• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kolla för säkerhets skull med leverantören, men det är mycket ovanligt att Lithiumbatterier inte kan monteras liggande.

Spänningen från generatorn samt en blybatteriladdare är något för låg oftast, LiFePO4 batterier kräver 14,6V för att bli 100% laddade.
Laddregulator från solpaneler brukar ha Lithiumläge som ger rätt spänning, kolla din.

Vilket batteri lurar du på?
Jag bor som sagt på Gran Canaria vilket gör att jag är begränsad till de leverantörer som finns här. Vad gäller gods ligger vi utanför EU ESS och krångligt med tull. Men jag har hittat denna.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Vi brukte Biltema 50 mm borrelås. Utfordringen med å få inn batteriet er å bruke et trestykke som løfter batteriet til det er inne, og så holde batteriet igjen når trestykket fjernes og borrelåsen låser fast batteriet. Om batteriet skal ut igjen så må jeg presse/løfte for å få det til å slippe borrelåsen. At batteriet ligger er for at det er bedre plass i bredden en i høyden.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag la ut detta på HBK Facebook men lägger även en kopia här:

Världens 8 underverk är klart. Eller åtminstånde på Gran Canaria. ;)

VAR DÄR IDAG. EN FULLT UTRUSTAD HUSBILSFIRMA MED TILLBEHÖR OCH VERKSTAD HAR PLOPPAT UPP I ARINAGA, NÄRA TILL OSS I SYD. DE BYGGER ÄVEN EN TÖMNING OCH FYLLNINGS ANLÄGGNING FÖR HUSBILAR, SAMT TANKNING STÄLLE FÖR AUTOGAS (LPG). (SÄLJER ÄVEN SPANSKA FYLLBARA FLASKOR FÖR LPG)


Jag beställde ett kompressorkylskåp där idag, men får räkna med en månads väntetid. Detta i kombination med nya ställplatser i syd blir kanon. Ligger här: Nya husbilsbutiken/verkstad

20210115_133949.jpg20210115_125851.jpg20210115_125857.jpg20210115_132941.jpg20210115_144947.jpg20210115_145347.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Ska ju byta kylskåp och handlaren försöker sälja på mig en vattendriven "ac" som tydligen bara drar 5-7 amp på 12 volt.

Har någon någon erfarenhet av dessa?Skulle kosta 1000€.20210119_130759.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En sk desert cooler. Fungerar endast vid mycket torr luft (i öknar od). Den ökar luftfuktigheten, skulle aldrig sätta den i en husbil. Risk för rost och fuktskador. Principen är att spruta ut väldigt finfördelade vattendroppar dom tar upp värme när vattnet förångas/dunstar.
Vi hade sådana i verkstaden i Arizona, där kylde de bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanarieöarna har ju ganska fuktig luft vid havet lär inte fungera, det är en sån där grej som kina försöker sälja i olika förpackningar. I princip skulle en takmonterad fungera där fartvinden skulle tillsammans med vatten kyla ena sidan av ett element och andra sidan skulle luft cirkulera inne i husbilen. Fuktig luft som är varm gör det svårare för kroppen att svettas så man bli varmare med en sån där vatten ac. Man vill ju ha bort vattnet i luften och alla ac jobbar ju så att luften kondenserar på en kall yta.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Mina beställningar av kompressorkylskåp och litium batteri går inget bra. Det visade sig att chefen för den nyöppnade husbilsfirman i Arinaga hade lovat mer än vad han kunde hålla. Han hade inte beställt något. Och det handlar inte bara om mig. Tydligen många andra också. Som tur är hade jag inte betalat någon handpenning. Han fick sparken för 10 dagar sedan på stående fot.

En tillförordnad chef från anläggningen i Fuerteventura tog tag i mitt ärende tillsammans med butiken på en gång. Har fått en tid att montera nytt kompressorkylskåp den 11 mars kl 0900. Men litiumbatteri som passar under passagerarstolen kan de inte trolla fram. Men det har jag hittat ett på grannön Teneriffa. Får kvista över en sväng med bilen och hämta ett. Det tar ju bara 80 min med färjan. Ska kolla först att de har ett 150 amp hemma. Men det är ingen brådska. Har just fått två nya batterier (200 amp) på garantin. Får paja dem först. :)

När man bor på Gran Canaria är man lite avundsjuk på alla i Europa som hur enkelt som helst kan beställa hem grejer överallt ifrån. Hit är det inte många som levererar till. Och gör de det, så fastnar det ofta i tullen. T.o.m när man beställer från spanska fastlandet. Bor man i turistområde som vi, så fungerar postgången kasst. Vi ligger ju utanför EU vad gäller gods. Dessutom har vi ju bara 7% moms och då är det jobbigt att köpa från fastlandet som har 21% moms.

Just nu har vi flera besök här, då jag fyllde 60 år den 21 februari. Men på lördag är vi fria igen. Så snart husbilen är fixad ska vi dra ut på öarna med den. Men helt sysslolösa är vi inte. Idag var jag ut med GC Riders till Amadores på en brunch. Spelar golf tre dagar i veckan och padel två dagar i veckan. Sen har vi Shufflebord, minigolf och boule att klämma in.

20210225_113948.jpg20210122_133353 (1).jpg20210207_163945.jpg
FB_IMG_1612778734989.jpg

Riktigt många husbilar här. Står lite överallt. Inga svenskar förutom Majzzan:s. Men vi är några svenskar som har spanskreggade husbilar som tutar runt. Massor av tyska bilar som vanligt. Sett en finsk, franska, österrikare m.m. stå och fricampa lite överallt.

Det har blivit både bättre och sämre att stå med husbil på Gran Canaria. Flera ställen där man tidigare kunde stå naturskönt på stränderna har stängt. Det struntar dock det hundratals canariska husbilarna som dundrar ner till syd varje helg. Kommunerna startar dock upp nya ställplatser. Just nu gratis, men de kommer väl senare att upptäcka att man kanske kan ställa en p-mätare?

20210115_145347 (1).jpg

Hakuna Matata
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nu bär det iväg lite senare idag.​

  • 1800 tar vi färjan från Agaete på Gran Canaria till Santa Cruz Teneriffa och
  • i morgon bitti 0900 går färjan från Los Christianos Teneriffa till Santa Cruz de La Palma.
Totalt 80 €

Sover över i Los Cristianos på den offentliga gratis ställplatsen i natt.

Ska bli kul. Efter 7 sorger och 100 fan har jag äntligen fått bytt kylskåp som pajade tidigare vid nyår. Satte dit ett kompressorkylskåp med samma mått istället för gasol.

Har inte planerat något särskilt utom att leverera ett ex av min bok Husbilsresan till ordföranden i La Palmas husbilsklubb. Han är ju med i boken.

Park4night är en alldeles utmärkt app på öarna och funkar bra för våra behov.

Hasta Luego

700px-Canarias-rotulado.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Resan över till Teneriffa gick bra.

Vi kom fram till Los Cristianos 2030. Inte lätt och hitta en ledig ställplats sent en lördagskväll. Säkert 300 husbilar som står lite överallt. Men där de stod tidigare vid stranden är alla bortkörda.

Ja ja! Vi ska ju iväg med färjan i morgon bitti till La Palma, så jag knökade mig in mellan två husbilar på en vanlig bilparkering. Var tvungen att backa in överhänget, annars hade det stuckit ut i gatan. Gick till ett av våra ställen och fick lite käk. Nu är det John Blund.

28.043592, -16.709049

Hasta Luego
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sitter på färjan till La Palma.

Vi sov i natt tillsammans med flera hundra andra husbilar i Los Cristianos. Gick bra sov som en stock efter besök på ett näringsställe alldeles bredvid. Just nu åker vi. Viva Isla Bonita20210314_082356.jpg20210314_082424.jpg20210314_082451.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi åkte ner till en härlig strand, men det var så mycket husbilar där så vi åkte tillbaka. Oftast är det mycket husbilar ute på helgerna som åker hem sent på söndag kväll. Här är husbilsåkarna lite yngre. Oftast föräldrar med barn (många barn). Många gånger kommer andra i släkten och sover i vanliga bilar bredvid. Så ofta är det 8-10 pers som stojar runt med ungarna vind för våg.

Vi hade ju bytt kylskåp i fredags till ett kompressorkylskåp före vi drog iväg på lördagen. Frugan skulle gå på toa och klagade lite...

20210314_075128.jpg20210314_075117.jpg 20210314_075101.jpg

Hon hade svårt att få plats med rumpan. :D Hmm! Svårt att vara ute utan dusch och toa. Vi är ju just nu på La Palma på en söndag. De som gjorde det är på Gran Canaria och har stängt. Provade att knuffa på det lite med axeln, men den satt bergfast.

Nöden har ingen lag. Jag måste göra det själv. Ringde Marocko Max som talade om att det var fastsatt med 4 träskruvar under några plastpluppar. Aha! Busenkelt! Tog fram skruvdragaren och skruvade ur skruvarna. Utom en!!!! Den hade rundad skalle. Provade på alla sätt att få bort den. Borrade även bort huvudet, vilket medförde att det var en pigg som stack in kylskåpet från sidan. Den var ju helt omöjlig att få bort.

20210314_153120.jpg

Ser lätt ut på bilden men den satt som berget och blev bara mer rund ju mer jag försökte. Snokade runt i verktygslådan och hittade ett bågfilsblad. Tejpade lite silvertejp som handtag i ena ändan och började såga skruven genom kylskåpsspringan. Efter ca 20 min fick jag av den.:D:music-icon:

Duttade till kylskåpet med axeln igen. Nu gick det bättre. Satte dit 4 nya skruvar i den nya positionen. Voala nu kan vi bajsa och duscha igen.:cool:

20210314_163219.jpg

Hasta Luego
 
Toppen