• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
PS! Säkert 50 pers har hört av sig idag. Blev ju hackad för 6 veckor sedan och nu skickar de meddelande från Turkiet till alla mina 423 kontakter jag hade då. Lämna inte ut något.
De frågade efter mitt telefonnummer och att du är med i ett spel. Skulle få ett sms med en kod som jag skulle skicka till ”dig”
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har jag acceptans testat nya 120 Ah Litium batteriet.

Jag satte på kompressorkylskåpet och lite elektronik i onsdags. Tog ut bilen på parkeringen utanför kamelstallet. Har låtit allt stå på i två dygn dygnet runt. Nu när jag kollade i em kl 1600. 100% laddning trots ovanligt mulet idag. Kamelstallskillen hade även fixat en ny batterihållare som håller batteriet på plats. Perfekt!

De som sålde batteriet till mig vill sälja en MPPT regulator till mig också för 150€. Men jag var tveksam till det. Min gamla regulator har gjort bra jobb i 8 år och laddar både bodel och hjälpladdning på startbatteriet. Har ju 2x180 watt monokristalina paneler till det som klarar jobbet även om solen inte gassar för fullt. Blir ingen ny regulator.

Kylskåp och batteri blev ju ett stort hål i plånboken på1724€. Plus ett nytt ljud vi behöver vänja oss med när termostaten slår av och på. Men gasolen har svårt att hålla kyla sommartid då solen står i zenit. Ofta har lågan blåst ut, då det kan blåsa rejält ibland här på öarna.

Nästa projekt blir att byta backkameran som har gett upp.

Playa de Cofete, Fuerteventura
IMG_2399.JPG
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ralph, ifall du idag har en PWM-regulator så kan den vara skadlig för ditt nya Lithiumbatteri, p.g.a av hög spänning på laddpulserna.
Det finns MPPT-regulatorer billigare än 150€.
Victron, Votronic, är populära märken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ralph, ifall du idag har en PWM-regulator så kan den vara skadlig för ditt nya Lithiumbatteri, p.g.a av hög spänning på laddpulserna.
Det finns MPPT-regulatorer billigare än 150€.
Victron, Votronic, är populära märken.
Ja, och man får hoppas att BMS slår ifrån då lithiumbatterier inte skall underhållsladdas någon längre tid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Känner mig lite osäker hur jag ska göra?

Jag har ju en regulator som laddar bodelsbatteriet via min EBL99 solar ingång, samt hjälp-laddar startbatteriet. Har fungerat mycket bra med mina 360 Watt monokristalina paneler. Pratade med en annan som sa att EBL99:an är ju intelligent i sig och att jag ska ställa den på bly. Pratade med en 3:e som tyckte att jag kan ju alltid ställa en brytare på ankommande ström från solpanelen, men den lösningen gillar jag inte.

Firman som vill installera nya MPPT regulatorn har ingen kunskap om husbilar, utan jobbar med att sätta solpaneler på hus. Det gör att de ser ut som levande frågetecken när jag diskuterar EBL. Jag vill ju inte heller tappa min laddning till startbatteriet.

När jag kollar på BMS:en, verkar allt fungera som det ska. Om ingen skriver något riktigt alarmerande tror jag att det får vara som det är. Dessutom om de ska byta regulator utan att byta plats så kommer den att blockera säkringarna på EBL:en.

EBL 99 front panel.gif
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
EBL 99 underhållsladdar startbatteriet med ca 1 A men bara när den är ansluten till 230v. Däremot bodelsbatteriet får "Intelegent" flerstegsladdning. Men Schaut säljer en mppt-laddare som även ser till att startbatteriet får överskottet när bodelsbatteriet är fullt.
Kanske skulle tillägga att det gällde i varje fall 2006. Har inte koll på hur detär i senare varianter.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi tänkte åka ut med husbilen denna vecka och prova nya platser på Gran Canaria. Men det är alltid något i vägen.

Igår fick jag ett SMS i mobilen:
SCS Informa - Cita para vacuna COVID a R.L. en VAC 1952-1961 EXPOMELONERAS el 19/04 a las 13:30:00. Para informacion: 012/928012/922412

Det är bara att inställa sig för vaccination kl 1330 idag. Och frugan är bokad till på torsdag. Men då vet vi att inget är emellan sedan på 5-6 veckor. :cool:

D4-COVID-vaccine.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Känner mig lite osäker hur jag ska göra?

Jag har ju en regulator som laddar bodelsbatteriet via min EBL99 solar ingång, samt hjälp-laddar startbatteriet. Har fungerat mycket bra med mina 360 Watt monokristalina paneler. Pratade med en annan som sa att EBL99:an är ju intelligent i sig och att jag ska ställa den på bly. Pratade med en 3:e som tyckte att jag kan ju alltid ställa en brytare på ankommande ström från solpanelen, men den lösningen gillar jag inte.

