALDRIG öppna mail eller bilagor i mail från okända och suspekta avsändare.
 
Toppen