• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi varit i några nätter på La Gomera. Eftersom vi var överhettade från att ha stått i Los Cristianos på Teneriffa, åkte vi till Castillo del Mar norra sidan på La Gomera och landade där i skymningen runt 2030.. Finns en gammal nedlagd camping havsnära där. Helt perfekt, för jag vet sedan gammalt hur man tömmer och fyller, även om naturen börjar få övertaget om utrustningen.

20200816_204708.jpg20200816_204619.jpg20200816_204226.jpg

Vi stod två nätter där. Sista natten kom en Pössl 5,59 från 2005 med en italiensk familj med två ungar i tio års åldern och två katter. Ju mintre bil ju fler personer verkar det som. Trevliga! Ungarna hade ingen respekt för havet utan kastade sig i tremetersvågorna utan rädsla. Att promenera upp till Vallehermosa är fyra km uppförsbacke som suger musten ur en. En lagom morgonpromenad. Några bilder från promenaden.

IMG_2445.JPGIMG_2447.JPGIMG_2450.JPG20200818_130918.jpgIMG_2444.JPG

På tal om promenader så är hela ön full av leder och massor vallfärdar normalt för att knata runt överallt. Finns nästan inga plana ytor på ön. På sydsidan av ön finns det en färja som knyter ihop städerna, men den tar inte bilar, så för att byta ort måste man varje gång åka upp till toppen på ön och ner igen. Mycket kuperade men bra asfalterade vägar. Uppe över 1000 meters höjd kör man som i tunnlar av frodig växtlighet som påminner om regnskog. Finns ett naturreservat med spöklik skog och vandringsstigar.

Lite kul med vinet på ön. Jättegott!!! Men det går bara att köpa på ön. De dricker upp allt själva och exporterar nästan ingenting. :p Och att beställa lokalt vin på baren kostar extra. Efter två härliga dygn lättade vi ankar och styrde kosan söderut mot Playa del Ingles. En namne till den på Gran Canaria och ligger nära Valle Gran Ray. Hittade en perfekt parkering närmast stranden. Den stranden är obevakad och som överallt rackarns varm svart vulkansand.

20200819_114756.jpg

Ikväll när jag var där satt det ett par hippies och lirade gitarr utan en tråd på kroppen. Men tidigare under dan gick jag och frugan 500 meter till den andra stranden Playa Valle Gran Rey som det är mer ordning på. Var där sju timmar, men gick upp till barerna då och då. Solen värmer på bra i den svarta sanden så det gäller att doppa sig ofta och dricka vätska mycket och ofta.

20200819_124925 (1).jpg20200818_184820.jpg

Har just spisat upp frugans underbara broccoligratäng och tittar ut från husbilen och skymtar La Palma (Isla Bonita) i skymningen.

20200819_210650.jpg

Så härligt här, så risken är stor att det blir fler dagar än beräknat. Kanske till söndag?

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu blev jag imponerad!

Nej inte av La Gomera, som jag besökt några gånger, dock aldrig frivilligt utan i tjänsten och aldrig längtat tillbaka.

Vad jag blev imponerad av nu är textraden; ” åkte vi till Castillo del Mar norra sidan på La Gomera och landade där i skymningen runt 2030.”

Förstår att ni bytt ut plåtisen mot en av de tre återstående de DeLorean DMC-12 som användes till legendariska filmtrilogin ”Tillbaka till Framtiden” och gjort resan resan om tio år, redan idag! Spännande! :msn_embarrassed: ;)

På bilderna ser jag att ön utvecklats fram till år 2030, då skall jag tillbaka förstår jag nu.

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu blev jag imponerad!

Nej inte av La Gomera, som jag besökt några gånger, dock aldrig frivilligt utan i tjänsten och aldrig längtat tillbaka.

Vad jag blev imponerad av nu är textraden; ” åkte vi till Castillo del Mar norra sidan på La Gomera och landade där i skymningen runt 2030.”

Förstår att ni bytt ut plåtisen mot en av de tre återstående de DeLorean DMC-12 som användes till legendariska filmtrilogin ”Tillbaka till Framtiden” och gjort resan resan om tio år, redan idag! Spännande! :msn_embarrassed: ;)

På bilderna ser jag att ön utvecklats fram till 2030, då skall jag tillbaka förstår jag nu.

Tommy
Går att hålla ett snitt runt 45-50 med plåtisen. Lite saktare nedför för att inte bränna bromsarna. Bra asfalt överallt. På GM-1 och 2 mötesfritt överallt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ralph ett tips.

Skriv lite om La Gomera som nog är väldigt okänt för de flesta.

Du kan t,ex. skriva om den svenska, nåja den skandinaviska insatsen för öns utveckling. Den gamle Fred Olsen kom till ön redan 1904, då Sverige och Norge fortsatt var i en union. Fred Olsen köpte upp ett stort markområde och initierade bl.a. tomatodlingarna på ön. Man är fortsatt stor markägare, har hotell och lite annat. När jag arbetade med ön på slutet av 90-talet var Fred Olsen öns största arbetsgivare, med över 1000 anställda, troligen flera idag.

Öns visselspråk, som uppkom på grund av öns topografi och som eleverna i skolan lär sig än idag. Intressant historia.

Nu har du något att göra till söndag.....?Se det som en förberedelse till din nästa bok. När planerar du att lansera den?

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ralph ett tips.

Skriv lite om La Gimera som nog är väldigt okänt för de flesta.

Du kan t,ex. skriva om den svenska, nåja den skandinaviska insatsen för öns utveckling. Den gamle Fred Olsen kom till ön redan 1904, då Sverige och Norge fortsatt var i en union. Fred Olsen köpte upp ett stort markområde och initierade bl.a. tomatodlingarna på ön. Man är fortsatt stor markägare, har hotell och lite annat. När jag arbetade med ön på slutet av 90-talet var Fred Olsen öns största arbetsgivare, med över 1000 anställda, troligen flera idag.

Öns visselspråk, som uppkom på grund av öns topografi och som eleverna i skolan lär sig än idag. Intressant historia.

Nu har du något att göra till söndag.....?Se det som en förberedelse till din nästa bok. När planerar du att lansera den?

Tommy
Nu har vi semester. Blir playan idag på en strand utan Internet. Sedan blir det nog att äta gott ute. Jag är mer intresserad att hitta tömning före Laguna de Santiago som är nästa ställe, där jag vet en plats. Vi har iofs en extra kassett. Tänkte åka upp till några miradorer och fota, men frugan har vissa synpunkter att stanna där det är högt.

Nu ska vi bara ta det tranquilo. Ska vara hemma på onsdag igen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
På fredagen ville frugan byta ställe. Jag gillade PDI vid Valle Gran Rey och ville gärna stanna kvar några dagar till. Tycker det är en perfekt ställe att stå med husbilen. Nära två stränder och en liten mysig ort med många små restauranger. Som utsikt har man vyerna över El Hierro och La Palma.

20200819_115632 (1).jpgIMG_2456.JPGIMG_2455.JPG
20200820_180739.jpg

Mitt önskemål att vara kvar stod inte så högt i kurs. Bara att lägga i 1, 2 och 3:an. Några fler växlar går inte att använda på ön. 2:an är nog den vanligaste och viktigaste. Speciellt i nedförsbackarna för att inte bränna bromsarna i 12-14% lutning som är vanligt. La Gomera är ju lita knasig att köra på, men har utmärkt asfalt överallt. Om man ska byta ort måste man köra upp över 1000 meters höjd och sedan köra ner till nästa by vid havet igen. Tar minst en timme och är runt 5 mil varje gång. Ön är ju bara 2 mil i diameter, men känns stor tack vare alla kringelikrokar. För gå och cykel människor har Fred Olsen löst problemet med en färja som ansluter till alla byar på södra sidan.

Vi styrde mot Playa de Santiago där vi inte hade varit tidigare. Samhället är mindre än Dingtuna med sina 989 personer, men den har en riktig vågbrytare och många dyra fina båtar stod där.

IMG_2473.JPG

Fanns 5-6 olika ställen att stå på, men vi valde parkeringen direkt bakom Stadshuset som fanns på strandpromenaden. Väldigt fin strandpromenad och närmast hamnen var en kyrka och en restaurang inne i berget. Från borgmästarens kontor kom livets regler haglande varje halvtimme ur högtalarna och dånade ut över playan som böneutropare från en minaret.

:msn_run: Mascarilla, Distancia social, Lávese las manos. Tycker politikerna lyckats bra med direktkommunikationen till medborgarna. Och alla på ön verkar följa Covid restriktionerna. Alla har masker om man inte äter, dricker, solar, eller badar. Och möter man någon tar den gärna ett steg åt sidan. Börjar komma ut roliga masker också. Joker i Batman, Dark Wader m.m.. Själva har vi tryck upp GC Friends masker i en liten facebook grupp som jag medverkar i. Även Nike, Adidas säljs dyrt i modeaffärer (och billigt hos kinesen).