Firman som vill installera nya MPPT regulatorn har ingen kunskap om husbilar, utan jobbar med att sätta solpaneler på hus. Det gör att de ser ut som levande frågetecken när jag diskuterar EBL. Jag vill ju inte heller tappa min laddning till startbatteriet.

När jag kollar på BMS:en, verkar allt fungera som det ska. Om ingen skriver något riktigt alarmerande tror jag att det får vara som det är. Dessutom om de ska byta regulator utan att byta plats så kommer den att blockera säkringarna på EBL:en.

Visa bilaga 208696
Om jag tolkar din bild på EBL rätt så är solcellsingången säkrad med 10A. Dina solceller på 360W måste ju leverera mer än så och då borde säkringen gå sönder. Är du säker på att solcellsregulatorn är kopplad direkt mot EBL?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tycker du skall ta ett snack med JR Larmcenter som gjort din installation.
Inte lätt då de bytt folk sedan dess och jag bor på Gran Canaria. Dröjer nog flera år tills man är i Sverige igen. Men EBL:en är ju uppsäkrad och har fungerat i 8 år. Mest orolig om batteriet skulle bli skadat. Om laddningen bryts är det ju bara att byta säkring.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du talar om vilken regulator du har bör det ju gå att kolla med vilken spänning den laddar. Det kanske du även kan se på din app?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Inte lätt då de bytt folk sedan dess och jag bor på Gran Canaria. Dröjer nog flera år tills man är i Sverige igen. Men EBL:en är ju uppsäkrad och har fungerat i 8 år. Mest orolig om batteriet skulle bli skadat. Om laddningen bryts är det ju bara att byta säkring.
Det enklaste och säkraste är väl att du monterar Schaudts Mppt-regulator då följer kablar mm. Bara att plugga in.
Du skall inte ha EBL inställd på Pb våta batterier utan på GEL för att undvika för hög spänning i stratifieringsfasen (utjämningsfasen) som du får i bly-läge.
Alternativet är att sätta dit en regulator avsedd för Lithiumbatterier ex Votronic ed. Då kan du koppla den direkt på batteriet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu ser vi äntligen ut att komma iväg snart.

På Kanarieöarna har vi olika restriktioner beroende på smittnivå. Just nu får vi bara resa mellan öarna om vi har PCR test eller ett spanskt TMA test (30€). Dock har smittan minskat så kraftigt att myndigheterna har aviserat vi kan slippa detta fr.o.m. måndag. Den modell Spanien använder för att beräkna smitta och fatta beslut är:

antal smittade per 100´000 inv under 7 dagar

På Gran Canaria ligger den just nu på 37 och i den kommunen där Maspalomas ligger där vi bor, är den bara på 3,75. Men det är ju inte så konstigt. Här är ju mycket utlänningar och ingen kommer över bron utan PCR-test.

Canarisk Covid-19 fakta

Kanske blir svårt att få med frugan på resan då vi just köpt ny bostad i Playa del Ingles. Ett litet paradis med hoppavstånd till poolen. Har den fashionabla adressen Central Park 5. :cool: Hade det varit i New York hade det varit mer imponerande. :D Mycket flyttbestyr denna vecka och byråkrati. Vår gamla lya i San Agustin får liksom mammas lägenhet bli för uthyrning (Vv) när inga vänner eller bekanta vill bo i dem. Byråkrati det med då tillstånd behövs från polis och momsregistrering.

Men men! Om allt går som det ska så åker vi på tisdag eller onsdag nästa vecka till Fuerteventura. Räknar med att myndighetsbesluten dyker upp på torsdag denna vecka. Nu är ju både jag och frugan vaccinerade och jag har blivit testad 5 gånger och frugan en gång. Här är det tuffa krav vad gäller Covid. Ska bli kul att testa nya kompressorkylskåpet och litiumbatteriet när vi åker runt och fricampar. Börjar bli ordentligt hett ute och temperaturen går inte under 20 grader på nätterna. Men står man nära havet så svalkar det ändå.

Kommer lite rapporter om någon vecka. Skickar med en bild från morgonens frukost i nya lyan.

20210427_092016.jpg
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Nu ser vi äntligen ut att komma iväg snart.

På Kanarieöarna har vi olika restriktioner beroende på smittnivå. Just nu får vi bara resa mellan öarna om vi har PCR test eller ett spanskt TMA test (30€). Dock har smittan minskat så kraftigt att myndigheterna har aviserat vi kan slippa detta fr.o.m. måndag. Den modell Spanien använder för att beräkna smitta och fatta beslut är:

antal smittade per 100´000 inv under 7 dagar

På Gran Canaria ligger den just nu på 37 och i den kommunen där Maspalomas ligger där vi bor, är den bara på 3,75. Men det är ju inte så konstigt. Här är ju mycket utlänningar och ingen kommer över bron utan PCR-test.

