• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hej "Sir".
"citat"
Åtminstone med polis i närheten. Och här finns det många. "slut Citat"
Vad trygga ni måste känna er!!
Denna är bra, eller.'
Heja, heja!

CORONAVIRUSET18 juni 2020 12:18
Spara
Dansk gräns öppnar – för vissa svenskar
Danmark öppnar sina gränser för vissa svenskar. Personer från Skåne, Sörmland och Västerbotten samt Halland och Blekinge får från och med den 27 juni resa till landet, rapporterar Ritzau'

Visst är vi en region här, det är för många år sedan bestämt, Ca år 2000!!!!
God Midsommar.




104546165_10213733868779625_1225623494867292822_o.jpg 104433689_10213733868139609_4342504247255232792_o.jpg 104410470_10213733869219636_4830625615964296005_n.jpg
Undrar om de vet var gränsen mellan Sörmland och uppland går.? Senast jag kollade gick den ungefär mitt i Gamla stan. Det innebär mer än halva Stockholm ligger i Södemanland.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Undrar om de vet var gränsen mellan Sörmland och uppland går.? Senast jag kollade gick den ungefär mitt i Gamla stan. Det innebär mer än halva Stockholm.
Där har den nog gått åtminstone sen medeltiden och några nära förestående ändringar av landskapsgränserna är nog inte att vänta. :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sådärja! Nu har vi bytt ställe idag. Åkte och tömde gratis på återbruket. Tankade vatten 100 liter för 2 € på Disa macken.

105033457_10213762484414998_5192363278462627150_n.jpg

Tankade förnödenheter på Mercadona. Ca: 45 liter öl vatten cola och mjölk. Frukter och lite mat fick slinka med. Nu klarar vi oss minst en vecka för oss själva.

20200622_123938.jpg

Turisterna finns just nu någon annanstans, så vi har inte mycket konkurrens på bästa platserna här på Playa de Sotavento.

20200622_132007.jpg
20200622_132542.jpg104992155_10213762495735281_8875746544410188553_o.jpg

Här finns inget. Toa är fortfarande stängt, men sophämtningen verkar funka. Vi har ju dubbla kassetter så en vecka borde vi klara
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej på Er! Underbara stränder där tex sandåsen.
Är så nyfiken på när Ni åker till Cofite stranden om dom gjort ny väg. Kanske 15 år sedan vi var där och då vägen väldigt smal och dålig. Man fick inte köra där med vanliga bilar, det skulle vara jeepar.
Ha de gött
Hälsningar Sanddammaren
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej på Er! Underbara stränder där tex sandåsen.
Är så nyfiken på när Ni åker till Cofite stranden om dom gjort ny väg. Kanske 15 år sedan vi var där och då vägen väldigt smal och dålig. Man fick inte köra där med vanliga bilar, det skulle vara jeepar.
Ha de gött
Hälsningar Sanddammaren
Tror den är lika dålig som när vi var där för två år sedan. Då var vi bara där under dagen för "att göra" Villa Winter. Denna gång har vi obegränsat med tid och räknar med att vara minst ca: 1 vecka. Har googlat, men kan inte se att kommunen gjort något åt vägen som tur är. Annars blir ju den också översvämmat av turister och förstörd.

Hoppas bara att jag inte kör sönder bilen. Gäller att ta den tid som vägen kräver.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Godmorgon! Hittade ett härligt ställe att stå med husbilen. Lite mer i lä. Gick 5 km på stranden i morse kl 0800. Så härligt med gyllengul finkornig sand. Mötte två motionerande på hela promenaden plus några damer som tog ett morgondopp.

IMG_2343.JPGIMG_2353.JPG
IMG_2347.JPGIMG_2358.JPGIMG_2354.JPG

När jag kom hem till husbilen hade frugan bullat upp en jättefrukost. Perfekt! Efter någon kopp kaffe är man sig själv igen. Detta är det som kallas för "att ladda batterierna".

