• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
AGM-batterier är känsliga för överladdning. För hög spänning gör att elektrolyten (som det är mycket lite av i dessa batterier) försvinner, förångas. Kolla spänningen vid laddning från generator, solceller och E-foy.

Inga problem. Kommer att i fortsättningen ha start eller fritidsbatteri. Laddningen har legat på 13,8-13,9 volt och jag står mycket sällan på el då jag har egen produktion. Jag har medvetet haft strömmen konstant mellan 12,4 som lägst och 13,9 som högst efter att de första batterierna säckade (vilka kostade 7000 kr för två stycken). Mitt startbatteri som var med när jag köpte bilen är det inga problem med.:confused:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Har råkat ut för matförgiftning (musslor). Sedan den 9:e har jag fått prova på det spanska sjukvårdssystemet (vilket är utmärkt). Fått åkt ambulans och legat på sjukhus. Just nu har jag bästa hemtjänsten i hela världen (min fru). Tar nog ett tag till före jag kan undvika att må dåligt vad jag än gör.

Lenmar e-postade mig idag ang den planerade HBK träffen vi ska ha på Peppes Bodega San Agustin i januari. Vi bestämde att lägga ut den inom två veckor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Antar att du magrat av ordentligt nu , ja det spanska sjukvårdsystemet verkar fungera bra har ju testat det två gånger i skarpt läge. Sen tror jag det är anpassat att snabbt ta hand om turisterna de är nog bra på magsjukdomar och hjärtinfarkt och sen får de ju ofta betalt av andra länder så de behöver aldrig snåla som landstingen hemma utan kan göra alla undersökningar som behövs. Hemma har jag blivit nekad eftersom doktorn sa att det kostade pengar, jag erbjöd 10000kr på stört för att få den vård jag efterfrågade men det fick jag inte. Roligt att du är på banan igen!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Fick ett samtal av Los Suecos nyss. Han tyckte jag skulle skriva lite då jag varit sjuk sedan den 9 november och legat på sjukhus. Så nu har jag testat på sen spanska sjukvården utan försäkringar. Och den är UTMÄRKT och GRATIS :D. Går fortfarande under behandling hos husläkaren och min sköterska. Men jag känner mig ganska bra, bara lite darrig. Ska in på ultraljud och röntgen igen i slutet av januari så får vi se.

Lenmar kontaktade mig idag igen angående HBK träffen på Peppes Bodega i San Agustin Gran Canaria, som troligen blir den 16 eller 17 Januari. Kommer att lägga ut den efter vi fastställt datum.

Det börjar dyka upp HBK husbilar här på ön också. Jag och Majzzan har pratat om att vi ska ha en lite träff med våra husbilar i Romeral runt den 13:e.

Har nu äntligen efter ett år hittat ett garage till husbilen. Ett gammalt kamelstall. :)
20181126_091722.jpg
20181204_213016.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för ditt inlägg, tror vi är många som följer dig och Louise och längre uppehåll från Forumet skapar funderingar, ja till och med oro bland vänner.

Härligt att se bilderna, trots att jag förutsätter att de är ordentligt fotoshopade, för så där snygg och smal är du ju inte IRL, eller,.....?

Välkommen tillbaka efter dina tre jobbiga veckor!

TomnyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Igår var vi ut med Roffe som är på Besök och bor på Playa del Sol. Han är änkling numer och vill vara bland vänner. Vi hade en jättetrevlig kväll i går när vi samlades ett litet gäng som var här för tre år sedan tillsammans med husbilarna. Kul att prata gamla minnen. (Bror, Ulla, Ann, Leif, Louise och jag). I morgon har jag bjudit hem honom på SirMcLains underbara gryta enl önskemål.

Har även lagt ut HBK träffen på Pepes Bodega San Agustin den 17 Januari kl 1700. Redan 17 anmälda. Vi tar max 25 pers p.g.a lokalen. Jag har till träffen bl.a bjudit in en husbilsuthyrare på GC som ska berätta om sitt erbjudande. Min tanke var att man kanske kan ha någon/ra vecka/or på Hotell och späda ut det med lite husbil någon vecka. ;) Jag och Lenmar kommer även att visa lite på TV:n.

Nästa vecka har vi pratat Majzzan och jag att möta upp Paffs och Bumse och ha en liten mini träff med 4-5 husbilar i Romeral med långbord.

20181207_201613.jpg 20181207_201633.jpg 20181207_201607.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag var förbi och hälsade på Ulf Vikar (Paffs) som dykt upp i Castillo del Romeral. Det var en redig bil på 9 meter han har med sig. Sköj att träffas. Tog en fika ihop.