Canarisk Covid-19 fakta

Kanske blir svårt att få med frugan på resan då vi just köpt ny bostad i Playa del Ingles. Ett litet paradis med hoppavstånd till poolen. Har den fashionabla adressen Central Park 5. :cool: Hade det varit i New York hade det varit mer imponerande. :D Mycket flyttbestyr denna vecka och byråkrati. Vår gamla lya i San Agustin får liksom mammas lägenhet bli för uthyrning (Vv) när inga vänner eller bekanta vill bo i dem. Byråkrati det med då tillstånd behövs från polis och momsregistrering.

Men men! Om allt går som det ska så åker vi på tisdag eller onsdag nästa vecka till Fuerteventura. Räknar med att myndighetsbesluten dyker upp på torsdag denna vecka. Nu är ju både jag och frugan vaccinerade och jag har blivit testad 5 gånger och frugan en gång. Här är det tuffa krav vad gäller Covid. Ska bli kul att testa nya kompressorkylskåpet och litiumbatteriet när vi åker runt och fricampar. Börjar bli ordentligt hett ute och temperaturen går inte under 20 grader på nätterna. Men står man nära havet så svalkar det ändå.

Kommer lite rapporter om någon vecka. Skickar med en bild från morgonens frukost i nya lyan.

Visa bilaga 209345
Grattis till nya bungalowen. Jättefint läge med fin utsikt.

Hälsningar

Elisabeth & Lennart
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Något både dåligt och bra hände nu i veckan.

Kontaktade Movistar för att beställa fiber till nya lyan. Nopp! gick inte och de hade inget bra alternativ. Gick då till grannen Vodafone och frågare. Nä! Finns fiber på andra sidan gatan, men grävning görs först när fler kunder hör av sig (i Spanien finns ingen installationsavgift som i Sverige), men du kan få ADSL på 35 mbit. Bra sa jag och tecknade ett kontrakt.

Dan efter på morgonen kom Moviestar och skulle koppla ADSL linjen för Vodafone. Efter 10 min kom de tillbaka. Det går inte för kopplingsskåpet sitter så till att de måste gå över grannområdets tomt. Och en ägare där linjen måste gå vägrar att tillåta detta.

Suck! Kollade med närmaste granne på vårt område. De hade gett upp och hade en no limit Orange router. Funkar men är inte lika snabb sa de. Tog motorcykeln och åkte över till San Fernando och gick upp till Orange i Bella Vista CC. "Jag vill ha en 4G router med obegränsad data" sa jag på min numera lite bättre men fortfarande hackiga spanska. Fick visa mitt spanska körkort, samt mitt residencia-kort för att slippa turistpriset. 20 minuter senare gick jag ut med min nya router. Killen i shopen aktiverade simkortet i sin privata mobil. Bra service.:)

Kom hem och kopplade in den. Kopplade även in mitt mesh-nätverk (Goggle Wi-Fi) i routern. Helt plötsligt fungerar allt. IPTV med alla skandinaviska kanaler, NAS-servern, Netflix, Skrivare. Trodde det skulle lagga på 4G, men det funkar kanon. Placerat runt puckarna på mesh-nätverket så nu har jag teckning på hela poolområdet, parkering och i lyan. Perfekt!

DET BÄSTA AV ALLT. Nu fick jag ju ett no limit spanskt internet abonnemang i husbilen (27€/mån), om jag tar med routern. :D :D :cool:

Gjorde även vår spanska skattedeklaration hos vår bokföringsfirma. Mona Johansson kom inte med några större överraskningar. Som vanligt får man ligga ute med den spanska skatten några månader före svenska skatten kommer in på kontona via dubbelbeskattningsavtalet.

Låssmeden blev idag klar med huvudnyckelsystemet, så nu har jag och frugan en huvudnyckel som går överallt. Skönt att minska tyngden på nyckelknippan. Ofta ringer någon hyresgäst och vill ha hjälp med internet eller tv.

Mycket idag! IKEA levererade lite vitrinskåp och en bäddsoffa till vårt lilla gästrum. Har även en bäddsoffa i vardagsrummet, så vi får plats många här. Blev inte klart före 2030 ikväll. Och vi som hade tänkt att gå på Tre Hjärtan idag som öppnat terrassen efter tre veckors semester. Gjorde istället en underbar fläskfiléröra, med chili, paprika, lök och purjolök i härlig Creme Fraiche. En hemlighet är faktiskt att ha i lite curry förutom de vanliga kryddorna. Prova! Avnjöt detta i sommarnatten på altanen med mycket närodlad gurka och bifftomater. Tog en god amerikansk dryck till måltiden. Cola Zero.:cool:

I morgon går stora flytten. Har beställt en bärare för alla småpinaler. Möblerna får stå kvar för uthyrningen. Här köps och säljs ju alla boenden möblerade i turistområdena och lyan vi köpte behöver vi bara komplettera lite. På lördag blir det diskmaskin och ny infälld ugn.

Dags att knoppa nu då man ska upp i ottan 0900 i morgon. Hasta Mañana.

20210428_204828.jpg20210428_173114.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen