• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I dag em drar vi ut med husbilen. Ska bli skönt. Ska utforska västra delen av Gran Canaria denna gång.

Vi ska utforska området från La Aldea till Galdar. Där är det bara spanska som gäller.
Sista åren vi varit ute med husbilen har vi bara åkt till andra öar. I år har vi tidigare gjort Teneriffa, La Palma och Fuerteventura två gånger.

Kortet är taget på Playa de Cofete vid Villa Winter i Fuerteventura.

20200629_150537.jpgMunicipios_y_zonas_de_Gran_Canaria.svg.png
 
Senast ändrad:

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Video när vi kom till världens ände. Kanonställe, hit var värt att åka till.
Så dåligt internetuppkoppling här, så få se om filmen kommer med?
Visa bilaga 217143
Var där och tittade för några år sen med personbil men vägen är ganska bedrövlig skulle inte vilja åka dit till Blue Ocean camp med våran husbil.

Ha det och hälsa från oss.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ahh! Känns skönt att lämna civilisationen ett tag.

Skulle bara stannat en natt men det blev en extra. Skön atmosfär. Vi är nog bara två mil hemifrån Playa del Ingles, men det tar 1h 44min enl GPSen och ännu längre tid med husbil.
Väldigt internationellt här. Flera äventyrare i 25-30 års åldern har hittat hit.
Flera går nog i bergen. Getternas klockor hörs hela tiden.

Visa bilaga 20211019_120246.mp4
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En bild säger mer än 1000 ord. Här kommer en film.
Det borde ge bättre känsla hur det är.

Nästan alla vägar som är asfalterade har bra underlag även om de är smala. Finns dock lite grusväg kvar ute i obygden men de är inte många. La Aldeas kommun är ju ingen turistkommun. Ogästvänlig terräng och mycket jordbruk på de mest konstiga ställen.

Tycker bra om stället. Mycket ungdomar som ser spänstiga ut. Är en blandning av hostel och camping. Gillar restaurangen. Man har två val på Meny del dia. A eller B. Man kanske kan få byta Primero plato till den andra menyn. Som en skolbespisning och man betalar vid disk, eller skriver upp det, som vi gör. Kostar? Har ingen aning? Det ser vi när vi checkar ut. :) Men vi är ju recidente och det brukar normalt ge halva priset.

Just nu 31 grader.

Visa bilaga Berg och camping.mp4
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
En bild säger mer än 1000 ord. Här kommer en film.
Det borde ge bättre känsla hur det är.

Nästan alla vägar som är asfalterade har bra underlag även om de är smala. Finns dock lite grusväg kvar ute i obygden men de är inte många. La Aldeas kommun är ju ingen turistkommun. Ogästvänlig terräng och mycket jordbruk på de mest konstiga ställen.

Tycker bra om stället. Mycket ungdomar som ser spänstiga ut. Är en blandning av hostel och camping. Gillar restaurangen. Man har två val på Meny del dia. A eller B. Man kanske kan få byta Primero plato till den andra menyn. Som en skolbespisning och man betalar vid disk, eller skriver upp det, som vi gör. Kostar? Har ingen aning? Det ser vi när vi checkar ut. :) Men vi är ju recidente och det brukar normalt ge halva priset.

Just nu 31 grader.

Visa bilaga 217171
Du är dålig på att tuta i skymda kurvor som alla förare av större fordon gör här nere. ;-)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sådärja! Inte ofta vi bor på camping men det var jättetrevligt.

Vi lämnade 0900 och blev tillfrågade av personalen om tre tyska ungdomar kunde lifta med oss upp till busshållplatsen 9 km bort på ca: 1000 meters höjd. Det fick de så slapp de gå. Lollo fick ligga i sängen, men klagade lite att hon studsade runt där bak. Efter tre km började asfalten och klagandet avtog.

Gick i stort bara att använda ettan eller tvåan hela vägen till GC-200. Fick vid något tillfälle backa och knixa lite för att kunna släppa förbi mötande trafik. Då är det bra att det inte går att köra fort.

Tuffade vidare till La Aldea och tänkte att vi skulle fricampa där i natt. Men herre jösses vad varmt. Över tretti idag igen. Efter att ha softat en stund beslutade vi att åka och kika runt lite. Till vår förvåning träffade vi Husbilen Ellen (Elisabeth & Lennart) där som satt och fikade.

20211020_111353.jpg20211020_111734.jpg20211020_113244.jpg

Åkte vidare och tankade 91 liter. F.n vad dyrt det har blivit sista året. Gick på över 90€. Typiskt! Nästa mack var 10% billigare.:rolleyes: Vet att det är billigare än i Sverige, men jag är ju van att tanka för 78 cent/liter.

20211020_163404.jpg

Tänkte att vi ställer oss i Sardina på kajen bredvid Fiskrestaurangen. Tji fick vi. Numera bommar för endast auktoriserade fordon, men det fanns ett turist tåg vi kunde ta ner till kajerna och playan. Var inte vår plan precis. Men det gick bra att stå däruppe. Men en tråkig grusplan i stark vind är inte vår grej. Åkte vidare och turistade lite. Måste ju spana in fyren oxå.