IMG_2491 (1).JPG20200821_130256.jpgIMG_2476 (1).JPG

Stranden var inte mycket att hurra för. Ganska stenig, men uteduscharna är ju populära för oss med husbil.;) Och vattnet i duscharna är ju lagom varmt med soluppvärmningen. Fin liten by och lagom varmt. Ca: 27 grader och på kvällen gick det ner till ca: 24 grader. Vi var ut och käkade men Sevilla spelade mot Inter så någon service kunde man inte räkna med då alla var mer fokuserade på fotbollen än två utländska gäster. Blev ganska sent.

20200821_205519.jpg


Gick sent tillbaka till husbilen och lirade lite kort och knoppade. Ungefär 0200 vaknade både jag och frugan av att det blev jättevarmt. På bara några minuter blev det säkert 10 grader varmare och att ligga i husbil och svettas i över 30 grader är ingen höjdare. Vaknade svettig på morgonen och det var säkert 35 ute. Det här går inte... Vi måste till något svalare ställe, men prio 1 var ju att gå till uteduschen på andra sidan huset så man kunde tänka igen. Efter frukost var det bara att kasta sig på datorn och kolla tiempo på Aemet.

Det var en värmebölja som drabbat Kanarieöarna. Hemma i Maspalomas skulle det bli uppåt 43 grader vilket är mycket ovanligt, men på norra Teneriffa i Puerto de la Cruz verkade inte värmeböljan slå till. Gick in på Fred Olsen Express (Bolaget äger halva La Gomera) och bokade en färja till Teneriffa för 33 €, men eftersom jag är superweb-kund fick jag Web-rabatt 10% så slutpriset blev 30 €.

Färjan skulle gå om två timmar. Perfekt! 30 km och 41 minuter enl. GPS:en, men man får lägga på lite p.g.a allt motorbromsande på 2:an. "Jag har lett ett folk" Fick stanna varje gång det fanns möjlighet och släppa förbi alla snabba vesslor som måste förbi i nedförsbackarna. En timme och tio minuter tog färden. När vi kom fram till San Sebastian som har som första stad förbjudit övernattning i husbilen i sin kommunala ordningsstadga (böter 730€) kollade vi på de 11 ställplatserna man har gjort i ordning som plåster på såren. De låg centralt vid barrancon nere vid playan. Inte så dåligt, men det blir nog svårt att få plats ibland. Men nu var det ju lördag och sex platser var lediga...

Blev invinkad först i husbilskön av färjekarlen. Bra system man behöver bara visa sitt nationella (svenska) idkort så drar dom det i en läsare, så är allt klar och de sätter en lapp under vindrutetorkaren.

Överfarten är okomplicerad. Man tar en fika så är man i Los Cristeanos. Passade på att tömma toan på ställplatsen där, för att sedan shoppa på Mercadona. Åkte till BP och skulle fylla vatten, men någon hade pajat kopplingen så vi fyllde 100 liter för 1€ på Disa istället. Så nu står vi här i Puerto de la Cruz och man kan skymta Teide i bakgrunden.

20200825_120010.jpg
20200822_181149 (1).jpg

Det är en jättelik hamnparkering som ansluter direkt till centrum. Och på var sin sida finns det åtta playor fyra stenpirar med badstegar och en jättevattenpark. Så härligt. Här står vi tills vi åker hem på onsdag kl 1400. Ska parkera bredvid Bumses husbil i Kamelstallet efter vi servat Plåtisen på BP Taro i El Doctoral som har en utmärkt servicestation för husbilar. Kan även spola av solpanelerna där.

Här kommer några bilder från Puerto de la Cruz.

20200823_123353.jpg20200824_121510 (1).jpg20200824_114049 (1).jpg20200824_115442 (1).jpg20200824_180014 (1).jpg20200824_171006 (1).jpg20200824_212347.jpg20200823_115205.jpg20200823_120811.jpg

Vilken härlig stad... Hit ska vi åka fler gånger. Nu orkar jag inte skriva mer. Måste ju även skriva på Husbil till Kanarieöarna. Dags för en kopp kaffe.

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sådärja!

Husbilen parkerad i kamelstallet framför Bumses Husbil. Tog personbilen hem som stallskötaren tvättat år mig. Tittade till Max M, och Jim:s skotrar i kamelbåset som står och väntar på dem. De dyker ju upp första september med Iberia. Max ska stanna i åtta månader och Jim hela september.

20200826_172455.jpg

Nu rullar tvättmaskinen på och båda AC går för full när det är 32 grader ute. Nu står nog husbilen stilla i drygt en månad. Blir nog mycket båge istället nu när grabbarna kommer.

20200826_171453.jpg20200826_171517.jpg20200826_171509.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
SirMacLain har gett mig tillåtelse att låna hans intressanta och inte minst lockande tråd för ett ögonblick.

Canarias, har världens bästa klimat enligt NASA, sa vi i alla fall när jag själv arbetade på Consejeria de Turismo del Gobierno de Canarias och reste runt i världen för att sälja Canarias som turistdestination.

Efter att ha bott på Gran Canaria i över 20 år, kan jag jag i alla säga att jag aldrig mött bättre klimat någon annanstans, sommar som vinter, än det som Canarias bjuder på.

Om någon kanske haft planer om övervintring i behagligare klimat, men av kända orsaker tvingats ändra planerna, så har jag en bungalow och tillgång till några bra lägenheter om någon är intresserad att, som SirMcLain, sola på stranden i vinter.

Lagt ut en annons här: Uthyres - Bungalow - Lägenhet i San Agusgtin Gran Canaria

Hör av dig om du är intresserad.

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Var förbi och kollade på ställplatsen i Puerto de Mogan idag. Hyfsat med bilar, men bara kanariska förutom en finne och en tyskt. Ställplatsen rymmer drygt 100 bilar och är GRATIS ;) . Ligger bara några hundra meter från en av kanarieöarnas bästa playor. Gott om lediga platser. Själva var vi ett litet gäng som åkte runt på en Jultur med våra två hjulingar.

God fortsättning från oss på Gran Canaria.

20201226_124100.jpg
20201226_154816_2.jpg20201220_174457.jpg
20201220_143850 (2).jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nytt år och nya färder.

Nu har jag kontaktat skötaren i kamelstallet där jag har husbilen, att jag vill ha Plåtisen kl 1200 på onsdag. "No problema señor" Vi tänkte ha lite hemester och ta det lugnt någon vecka i husbilen. Vi har ju det ganska stressigt normalt med aktiviteter i stort varje dag. Sista åren vi åkt med husbilen har vi ju inte stannat på Gran Canaria utan åkt runt på de andra öarna. Men nu ska vi utforska vår egen ö. Det var fyra år sedan. Mogans kommun bygger ju ställplatser och även Canarias club camping har byggt en på norrsidan. Har även sett en ställplats i Agaete, men inte forskat i det.

Inte mycket utländska husbilar just nu. Har bara sett en finsk, en tysk, en polsk och en check. Men massor av husbilar från Gran Canaria. Las Palmas är ju Spaniens 9:e största stad och har många med husbilar. Normalt brukar det även vara många från Teneriffa, men de har hårdare restriktioner på Teneriffa och måste testa sig för att få åka till Gran Canaria.

Men det ska bli kul att åka ut igen. Det var några månader sedan och man vill ju inte att Plåtisen ska slagga igen. Kommer rapporter...

Vill sända en nyårshälsning från Mogan och god fortsättning på nya året. Vi har lyxat oss över helgen med mamma och tagit in på fiiint hotell där vi slipper all mathantering. Så här kommer ett foto från vår utsikt just nu. :)

20210101_125957 (1).jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är vi ute och åker med Plåtisen sedan igår.
Innan var vi och hälsade på hemma hos några HBK:are (Ann & Leffe) i Arguineguin som bjöd på gofika. Vädergudarna har ju lovat storm och drivis sedan några dagar, men det är inget vi märker av på gratis-ställplatsen i Puerto de Mógan.

20210107_125340.jpg
20210105_134907.jpg

Vi har fortfarande 22 grader i vattnet och samma i luften. Stormen Filomena härjar just nu på öarna och fyller på vattenförråden i dammarna, men våran lilla udde klarar sig.

Det ska alltid krångla lite när husbilen stått en stund. Får inte igång kylskåpet. Misstänker kretskortet. Har varit missnöjd länge med gasolen som har svårt att hålla kylan dagtid på Kanarieöarna. Så nu funderar jag på att slänga kylskåpet och köpa ett kompressorkylskåp istället. Problemet blir då att jag behöver lite häftiga batterier samtidigt. En sådan historia inkl kylskåp kommer nog att kosta 2-3000 €. Men det skulle vara kanon på somrarna här då man bara har problem med gasolen. Byter jag kylskåp behövs i stort sätt bara gasolen till spisen och varmvattnet och två LPG flaskor räcker säkert hela sommaren.

Vi står nog här tills Filomena lämnat bergen. Ser på nyheterna att det är översvämmat och stenras över många vägar. Har gjort en tillfällig Majzzan-lösning i kylskåpet och slängt in en säck isbitar. Pratade med Majzzan (HBK:are) idag (Hon har också husbilen på Gran Canaria) hon säger att två säckar i veckan räcker och om jag ska byta kylskåp så hon föreslår batterier som man kan köra ner till 0.

Lugn och skönt just nu. Bara en annan husbil här på ställplatsen, men det brukar komma många från Las Palmas när fredagen nalkas. Och på lördagen kommer flera då många jobbar på lördagarna. Ställplatsen är inte riktigt klar. Grå och svartvatten tömningen byggs för fullt. Några bilder från ställplatsen.

20210106_171146.jpg20210106_171417.jpg20210106_171212.jpg20210106_171522.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi gillar ställplatsen så bra att vi blir nog här längre än vi planerat. Påverkar är ju att det är så dåligt väder på berget där det även kommit snö över 1700 meters höjd.

Var ut och tog lite kort. Nu är vi ca 35 husbilar. Nästan alla är Canariska, men det finns 2 tyskar och en fransk husbil.

Tog lite kort. Blev några kort på macken och öppettider också.

20210109_170111.jpg20210109_170213.jpg20210109_170128.jpg
20210109_170847.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Efter 4 nätter i Puerto de Mógan är det dags att flytta på oss. Eftersom jag har problem med gasolen till kylskåpet beslutade vi oss att ta in på Camping el Pinillo.

20210110_142837.jpg


Hit brukar vi normalt ta en tur med bågen och fika på camping-restaurangen som är jättebra. När vi checkade in var vi tvungna att visa recidensia, registreringsbeviset och nationella id-kortet. Om vi inte hade varit resident hade vi behövt visa ett negativt Covid-19 test.
Inga problem jag betalade med kort 30€ i förskott för tre nätter. Var tvungen att klara mig på min hackiga spanska. Men det gick bra. Finns några tyskar och engelsmän här som verkar bo här permanent. Ca 80% av platserna verkar vara långliggare. Finns även många stugor att hyra.

Har bestämt oss för att byta kylskåp. Gasolkylskåp är bara problem så här långt söderut. Så det blir ett kompressorkylskåp i samma storlek. Ett Coolmatic MDC-90 för 939€.
http://repuestosnuhima.com/tienda/impresion.php?var=7707&var2=OTE0Ljc2&var3=OTc4Ljc5MzI=

Har även hittat ett litiumbatteri som verkar bra 150 A 1338€. Hmm! 233mm högt. Ska ta bort passagerarstolen och kolla om det får plats?
https://bateriascanarias.es/bateria-solar-de-litio-48v...

Mina 2 LPG flaskor kommer nog inte att behövas tankas så ofta, då de bara kommer att värma vatten och användas vid matlagning. Värmen behövs ju sällan slås på.

Åren går snabbt och nu har bilen 7 år på nacken. Alla myggnät och mörkläggningsgardiner bör nog bytas ut också. Då blir bilen som ny invändigt. I sommar åker vi nog runt på öarna till våra favoritställen. Ska bli kul.
1f603.png

Här kommer några kort.
20210110_133453.jpg20210110_135629.jpg20210110_140809.jpg20210110_141111.jpg20210110_142914.jpg20210110_142858.jpg20210110_133411.jpg20210110_133505 (1).jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Den här typen av batteri är anpassat för att få plats under stolen. :)
Tack! Problemet här på GC är att det är svårt att hitta batterier. Finns bara ett fåtal firmor. Nästan helt omöjligt att beställa från EU eller China då transporterna fungerar dåligt och utan tullklareringsnummer är det svårt för en privatperson. Blir oftast liggande och returnerat. Ebay och Amazon skickar inte ens till Kanarieöarna. Det är en av nackdelarna att bo här. Men vi har bara 7% moms så mycket här är billigt. Tyvärr dåligt utbud ibland.

Annars verkar detta batteri kanon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Har kollar runt lite på Litiumbatterier. Om jag fattar allting rätt så behöver de inte stå upp? Man kan lika gärna lägga dem ner? Om det är så så får jag nog plats med batteriet som jag tittat på?

Bra om någon bekräftar det... :)

En annan fråga är ladd strömmen. Är det ok med den ström som kommer via bilens generator och solpanelerna, eller krävs det någon anpassning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla för säkerhets skull med leverantören, men det är mycket ovanligt att Lithiumbatterier inte kan monteras liggande.

Spänningen från generatorn samt en blybatteriladdare är något för låg oftast, LiFePO4 batterier kräver 14,6V för att bli 100% laddade.
Laddregulator från solpaneler brukar ha Lithiumläge som ger rätt spänning, kolla din.

Vilket batteri lurar du på?
 
Toppen