• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I dag är det alla hjärtans dag. Exact 10 år sedan vi flyttade in i vårt hus. Fick fika nu på på morgonen. Louise hade varit ut på ett bageri i morse och köpt lite läckerheter.

Jag har inte så många nära och kära i mitt liv längre. Det är min fru och mamma. Den ena har jag med mig och och den andra är i Norge. Men fick besked igår att hon kvistar över på ett besök till Benidorm i April.:)

Plus alla vänner förstås. Dom är lite svårt att räkna. Man kan ju vara vänner på olika stadier och sammanhang. Även om man inte träffas på ofta, vet man att man alltid är välkommen. Det här livet med husbil gör ju att man hela tiden på olika platser och arrangemang stöter på personer som man gillar. Och efter man stött på varandra 2-4 gånger börjar det kännas som någon slags vänskap. Och det är ju en jättegrej med Husbil. Sänder även en liten tanke till grannar och släktingar, men denna dag är ju i stort min fru:s...:msn_heart:

Vi ska försöka hitta något bra ställe ikväll att smita iväg till, för oss själva. Det är nog inget stort problem här på Gran Canaria. Finns mååånga ställen att välja på. Får önska alla en bra dag.


valentine-day-optimized.jpg

Ps! Har hittat en restaurang på Herr Dynér:s sida om ät tips. Samsara Lounge verkar kul. Dit går vi.

Du och jag :msn_heart:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Mini Expedition Utforskning av Nordvästra kusten.
Mål: Att hitta parkeringar och badställen utanför turistorterna.

Dag 2.


Vaknade till vågornas brus 10:30. Härligt väder. Surfarna låg och flöt på vågorna och väntade på "sin drömvåg". Var i något som heter Goja. Fransoserna hade Pilot:at vidare, så dom såg vi inte något av. Efter morgonfikat kl 12:00 började det dugga.

Jag beslutade att avbryta expeditionen. Vägrar att ha dåligt väder på GC. Bra beslut, för nu börjar det spöregna. Mot solen i Playa del Ingles.

Men på vägen dit måste vi stanna till ett byggvaruhus och kolla efter saneringsvätska till toa. Det har vi inte hittat någon annanstans på ön. Campingarna har normalt inga butiker och den som har (Vargas) har så dåligt sortiment.

2015-02-16 13.02.28.jpg
Hitta denna affär

2015-02-16 12.56.15.jpg
Gå in i denna gång

2015-02-16 12.54.43.jpg
Här är det:)


Ligger bredvid IKEA och McDonalds.

Oh! BigMack har inte käkat det, på hur länge som helst. Ska bli jättegott... Tog två tuggor och lämnade resten. Inte min mat längre.:confused:

Gick på GC:s näst bästa toa i IKEA samt kompletterade med Kalles Kaviar.

Passerade flygplatsen och solen tittar fram igen.:msn_hot:

Nu står man på Playan igen och svettas.

Jag kommer att summera vistelsen om några dagar. Har ni några frågor om GC, så kan ni svara här så tar jag med dem i min summering. Jag har fått lite frågor via snabbmeddelanden och mail, men det är bättre att jag tar med dem i en summering så att alla ser.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Gran Canaria En liten summering

gran_canaria.jpg


Allmänt om ön. Gäller December, Januari och Februari.

Ön är inte stor ca 7-8 mil i diameter. På östra sidan som vetter mot Afrika går en motorväg GC1 från Las Palmas i norr till Mogan i söder. Där tar du dig snabbt mellan alla viktiga ställen. Paralellt med den går gamla vägen GC500 som passerar alla turistställen. Båda vägarna går bra med husbil. Och dessa växer ihop med södra sidan.

På västra sidan är det mycket kuperat och inte många ställen som är bra att köra husbil på. Men har man väl kämpat sig fram kan man hitta en ensam vik för sig själv.

Hela norra delen kunde vara vilken del av Spanien som helst. Bostäder industrier vanliga stora shoppingcenter. “Spanskt” och lite turister.