Fick ett besök av Policia Local, men det var inga problem för vår del. Vi kan alla spelregler, men några av de andra bilarna fick sig en skopa för att de hade "campingbeteende". "Vi PARKERAR bara. Vi campar inte". Polisen informerade oss om att vi inte fick slänga skräp i papperskorgarna, eller tömma gråvatten. No Problema Signor.

105004559_10213768336761303_756465560591817683_o.jpg

Gillar Policia Local. De lyder ju under borgmästaren och håller ordning på småsaker i kommunen. Ofta kan man prata med dem och få hjälp eller ett undantag. Om Sverige hade haft en lokalpolis under kommunens styre hade det varit en stor fördel, då normala polisen inte hinner med. Där ligger Spanien långt före.

Man behöver ju inte ta ut stolarna utanför bilen, när man kan ta ner dem på Playan några meter bort. Idag blir det en dag på playan.Sol bada fota och ibland knata upp till bilen för att hämta lite vätska.

Finns massor av Ekorrar här. Står att det är förbjudet att mata dem. Söta, men mer tjuvaktiga än Gibraltars apor.

IMG_2336.JPG

Vamos a la Playa :music-icon:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi kommit till resans huvudmål efter en och en halv vecka på Fuerteventura. Efter en inte så jobbig 17 km färd från Morro Jable kom vi fram till Playa de Cofete. Det är ju i stort grusväg hit och den brukar vara kanondålig. Men just idag så var den faktiskt nyskrapad och det gick att hålla 20-40 km/h utan problem. Inte en grop??? Men 17 km tog ändå 50 minuter med några stopp för att släppa fram nyttotrafik.

IMG_2392.JPG

Stannade på Miradoren vid bergspasset och tog några översikskort och där stormade det rejält. Men det blev bättre när vi kom ner till Down town Cofete med sina 25 invånare. Här finns fortfarande ingen el, så det är solpaneler och vindkraft som gäller.Hmm! Restaurangen såg stängd ut??? Kanske bara för att det är måndag? Vi ska ju försöka vara här i en vecka och för den planeringen är restaurangen viktig. Vi har två toa kassetter, 111 liter vatten och ca: 50 liter olika vätskor att konsumera. Finns ju ingen service här, så idag införde vi strikt källsortering. Lättare att hitta ställen att slänga på då.

IMG_2400.JPG

När vi kom fram var jag tvungen att hjälpa två vettskrämda tjejer som var rädd för åsnorna som det är gott om här. En Åsna hade trängt sig fram och börjat slita ut deras bagage ur bilen i sitt försök att hitta något gott. Tjejerna (ca 20 år) satt vettskrämda kvar inne i bilen och bara tittade. Jag gick fram och schasade bort åsnan och lastade tillbaka grejerna. De var så tacksamma, men drog som en avlöning. Den andra husbilen däremot, matade dem med överblivet matavfall och vatten. Det var populärt. Sen drog de också.

IMG_2403.JPGIMG_2404.JPG

Det hade varit en lång dag med frukost, tömma på återbruket, fylla på Disa macken för 3€ och handla på Mercadona för 92€, så klockan var redan över två när vi var framme. Vi körde genast igång Omnia ugnen med en lasagne och medans den puttrade tog jag mig en promenad längs stranden. Det är nog en av världens finaste ständer. Lite farlig med underströmmar, men passar man tidvattnet och badar i bränningarna max till bröstet så går det bra (hoppas jag). Mycket riktigt så gick jag alldeles ensam längs stranden någon km. Svettig som jag var kunde jag inte motstå vattnet och hoppade i. Plaskade bra länge i vattnet. Såå skönt!

Kom hem till Plåtisen och fick en utskällning. " Jag har provat att ringa men du svarar inte". Nu är det ju så att på detta underbara ställe fungerar inte mobilerna. För kunna skriva detta måste jag minska bilderna i upplösning, och lägga mobilen på Plåtistaket som jordplan med hotspoten på.

Alldeles ovanför där vi är finns Villa Winter. Men det är en annan historia. Nu är det playan som gäller i en vecka.

IMG_2397.JPG

Nu är vi helt ensamma kvar här. Inte riktigt. Finns en 6-7 åsnor också som går fram till alla turister och tigger. Enligt de lokala väderutsikterna ska vi ha max 26 grader på dagarna och som lägst 22 grader på nätterna. UV strålningen står på extrem så det gäller att vara försiktig i solen. Vinden ska vara ca: 5 m/s nordlig, men det tror jag nog kommer att bli lite mer. Vi får se.

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är vi inne på 6 dan här på Playa de Cofete. Stannar nog till måndag. Hur härligt som helst. Man står mitt i vildmarken nära Villa Winter trots att Morro Jable bara ligger en dryg mil bort (17 km bergsväg).

20200629_150537 (1).jpg

Känns som att vara i fjällen. Här finns ingen service och de milslånga stränderna är helt obemannade. På dagarna kommer några bilar med badgäster eller vandrare som sedan försvinner och kommer tillbaka till kvällen. Finns ju som sagt ingen service här med sopor försäljning eller dylikt, men på morgonen åker en fyrhjulsdriven Ranger med 4 man och plockar upp vrakgods och plast från havet. Vaktar nog och registrerar havssköldpaddorna också. Men ingen synpunkt att vi snart stått här i en vecka GRATIS ;).

Internet har vi bara ibland och bara om jag lägger mobilen på taket med hotspoten på, kan jag komma ut på nätet med PC:n. Men så fort det kommer några bilar till hit dyker Internet:et.

Läser att det är över 30 grader bara en mil härifrån på andra sidan berget och hemma i Maspalomas över 35 grader. Då är det skönt att vara här istället, då nordanvinden över havet gör att vi har 24-25 grader dygnet runt. Sedan vi kommit hit har jag bara haft badbrallor, keps och foppatofflor. Något mer behövs inte.

Vi har fortfarande 50% kvar i vattentanken och 50% gråvatten. Snålar som bara den på vattnet. Tvättar oss i havet och saltet får vara kvar. Blir en dusch på söndag kväll före vi åker på måndag. 1:an gör vi utomhus så vi klarar oss bra på två kassetter för en vecka. Värre är det med Cava och öl. Det kommer nog att ta slut lite tidigare än beräknat. Dricksvatten och mat har vi dock gott om. Det finns faktiskt en restaurang 2 km bort i Cofete där det bor 25 personer. Men den ser stängd ut nu när det inte är några turister. Kanske öppnar idag lördag om det kommer lite helgfolk hit till vildmarken.

Efter frukost brukar jag ta en strandpromenad. Normalt i Playa del Ingles är det inga problem att gå 8 km längs stranden vid lågvatten. Här orkar jag max gå 3 km då fötterna sjunker ner ca: 1 dm i sanden när man går. Oerhört fin sand utan sten eller annat. Igår såg jag spår efter havssköldpadda. Naturligtvis hade jag inte med mig kameran då. :( Det såg ut som om ungar dragit en pulka och gått vid sidan om.

Har ställt Plåtisen vid Gustav Winters privata flygplats som numera bara är en väg längs stranden. Alldeles här bredvid finns en 200 år gammal kyrkogård som användes fram till 1956. Det är så ödsligt att man begravde personerna vid stranden under lösa stenar och gjorde en symbolisk låg mur runt. Var alldeles för lång transport med en vanlig begravning.

20200703_143342.jpg

Jag har badat varje dag, men man måste vara försiktig och ha rejält med bottenkänning. Det är hela tiden ett kraftigt sug söderut och vågorna får en att förlora balansen. Ingen har vågat sig på att simma, vilket jag tror är omöjligt för att vågorna är lite häftiga en bit ut.

20200629_151134.jpg

Finns faktiskt en busslinje hit. En fyrhjulsdriven buss kommer två gånger om dan. Den går först till Cofete by 1,5 km bort och levererar förnödenheter före den släpper av turister här på stranden.

20200703_143207.jpg

För mig är detta det finaste och mest avslappnade stället vi hittat på Kanarieöarna med husbil. Lätt att komma åt. Bara två timmars färja från Las Palmas till Morro Jable plus en timmes bilfärd på 17 km bergsvägar..