20211020_132253.jpg
Krånglade oss över på andra sidan ön vilket går blixtsnabbt med alla motorvägar. Kollade på 4-5 ställen att fricampa, men var för tidigt och fortfarande för varmt. Gick på Mediamarkt i La Terazza och shoppade loss. Hittade inget men tiden gick ivarjefall.

Frugan föreslog Pozo Izquierdo och här står vi nu (27.822439, -15.424352),

20211020_162834.jpg20211020_162336.jpg20211020_162439.jpg20211020_162514.jpg

Här står det alltid massor av husbilar. Finns Restauranger runt knuten, playa och bara någon km bort finns LPG, Tömning, Husbilstvätt, fyllning, samt en nyöppnad husbilsfirma med allt.

20211020_162718.jpg20211020_162817.jpg

Här blir vi nog i två nätter och ikväll går vi nog på lokal nu när vi bor GRATIS:D.

Hasta Luego
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är vi hemma i Central Park, Playa del Ingles igen efter en dryg vecka på rull.

IMG_2863 (2).JPG

Det blev lite längre tur än beräknat. Skulle bara åkt runt på Gran Canaria, men då jag hörde att två möten ställs in som jag hade på söndagen och måndagen fick vi lite mer tid på oss. Äh! Vi drar och badar på Fuerteventura...

247401424_380496333584138_8222030747732202364_n.jpg247609629_380858673547904_4332622932891818756_n.jpg20211022_092204.jpg

Fuerteventura är den ön som är mest husbilsvänlig vad gäller att kunna stå direkt på stränderna med husbilen. Stränderna är minst i samma klass som Gran Canaria och Teneriffa, men inte så reglerade vad gäller parkering. Så vi tog några dagar med sol och bad.

20211024_145618.jpg

El Cotillo är en av favoriterna. Här står man på strandparkeringen. Finns en strandbar och en bra strandtoa och dusch. Gångavstånd in till byn 600 meter bort med allt. Enda abret är att det är en mil bort till BP macken för att tömma/fylla i Corralejo. Men vi brukar klara oss bra med två kassetter en vecka.

Här kan man välja hur mycket kläder man ska ha när man badar. Finns alla varianter. Finns även små laguner till höger och vänster där man kan få "en egen cupé".

20211025_180340.jpg
Visa bilaga 20211026_082813.mp4

Andra stället vi verkligen gillar är Esquinzo. Lägger ut koordinaterna för det är lite svårt att hitta dit annars. (28.0781, -14.2964) Här är det underbar fin strand och milslånga stränder. Finns bra restauranger i närheten och en trevlig bar med en Irländare. Många surfskolor kommer hit varje dag. Här brukar vi ta en liten vindskyddad stengrop och vara i under dagarna.

Finns ju massor av andra bra ställen, men just dessa har vi fastnat för. De är så bra på varsin sida av ön (NV och SÖ). Ganska stor ö så klimatet kan skilja och vinden kan vara olika. Mellan dessa finns även Trajalejo med tömningsstation. Där stannar vi ibland vid stranden/stan om vi har solat för mycket. Allt vatten köper man i stort på varje mack och kostar normalt 1€ för 5 minuter (oftast 50 liter).

20211024_165408.jpg

20211024_165459.jpg

Första gången vi är ute sedan vi pluggade igen ventilationen efter vi bytt till kompressorkylskåp. Stor skillnad. Trots att kompressorkylskåpet hade exakt samma mått, så blev det full storm på toa när vinden låg på. Hade min kille i kamelstallet där jag förvarar husbilen att plugga och isolera dem. Blev kanonbra. Satte dock två ventiler med myggnät på den översta för lite cirkulation. Dock blev effekten att det blev lite varmare i bilen.

På tisdagen var vi
tvungna att dra hem igen. Måste lämna nycklar till en städfirma. Har även revision i Skandinaviska klubben. Ska kolla kontantflödet denna gång med alla underförskott. Första året som revisor.

Man har ju tre färjor att välja mellan. En från Puerto de Rosario, men den tar för lång tid. Två från Morro Jable. Vi tar alltid Katamaranen (Fred Olsen) som går i 38 knop (220 bilar, 900 pers) som tar två timmar till Las Palmas. Mest gör vi det för att jag har alla uppgifter i min inloggning. På bara något klick får jag mina, frugans och bilens uppgifter klara när jag köper biljetten. Mycket bök annars. ARMAS och jag har aldrig riktigt kommit överens. Den tar vi bara till El Hierro där inte Fred Olsen kör.

original_0b000fed-d51b-4af4-b884-3020312cc91e_20211026_133439.jpg

Det var detta för denna gång. Såg på "Husbil till Kanarieöarna" på Facebook att vi blir nog 6-9 husbilar på husbilsträffen i Gran Canaria den 9 december som jag arrangerar. Ska bli kul.

Hasta Luego
 
Toppen