Inne på ön uppe i bergen är det bara modiga husbilar som beger sig (dåliga vägar). Högsta friluftscampingen ligger på 1700 meters höjd och är gratis men man ska ha tillstånd i förväg. Naturreservat med Rangers som bevakar.

Söder om flygplatsen börjar alla stränder och och turist områden. Finns många ställen och stå på. Även inne i städerna. Men det blåser alltid en nordanvind ända ner till Dynes i Maspalomas.

Mellan Maspalomas och Mógan är det lä och underbara stränder. Men i Amadores och Puerto Rico är det svårt att parkera med husbil. Detta är det området man vill vara i när det blåser i San Agustin, Playa del Ingles och Maspalomas.

I hela turistdelen av GC känns det mycket tryggt. Är inte nå orolig att lämna bilen. Finns många husbilar. Mest spanska och några få “utlänningar”.

När det regnar och är 16 grader i nord/väst är det 22 grader och sol i syd/öst. Det är en dammig ö. Damm överallt. Vid denna årstid inga mygg och bara någon enstaka fluga.

Hur tar man sig hit? Det finns två färjor. Cadiz (2natt 1 dag) och Huelva. (1natt 2dag) mellan 1000-1350 Euro. Hundar välkomna. Via nätet lyckades jag inte att få prisvärd hytt. Men vid kunddisken gick det bra att få en gratis. (Cadiz 1354 Euro tor) Biljetten hem kan man ha öppen i ett år om man vill och boka senare. Någon påstår att man kan åka för 800 €, men det är nog bara hörsägen.

Ställplatser: Finns några betalparkeringar utan service. bl.a i Agaete
Campingar: Finns många, med viktigaste basservice. Många spanjorer bor där för mellan 150-200 €/månad. Vissa i bergen är gratis om man har tillstånd.
Parkeringar: Överallt utom i Amadores, Puerto Rico och San Agustin, där Polisen säger till om man står flera nätter.
Vatten: Har mackarna, men vi använde bara BP el Taro 2 € (Bra flöde) får tillbaka vid tankning. 27.838152, -15.457050
Gråvatten: Lite av ett problem. Inte ens alla campingar löser det. Spanjorer som jag frågat häller i dagvattenbrunnarna och tycker det är ok. Jag tömmer när ingen ser det på grus eller i dagvattenbrunn.
Svartvatten: Finns 4-5 st. Vi har bara använt campingar och BP el Taro Gratis. 27.838152, -15.457050
Vätska till toa: Leroy Merlin 28.012835, -15.386680
Gasol: Finns lite här och där. Denna fyller även svenska trots att det inte är ok. 27.764975, -15.569160
LPG: En av tre Disa mackar med LPG 27.764974, -15.568738
El: Bara en camping vid flygplatsen har det. (Vargas) Alla använder solceller.
Elverk: Är svåra att kunna använda man står ofta så att man stör andra om man inte åker ut i naturen.
Dusch: Vissa stränder. San Antonio gratis, Playa del Ingles 1,5 € och Amadores 2 €. Vi duschar alltid före vi fyller. Vissa spolar av sig i fotduscharna.
Toa: Vi använder shoppingcenter ofta där vi parkerar i närheten för att inte behöva åka och tömma så ofta. Två favoriter. Mógan Shoppingcenter 0,50 €. Cita Shoppingcenter gratis.
Tvätt bil: BP el Taro Finns även ställning så att man kan tvätta taket
Tvätt kläder: Lavenderior fins här och där. Vargas camping har tvättmaskin.
Wi-Fi: Med yttre wifi antenn kommer du åt alla hotell och restaurang wifi. Kostar dig en öl att få en lösen.
Sopor: Överallt står det sopkärl. Glas för sig. Plast för sig.
Mobilnät: Funkar kanon i tätorterna. Rekommenderas Masmovil för Internet.
Verkstad: Icamotor Fiat aktoriserad 28.099501, -15.441507
Svenskmat: Finns i många affärer på turist orterna. Gottegrisen i SanAgustin hae en del IKEA har en del. Men är det bara Sill, knäckebröd och kalles kaviar så finns det överallt.
Språk: Engelska, Tyska och även Svenska fungerar.


94481d1421690509t-2015-01-19-16.33.21.jpg


Vi har haft en trevlig vistelse här. Bott gratis, men varit på mycket restauranger och uppträdanden. Vi har lärt känna igen de ca: 25-30 st “utlänningar” (tyskar, Österrike, Belgien bla) som cirkulerar på parkeringarna. Majoriteten av husbilarna är spansk registrerade. Innehållet varierar. Favoriterna har varit Mógan eller Playa del Ingles. Playa del Ingles Av. Granada står vi just nu 14 husbilar på parkeringen. Det är praktiskt och bra. Tryggt och säkert. Cita köpcenter bredvid med all service,afförer, krogar, toa och playan med sol/bad på andra sidan. Bredvid oss står en MAN Ökenskepp till husbil så det är stora platser. Poliserna bara hejar. Men alla som parkerar uppträder mycket bra.

94418d1421601920t-2015-01-17-23.45.34.jpg


Lite slitet här på Playa del Ingles. Det är det som är finessen. Vi stör ingen. Vid Faro Maspalomas och San Agustin är det svårt att hitta en p-plats.

Totalt är vi 5 svenska bilar på ön + en spansk med svenska ägare. Vi är två som åker runt och de andra är på Vargas Camping eller på Aero club camping. Badade senast i går och ska pressa lite på playan igen i morgon. Går inte att jämföra med spanska fastlandet. En natt gick det ner till 12 grader pga kallras från berget på natten i Mógan. Annars ligger det mellan 16-18 grader på natten. Just nu 19 grader. Dagarna är shorts och bikini som gäller.

94479d1421690509t-2015-01-19-16.17.04.jpg


Kan som sagt vara blåsigt ibland på östsidan. Men till skillnad mot hotellgästerna flyttar vi oss bara i lä i Mógan eller Arguineguin. Där är stränderna ännu bättre. På helgerna kommer alla spanjorer och fricampar på stränderna. Då är det partytält gitarrer grillar m.m.. Vi står helst där i veckorna så kan dom vara där på helgerna.

94414d1421601119t-2015-01-18-14.31.49.jpg


Jag skulle gärna stanna lite till. Men måste till Boulen i Huércal-Overa (gratis central ställplats med tömning fyllning). Vi kommer till hösten igen. Då åker vi tidigare. När Atlanten börjar bli för kallt i Algarve. Då drar vi till Kanarieöarna. Inom EU kan du inte vara varmare på vintern.:):):)
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har följt er vistelse med stort intresse.
Har motionerat rätt många turister på stränderna i S.A o Pl.Ingles i början av 70- talet o blev oftast tilldelad grisfesterna :p:
Vi är ju rätt många som har hund med i husbilen. Du skrev att hundar var välkomna på färjan över. Vet du hur de har löst det med deras "toa" bestyr? 40 timmar utan att rastas fungerar inte.
Tack för er härliga berättelse och upptäckaranda på GC! :msn_flower::msn_flower:
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har också följt er berättelse och tackar för den underhållande läsningen, informativt och bra även för oss som är på Kanaris två ggr per år men som anländer med flyg och bor på hotell.
Kanske skulle man våga.....
Men har ni inte varit i Las Palmas? Det är vår favoritstad med Europas bästa playa, Las Canteras!
Elisabeth
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har följt er vistelse med stort intresse.
Har motionerat rätt många turister på stränderna i S.A o Pl.Ingles i början av 70- talet o blev oftast tilldelad grisfesterna :p:
Vi är ju rätt många som har hund med i husbilen. Du skrev att hundar var välkomna på färjan över. Vet du hur de har löst det med deras "toa" bestyr? 40 timmar utan att rastas fungerar inte.
Tack för er härliga berättelse och upptäckaranda på GC! :msn_flower::msn_flower:

Eftersom jag bara har fru. Inte hund. Har jag inte kollat upp det. Det är inte säkert att båda färjorna har samma lösning. Jag uppfattade att den vi åkte med från Cadiz hade en del av bildäck man kunde gå runt på.

På ön har många hundar i bilarna. Här vid Granadaparkeringen finns även en liten hundpark som kommunen kommer hit och städar ibland. Din Spanska är nog bättre än min med din bakgrund. På rederierna när man ringer är dom ovilliga att prata engelska. I lucka däremot går det bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har också följt er berättelse och tackar för den underhållande läsningen, informativt och bra även för oss som är på Kanaris två ggr per år men som anländer med flyg och bor på hotell.
Kanske skulle man våga.....
Men har ni inte varit i Las Palmas? Det är vår favoritstad med Europas bästa playa, Las Canteras!
Elisabeth

Vi har faktiskt varit där. Dom har byggt ett stort shoppingcenter i södra delen av strandpromenaden nära GC2. På parkeringen där står 5-6 husbilar. Vi bodde på Playa del Canteras för 14 år sedan och det var kanon.

I år har Las Palmas haft dåligt väder. 2-4 grader kallare än Maspalaomas och kallare i vattnet. Ofta molnigt och regn, medan det från San Agustin till Mogan är sol och bad.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Ta skit efter andra...

Att ta skit efter andra, är ett fenomen som är vanligt här i Spanien.

När man bevistar spanska offentliga toaletter, är det skitofta det är ospolade toaletter.:confused: Varför! Jag har upplevt det i Italien och även i Frankrike. Är detta ett katolskt fenomen eller är det för att man de sista 20-30 åren bytt från ståtoa till sitttoa?

Vartfall jag gillar inte att man ska börja ett toa besök med att städa efter andra...

Här om dagen då vi bevistade ett nybyggt köpcentrum i El Tablero bredvid Maspalomas gick frugan på toa. Av 8 bås var det ospolat i 7. Ett bås kom en mamma ut efter att ha hjälp sin dotter. Där var det också ospolat? Vilken uppfostran.:mad:

public_toilets.jpg


Allt är välstädat i övrigt med hög standard. Vad är det som gör att man är för "fin" för att spola. Eller gillar man tanken att andra ska ta skit efter en?

Undrar om dom spolar hemma?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Din teori om det katolska fenomenet finner jag mycket intressant!:D
Jag har själv en hel del teorier om religioner men tyvärr får jag inte framföra dem här, då blir det ramaskri!:cool:
Men visst är det märkligt! Jag har också erfarit det ofta. Eller på rastplatser/parkeringar kan man ibland se bilar som stannar. Mamman stiger ut, byter blöja på en unge i baksätet och slänger skitblöjan i rännstenen (i bästa fall) eller varhelst, men inte i sopptunnan!
Sedan antar jag att en del folk (katoliker?) i söder har bacillnoja och inte vill trycka/dra i spolknappen. De kanske inte har lärt sig att tvätta händerna efter toalettbesök eller så har de noja för kontakten med kranen. Jag har sett dem som inte heller stänger kranen efter sig. För att inte tala om de som använder sina armbågar istället för händerna till allt möjligt.
Man kanske borde ha armbåge-spolknapp på toaletten?
En del människor är nog tyvärr inte mogna för demokratin, friheten och förpliktelser det medför!?!?
Vi får nog leva med det och spola efter de asociala!:rolleyes:
:)Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kommer precis från strandbaren här på fricampingen. Jag och Roffe har smitit från "flickorna" och tagit några stänkare. Castillo del Romeral är nog ett bra snikalternativ för budget husbilsåkande. Finns allt utom en massa turister. Vi har bott för lite här. Får vi ta igen nästa gång.

Castillo del Romeral.jpg

Vi kan ju inte ha varit här så här lång tid utan en riktig avslutningsfest. Så vi lämnade Av. Granada parkeringen och drog till "Valstället". Vi har döpt stället till valstället för att min fru sa: "Kolla ute på vattnet. Det är något där. Kanske är delfin eller en val?" En timme senare när tidvattnet sjunkit ca 2 m kommer det fram ett par klippor. Så fr.o.m. nu heter det Valstället.:)

2015-02-17 15.55.54.jpg

Jag körde igång en kycklinggryta. Måste träna lite före Boulen.

2015-02-18 13.01.09.jpg

En riktigt härlig em/kväll. Maten smakade alla. Under två dagar. En och annan dunk vin gick oxå åt.:D Vi kommer alla att sakna detta. Till maten fick vi även lite härlig klassisk musik som vår franska granne stod för.

2015-02-18 16.49.19.jpg
2015-02-18 16.53.24.jpg
2015-02-19 15.27.46.jpg

Arguineguin är alldeles underskattat. Marknadsplatsen står det skyltat att man är välkommen att stå där utom tisdagar då det är marknad. Man kan tömma på campingen bredvid mot betalning. Där finns även en norsk butik och en norsk Masmovil återförsäljare. Jag var in och köpte lite Wasaknäcke.

2015-02-20 11.38.43.jpg
2015-02-20 11.39.12.jpg

Jag kommer att sakna detta när vi drar till fastlandet. Men värmen kommer ju snart dit också. Hoppas jag?

Världens husbilsvänligaste Ö. Det måste vara Gran Canaria.

Ska hit igen. Åker tidigare i höst. Låter bara Algarve bli lite sval så:

Lanzarote, Teneriffa och avsluta med Gran Canaria. Lanzarite kan man vara max en månad på grund av Gasolen, men de andra har tankställen. Kostar en 100 € för varje förflyttning mellan öarna. Men jag måste ju till Hard Rock Café i Teneriffa och stryka det från min lista.

Usch! Jag vill inte till fastlandet. Färjan går 1400. Men jag kan ju alltid fira min födelsedag som jag har i morgon. Hipp Hipp...
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kommer precis från strandbaren här på fricampingen. Jag och Roffe har smitit från "flickorna" och tagit några stänkare. Castillo del Romeral är nog ett bra snikalternativ för budget husbilsåkande. Finns allt utom en massa turister. Vi har bott för lite här. Får vi ta igen nästa gång.

Visa bilaga 95809

Vi kan ju inte ha varit här så här lång tid utan en riktig avslutningsfest. Så vi lämnade Av. Granada parkeringen och drog till "Valstället". Vi har döpt stället till valstället för att min fru sa: "Kolla ute på vattnet. Det är något där. Kanske är delfin eller en val?" En timme senare när tidvattnet sjunkit ca 2 m kommer det fram ett par klippor. Så fr.o.m. nu heter det Valstället.:)

Visa bilaga 95810

Jag körde igång en kycklinggryta. Måste träna lite före Boulen.

Visa bilaga 95811

En riktigt härlig em/kväll. Maten smakade alla. Under två dagar. En och annan dunk vin gick oxå åt.:D Vi kommer alla att sakna detta. Till maten fick vi även lite härlig klassisk musik som vår franska granne stod för.

Visa bilaga 95812
Visa bilaga 95813
Visa bilaga 95814

Arguineguin är alldeles underskattat. Marknadsplatsen står det skyltat att man är välkommen att stå där utom tisdagar då det är marknad. Man kan tömma på campingen bredvid mot betalning. Där finns även en norsk butik och en norsk Masmovil återförsäljare. Jag var in och köpte lite Wasaknäcke.

Visa bilaga 95815
Visa bilaga 95816

Jag kommer att sakna detta när vi drar till fastlandet. Men värmen kommer ju snart dit också. Hoppas jag?

Världens husbilsvänligaste Ö. Det måste vara Gran Canaria.

Ska hit igen. Åker tidigare i höst. Låter bara Algarve bli lite sval så:

Lanzarote, Teneriffa och avsluta med Gran Canaria. Lanzarite kan man vara max en månad på grund av Gasolen, men de andra har tankställen. Kostar en 100 € för varje förflyttning mellan öarna. Men jag måste ju till Hard Rock Café i Teneriffa och stryka det från min lista.

Usch! Jag vill inte till fastlandet. Färjan går 1400. Men jag kan ju alltid fira min födelsedag som jag har i morgon. Hipp Hipp...

Tack för alla dina fina berättelser och bilder. När jag kommer ner i mitten av mars ska jag åka runt och spana in iallafall några av de ställen ni stått på. Kul att ni är så nöjda. Trevlig resa till fastlandet. Mats
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Erkänner att din summering, "Världens husbilsvänligaste ö", inte bara gjorde mig glad, det överraskade mig också.

Det heter att man lätt blir hemmablind och efter att ha bott på Gran Canaria i över 25 år, så har jag aldrig uppfattat ön som sådan..... Tvärtom, sandigt, torrt och helt utan service för husbilsturisterna.

Ser, läser och förstår att jag har haft fel, när jag har avrått besök med husbil.

Tack Ralph för en mycket fin inventering utav Gran Canarias möjligheter och tips som passar husbilsturisten.

Passar på att säga Grattis och önska er en fin födelsedag och en fin överresa till Peninsula.

//Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Erkänner att din summering, "Världens husbilsvänligaste ö", inte bara gjorde mig glad, det överraskade mig också.

Det heter att man lätt blir hemmablind och efter att ha bott på Gran Canaria i över 25 år, så har jag aldrig uppfattat ön som sådan..... Tvärtom, sandigt, torrt och helt utan service för husbilsturisterna.

Ser, läser och förstår att jag har haft fel, när jag har avrått besök med husbil.

Tack Ralph för en mycket fin inventering utav Gran Canarias möjligheter och tips som passar husbilsturisten.

Passar på att säga Grattis och önska er en fin födelsedag och en fin överresa till Peninsula.

//Tommy

Ja! Eftersom man har blivit oerhört bra bemött på ön. Alla instanser och poliser har bara varit positiva. Service finns till husbilarna. Men vi är ju olika sorters husbilsmänniskor. Vi har ju också olika behov.

1. Vill man bara stå på camping rekommenderar jag Aero Club Camping strax norr San Agustin. Nära till mycket och billigt. Arguineguin Camping ligger ju i lä och har alltid kanonväder. Mycket billig. Vill man ha lyxboende. Parkera husbilen på Vargas Camping för 30 Euro i månaden och ta in på Hotell.

2. Vill man fricampa och röra på sig ibland finns det nog ingen bättre ö att vara på. Bra basservice och nära till allt. Kan i stort parkera överallt bara man inte retar upp omgivningen.

3. Är man ute efter att kombinera bad/nöjesliv/restauranger och ser husbilen bara som ett boende, då finns inget bättre ställe.

4. Naturen är nära och mycket promenad finns. En härlig tillgänglig fauna och flora.

Jag kan tänka mig en kategori som inte uppskattar GC. Det är om man har ett behov av el mer än var solcellerna och batteripacken kan ge och kräver lyxiga familjecampingar. Det existerar inte.

För min del har 2, 3, 4 gett mig mycket. Jag hann bara med en bråkdel vad jag ville.

I går stod vi på "Valplatsen" och Guardia Civil kom på besök. Bara trevliga leenden och såg uppskattande på vår matlagning. Det skulle varit på fastlandet. Där hade vi fått packat ihop. Ikväll på fricampingen i Castillo del Romeral är alla oerhört trevliga och hejar. Restaurangen som vi just kom från är bara glada över vår närvaro.

Det känns som man var uppe i Norrland, fast varmare...


Snart på den Iberiska halvön...
 
Senast ändrad:
Toppen