Här gäller mottot.
Inte RÖRA! Inte FÖRSTÖRA!
Det man har tagit med sig får man ta med tillbaka.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
bra motto, gäller överallt men det verkar svårt att göra det, köpa hel paket cigg o röka upp dom men den där fimpen är tung att bära med sig
Fimpar är faktiskt, nästan det ända som man kan se efter besökarna. Vi röker ju inte så där har inte vi några problem. Matrester har vi gett till åsnorna som med förtjusning äter allt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
ÄNTLIGEN SEMESTER...

Packat färdigt enl checklistan. Oj! Måste fixa nya recept före vi åker. Gick enkelt in på HÄLSAS sjukvårdsapp som finns på spanska/engelska/tyska, eller som jag gör, så översätter Google automatiskt till svenska. Funkar kanon och man slipper gå till Centro de Salud (vårdcentralen).

Screenshot_20200812-085743_Chrome (1).jpgScreenshot_20200812-085824_Chrome (1).jpg

Hämtade husbilen 1100 i kamelstallet. Ägaren hade tvättat den och kört fram den åt mig. Tack Puka
Svängde förbi Mercadona och fyllde upp matförrådet och körde förbi Disa macken och fyllde upp Autogas (LPG) i tankarna. Nästa stopp var BP Taro som har en utmärkt serviceanläggning för husbilar med tömning/fyllning/tvätt. Tankade 100 liter vatten för 2€ och passade på att fylla diesel för 0,92 €/l. Fick i 76 liter i 120 literstanken. Eftersom vi har så gott om tid till färjan så stannade vi även till på Alcampo och köpte det vi glömde på Mercadona.

Nu har vi stannat på Pepe Chiringo och softar vid havet några timmar före färjan ska gå från Agaete kl 1800. Ska bli kul! En sprojtans ny färja som levererades 15 augusti. Dom kör med superhäftiga katamaraner mellan öarna, som tar hundratals bilar. Förra gången vi åkte klockade jag farten till 38 knop i min GPSapp.

20200812_142957.jpg20200812_143049.jpg

Det tar 80 min till Teneriffa från Gran Canaria och passar lagom för en liten fika, samt att sondera första övernattningsstället. Men troligen ställer vi oss som vanligt på den kommunala GRATIS ;) ställplatsen i Los Christianos där det även finns tömning. Perfekt läge bredvid allt kul och finns även en strand där.

f944408253ef66fb547149d3635a9c18_1200x630.jpg

Den här gången blir allt mycket enklare än för två år sedan. Nu finns ju Park4night som man hittar massor av ställen man kan stå på. För ett par år sedan fick man intervjua de canariska husbilsfolket om råd och tips. Tror vi stannar på Teneriffa några dar före vi åker över till La Gomera.

Äntligen ute med husbilen igen.:msn_heart:
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
ÄNTLIGEN SEMESTER...

Packat färdigt enl checklistan. Oj! Måste fixa nya recept före vi åker. Gick enkelt in på HÄLSAS sjukvårdsapp som finns på spanska/engelska/tyska, eller som jag gör, så översätter Google automatiskt till svenska. Funkar kanon och man slipper gå till Centro de Salud (vårdcentralen).

Visa bilaga 197605Visa bilaga 197604

Hämtade husbilen 1100 i kamelstallet. Ägaren hade tvättat den och kört fram den åt mig. Tack Puka
Svängde förbi Mercadona och fyllde upp matförrådet och körde förbi Disa macken och fyllde upp Autogas (LPG) i tankarna. Nästa stopp var BP Taro som har en utmärkt serviceanläggning för husbilar med tömning/fyllning/tvätt. Tankade 100 liter vatten för 2€ och passade på att fylla diesel för 0,92 €/l. Fick i 76 liter i 120 literstanken. Eftersom vi har så gott om tid till färjan så stannade vi även till på Alcampo och köpte det vi glömde på Mercadona.

Nu har vi stannat på Pepe Chiringo och softar vid havet några timmar före färjan ska gå från Agaete kl 1800. Ska bli kul! En sprojtans ny färja som levererades 15 augusti. Dom kör med superhäftiga katamaraner mellan öarna, som tar hundratals bilar. Förra gången vi åkte klockade jag farten till 38 knop i min GPSapp.

Visa bilaga 197606Visa bilaga 197607

Det tar 80 min till Teneriffa från Gran Canaria och passar lagom för en liten fika, samt att sondera första övernattningsstället. Men troligen ställer vi oss som vanligt på den kommunala GRATIS ;) ställplatsen i Los Christianos där det även finns tömning. Perfekt läge bredvid allt kul och finns även en strand där.

Visa bilaga 197608

Den här gången blir allt mycket enklare än för två år sedan. Nu finns ju Park4night som man hittar massor av ställen man kan stå på. För ett par år sedan fick man intervjua de canariska husbilsfolket om råd och tips. Tror vi stannar på Teneriffa några dar före vi åker över till La Gomera.

Äntligen ute med husbilen igen.:msn_heart:
Sir: har du inte den på heltid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Landade i Santa Cruz på Teneriffa ca 1900 20 min för tidigt.
Fått några frågor om husbilar får plats på katamaranerna som går mellan öarna. Jag lägger ut några bilder som kanske ger ett svar på det.

Skärmklipp 2020-08-13 10.44.01.png
20200812_172810.jpg20200812_174259.jpg

Och så här är det på båten.

20200812_174725.jpg20200812_174503.jpg

Landade på Los Cristianos kommunala GRATIS ;) ställplats (med tömning max 72 timmar) vid åtta. Alldeles bredvid ligger ett gäng restauranger och barer. Blev italienskt, med avslutning på en brittisk bar.

20200812_202934.jpg
20200812_215756.jpg

Frugan håller på med frukost och efter det ska jag ta min promenad. Troligen till Las Américas.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Landade i Santa Cruz på Teneriffa ca 1900 20 min för tidigt.
Fått några frågor om husbilar får plats på katamaranerna som går mellan öarna. Jag lägger ut några bilder som kanske ger ett svar på det.

Visa bilaga 197653
Visa bilaga 197652Visa bilaga 197651

Och så här är det på båten.

Visa bilaga 197650Visa bilaga 197649

Landade på Los Cristianos kommunala GRATIS ;) ställplats (med tömning max 72 timmar) vid åtta. Alldeles bredvid ligger ett gäng restauranger och barer. Blev italienskt, med avslutning på en brittisk bar.

Visa bilaga 197648
Visa bilaga 197647

Frugan håller på med frukost och efter det ska jag ta min promenad. Troligen till Las Américas.
Dags för Hard Rock Café igen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi stått i Los Cristianos i fyra nätter. Ikväll 1800 åker vi till La Gomera med Fred Olsen Express för 33€. Ska bli kul. Hoppas det är lite svalare där.

Ganska bra GRATIS ställplats denna, men vi är många bilar. Kanonbra marktömning finns också. Alldeles nedan finns ett populärt bad. Och vid sidan ett 10-tal barer och restauranger. Härligt också att varje morgon gå strandpromenaden. Fram och tillbaka är ca 13000 steg, med lite dopp här och där.

20200816_112858.jpg20200816_112942.jpg20200816_112956.jpg20200816_112927.jpg20200816_113758.jpg

Nu är det mask på som gäller. Och de flesta följer detta. Ska alltid vara på när man rör sig utom vid bad. Man kan även sola och äta utan. Nu är ju Kanarieöarna uppdelade i Real Madrid eller Barcelona vad gäller fotboll. Eftersom min mask har ett Real Madrid märke som förlorade nyss, får jag lite kommentarer om min mask från canarierna. Nu säger jag bara Barca till dem som förlorade med 8-2 mot München i förrgår, så skrattar de.

20200815_135300.jpg20200815_141233 (1).jpg

Ska om en stund åka till macken och fylla på vatten för 1 € så vi är fulla till La Gomera.

20200815_182229.jpg20200815_182352.jpg
 
Toppen