• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Inget är som väntans tider. För sju veckor lämnade jag in bilen för registreringsbesiktning här på Gran Canaria. Jag skulle hämta pappren efter 5-7 dagar. Hmm! Krävdes faktura och installationsbevis från montering av:

- Solpaneler
- Inverter

Ringde JR larmcenter som skickade den gamla fakturan jag slavat bort och gick in på mitt webbkonto hos Solar Lab Sweden HB och skrev ut beställning och faktura på Internet. Dessa mailade jag Gesteorian (advokatbyrå som sköter registreringen).

Idag ÄNTLIGEN fick jag registreringen godkänd. Hade det inte blivit klart före 30 april skulle jag ha varit tvungen att betala 1282 € extra. Varför vet jag inte?

Nu är nästa steg att lämna in pappren till Traffico (Spanska Transportstyrelsen) Få se hur lång tid det tar?

Efter det ska jag skicka in svenska nummerplåtar och kopia på gula och blåa registreringsbeviset tillsammans med mitt spanska så försvinner bilen från Sweden.

Byråkrati skapar arbete åt ALLA. ;)20180421_092622.jpg
6 veckors damm. Snart dags att göra en stor rekond.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är inte bättre "hemma" heller. Jag väntar fortfarande efter 2,5 år på en utredning från Skattemyndigheter (via TS) om anledningen till varför vi har en av högsta trafikskatter på vår HB trots att det är en av marknadens snålaste dieselbilar. Problemet är att den köptes i Sverige som transportbil (lastbil) och byggdes om till husbil. Hux-flux, la dom på 50g CO2 per KILOMETER för att kunna ta ut högre skatt, inte för att den "smutsade" miljön mer än veckan innan!!!

Hoppas ni slipper liknade problem på GC...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det är inte bättre "hemma" heller. Jag väntar fortfarande efter 2,5 år på en utredning från Skattemyndigheter (via TS) om anledningen till varför vi har en av högsta trafikskatter på vår HB trots att det är en av marknadens snålaste dieselbilar. Problemet är att den köptes i Sverige som transportbil (lastbil) och byggdes om till husbil. Hux-flux, la dom på 50g CO2 per KILOMETER för att kunna ta ut högre skatt, inte för att den "smutsade" miljön mer än veckan innan!!!

Hoppas ni slipper liknade problem på GC...

Bäst att ställa in sig på det. Då blir man bara glad om det inte händer.
 
F

F.d. 22252

Guest
tyvärr verkar alla som politiskt hanterar miljön totalt outbildade, man använder tomma siffror för att skaffa sej en positition politiskt och det gäller nog inte bara sverige. Det är ju flyget som är den största boven i dramat med enorma utsläpp.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Inget är som väntans tider2. Trodde jag skulle få registreringsbeviset i fredags eller idag. Istället fick jag böter på 250 € för att bilen hade varit avställd. "Jag har inte kört den" sa jag. "Spelar ingen roll då den är parkerad på asfalt, dessutom har jag sett dig köra på stan." sa konstapeln på Policia Local. Funderade en stund. Jag har ju inte kört något. Bara flyttat mig en metar fram och tillbaka längs gatan av parkeringsreglerskäl. Fattade beslut om att inte käfta med dom, då jag kommer att bo här och stöta på Policia Lokal då och då. Ställde på bilen på transportstyrelsens app och pling så såg polisen det i sin polisapp. Han visade mig den. Hmm! Dom kan se alla Europeiska bilars fordonsstatus live i sin app. Även körförbud...

Bara att betala 250 € och se glad ut. Registreringsbeviset kommer på onsdag sa Gestorian när jag var upp idag på kontoret. Skyltarna får jag gå och få tillverkade åt mig samma dag på något ställe mot uppvisande av registreringsbeviset.20180428_124751.jpg
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det där gjorde mig förvånad....ja, att Policia Local är uppkopplade mot Transportstyrelsen i realtid imponerade på mig.

Måste bero på att man nu skall börja ta i med hårdhandskarna mot alla tusentals utländskt registrerade fordon som befinner i Spanien mer eller mindre legalt.

Klokt att betala de 250 Euros, surt, men klokt,

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det där gjorde mig förvånad....ja, att Policia Local är uppkopplade mot Transportstyrelsen i realtid imponerade på mig.

Måste bero på att man nu skall börja ta i med hårdhandskarna mot alla tusentals utländskt registrerade fordon som befinner i Spanien mer eller mindre legalt.

Klokt att betala de 250 Euros, surt, men klokt,

TommyD

Ja! Han var så stolt över den. Visade alla flaggor han kunde trycka på och sedan slå in reg nummer. Jag tror att man får problem med att köra obesiktat i Spanien framöver då dom ser status för körförbud. Då bärgar dom helt enkelt bilen till närmaste upplag och får hämta den när man betalt böter och bokat besiktningstid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Då kan vi förvänta oss snart "ordning och reda från måndag till fredag" även i "mañana" landet. Sorry för böter Ralph, du var tydligen en av dom första app-försökskaniner, men sådant (app hysteri) avtar med tiden. Ha det bra i värmen och tack för all info du bjuder på...

polisärende.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det var kul. Jag har alltså en Hymer. Nu ska jag skriva något som gör alla avundsjuka. Gestorian som hjälper mig har betalat fordonsskatten. Den kostade 31,71 €. :D Det är nästan GRATIS:D. Los Suecos hjälper mig just nu att teckna en försäkring. Kul att se vad det blir?Inked20180504_122104_LI.jpg
20180504_122120.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Äntligen är bilen och vi klara att tuta runt på alla de kanariska öarna. Sista grejen idag var att fixa försäkring (333 €/år) och först då kunde jag byta skyltar och ställa av bilen.

Nu ska svenska skyltarna samt kopior på svenska och spanska registreringsbevisen skickas till Transportstyrelsen, så blir bilen utskriven ur Sweden.20180507_143145.jpg 20180507_143337.jpg

Nu ska vi snart ut och göra öarna. Allihopa! Hoppas att jag lyckas få ihop något läsbart av detta. Bara nerresan hit tog 45 sidor.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Din "nummerskylt" talar i praktiken om att Rickard Nilsson i Pukavik har satt prislapp på din bil till 181 900 Kronor (KKR står för Kilo Kronor). Verkar stämma rätt bra efter alla milen som ni avverkat, haha...

För dom pengarna är den osåld om jag mot förmodan skulle få tanken att sälja.
 
F

F.d. 22252

Guest
Äntligen kan man få lite riktigt bra tips och råd om öarna man kuskat runt på med moped. Ett råd köp en drönare så du kan göra lite fina bilder och video, som gammal modellflygare var jag rädd för krasch men helt odramatiskt det är drönaren som flyger man bara guidar den. När man ska landa trycker man bara på en knapp så landar den helt själv.
 
Toppen