Pratade lite med Carmen (med Rauna:s hjälp) som bor på fricampingen sedan många år. Det har ju börjat dyka upp lite förbudsskyltar. Hon berättade att fr.o.m årsskiftet kommer det att bli förbjudet att stå GRATIS :D på vissa delar av området, då dom börjar bygga en camping där. Det var inte dåligt. Det blir perfekt. :)

20181210_113112.jpg 20181210_120646.jpg 48272848_381815485898939_6520247052432048128_n.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu börjar vi bli några bilar på ön. Bumse och Paffs har ju anlänt. På Castillo de Romeral som ska bli Camping nästa år, har det skett en kraftig brand där fyra husvagnar och en bil numera är historia. Hoppas att det inte påverkar tillståndet för campingen.

20181213_150356.jpg
20181213_150735.jpg

Jag har ju börjat promenera varje morgon nu i några veckor. Det har gjort underverk på min "lilla" figur. Idag var jag på en ny promenad och passerade Castillo de Los Suecos. Men nu är det nya härskare i borgen och det händer inte så mycket där. Det var annat på Los Suecos tid. Då konkurrerade de med Playa del Sol.

20181214_091323.jpg 20181214_090419.jpg 20181209_095452.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är vi ute med husbilen igen. Jag har satt i två stycken fritidsbatterier på vardera 100 amp istället för 2 AGM 92 amp som var tidigare och som pajade efter 2 år ANDRA GÅNGEN. Kul att vara ute igen en sväng. Fick slänga min gamla router, men det gjorde inget. Vi bara tog en av våra gamla mobiler och gjorde om till Hotspot. Nu står vi i Puerto De Mogán tillsammans med 8 andra husbilar. Det är bara en Italienare som inte har spanska skyltar.

Ikväll festade vi på IKEA:s köttbullar och makaroner, broccoli och morötter. I morgon ska jag bl.a träffa Paffs som står med husbilen inne i Playa del Ingles. Vi ska ut på en skotertur ett gäng där Paffs följer med med sin skoter han har i garaget i bilen. Färden går till Soriadammen, El Pinillo Camping och en picknick på en playa på väg hem. Ska bli kul. Tar nästan hela dagen. Gäller att vara fulltankad.

Vi har lite Calima just nu. Inte så kul. Varmt, men suddigt.

"Definitionen calima används av väderinstitutet Aemet när sikten reduceras till mindre än fem kilometer och luftfuktigheten ligger under 70 procent.
Det kan vara sanddis utan att definieras som calima."

20181216_182245.jpg 20181216_182149.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tack! för besöket i mi casa Bumse. Bumse är ju här på GC med sin husbil. Han börjar acklimatisera sig på GC. Igår var han med oss på andra 40 pers på minigolf och ska nog vara med i GCkören. Idag bjöd vi på julmiddag leftover. Parkerat husbilen har han gjort längs gatan 100 meter bort.

20181226_164719.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu händer det grejer.
Sådärja! Nu har jag bokat överfart med Husbilen till Cadiz den 6 april med öppen retur i 6 månader. Då är semestern i Europa och Skandinavien fixad och betald. Gäller att hänga på låset med de nya rabatterna för recidente. Frugan flyger till Malaga där jag plockar upp henne.

LAS PALMAS DE G.C. - CÁDIZ
1 passengers, 1 vehicles
Saturday
6 APR 2019

OUTWARD FERRY Flecha ida
SATURDAY, APRIL 6, 2019
LAS PALMAS DE G.C.
14:00
CÁDIZ
12:30 + 2 day(s)
1d 22h 30m

Open return

49457155_10210631058211300_979825861492473856_n.jpg

Sedan har jag anmält oss till Boulen i Motala. Ska bli skönt att bara titta på arrangörerna för en gångs skull.:D

Boken är nu efter jul inlämnat för tryck. Förlaget djävlades lite med mig och sa att jag måste ha den i ett annat format som passar dom (135mm x 210mm). Ett helv..e att ändra 220 sidor. Men efter 3 sömnlösa nätter så är det fixat.:)

Tack för din Beställning!
Ordernr: #132??

Ralph Laingren , sirmclain@gmail.com
Boktitel/arbetsnamn: HUSBILSRESAN 1000 ex


Jag får hjälp att fixa till omslaget så att det ser snyggt ut med ISBN nr och streckkoder. Hoppas den kommer under 500 gram annars blir frakten dyr. Det ligger på gränsen.

Omslag 3a.jpg
Arbetsmaterial

Det ska bli kul. Hytterna brukar vara svindyra på färjan, men som chaufför, med recidencia fick jag en egen hytt för 30 €. Helt ok.

Vår husbilsträff på Pepes Bodega är knökfull. Ca: 34 st blir vi om ingen droppar av. Många har egen husbil. Bl.a 3 st som varit på Lanzarote en tid. Detta ser jag fram emot. Lenmar har tagit hand om alla matbeställningar. Det blir kött eller fisk. :wink: Men han måste fånga upp det på något sätt.

Här i paradiset har vi haft kallt två dagar. Bara 21 i skuggan och 16 på nätterna, men det repar sig nog.

20190101_132948.jpg

Själv har jag ju varit lite krasslig för någon månad sedan och tappat lite i vikt. Detta är mitt nya jag.:rolleyes: Hakuna Matata

FB_IMG_1546085156924.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen