• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej Ralph & Louise, tack för länken. Har du andra tips än den som funkar i paddor? Vi har ingen padda!
Vi använder laptop och en Surface platta. Ska förmodligen skaffa en Sonyplatta eller mindre Sonydator framöver.
Ha det himla bra, så hörs vi senare
Med vänlig hälsning / Ulla
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe , Sir med flera har nu officiellt försvunnit ifrán ställplatsen i Fuengirola.

Det finns nu ingen av dom Ca 50 husbilar som fanns där dá .
Istállet fins där nu Ca 50.000 människor ifrán över 33 länder...
 

Bilagor

  • pueblos.jpg
    pueblos.jpg
    1,7 MB · Visningar: 11

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vilket ställe! Haro alltså...

2014-05-04 15.36.46.jpg

Vi kom hit efter att ha kört i hård motvind igår. Jag uppfattade det som storm och var väldigt obehagligt. På vägen hit blev vi stannade av Guardia civil två MC poliser. Dom påstod att jag hade kört över en heldragen linje. Vilket jag inte hade. Men jag hade kört nära det medges. Jag krånglade inte för jag hade kört något för fort när dom stoppade mig, vilket dom bjöd på.

007D4UL-MMM-P1_1.jpg


Ja ja lite lättare i plånboken tutade vi vidare. Haro visade inte upp någon bra sida när vi kom igår kl 11. Var bara 11 grader, men det rätade till sig på eftermiddan och blev lite varmare.

2014-05-03 15.13.06.jpg
2014-05-03 14.09.53.jpg

Gamla stan i Haro är fyllt av massor av små vinutskänkningsställen. Typ varenda ingång är en vinbar. Rökförbuden inomhus gör att när tusentals personer röker utomhus och dricker vin i de trånga gränderna så är det bättre att vara inne.

2014-05-03 14.40.50.jpg

Det var inga stora glas de serverade, men det kostade bara 0.70 Euro/glas. Och lite kul med små glas. Då hinner man prova många ställen. En annan fördel är ju att man blir ju inte så berusad snabbt.:)

2014-05-03 14.11.42.jpg

Efter att varit på 4-5 vinhak (läs 4-5 glas vin) blev vi hungriga och gick på fin lokal, med vita dukar och förstklassig betjäning. Spanien kan ju egentligen inte laga mat utom Paella. Men jag chansade och tog in en Tournedos. Det ligger ju ändå ganska nära Frankrike så chansen finns ju att någon kock letat sig hit. Chansningen var rätt. Den var perfekt, men hovmästaren rynkade på näsan när jag beställde in Tabasco.:)

2014-05-03 16.33.51.jpg
Någon som kan översätta detta? Jag tror restaurangen vunnit något pris. 7:an Norte kanske kan?

Idag söndag är ju inte så mycket öppet. Men vi elcyklade runt i soliga 25 grader och hittade detta lilla vinlok. Gick tydligen på linje mellan Haro och Bordeaux.
2014-05-04 15.26.47.jpg


Från Haros Turisbyrå
It is well known that Rioja wine is famous worldwide and the fact that Haro, its bodegas and excellent wines have to a great extent been a driving force is no secret, since Haro has always been the Rioja capital throughout history on its own merits.

The town of Haro has a series of specific conditioning factors for the making of quality wines that French grape growers, who came to Spain seeking a solution for the pests attacking their vineyards, were able to discover and improve, passing on an inheritance of good practices that was to last right up to the present day.

Ps! En liten varning med Haro. Det är en väldigt brant backe upp till gamla stan. Knappt att man tog sig upp med elcyklarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Härliga bilder ser ut att ha varit bra, Själva lämnade vi San Sebastian igår och är nu i Frankrike& Dune de Pilat. Ligger precis nedanför sanddynan och ska se hur långt upp vi kan gå. I morgon drar vi mot Mont saint Michel. Ha det bäst, hör av er om ni närmar er.
Gun&Ronny
078.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Härliga bilder ser ut att ha varit bra, Själva lämnade vi San Sebastian igår och är nu i Frankrike& Dune de Pilat. Ligger precis nedanför sanddynan och ska se hur långt upp vi kan gå. I morgon drar vi mot Mont saint Michel. Ha det bäst, hör av er om ni närmar er.
Gun&Ronny
Visa bilaga 84519

Ni ligger en 20-30 mil före oss. När ska ni vara hemma? Vi är ju på väg till årsmötet och ska kliva på färjan den 28 maj i Kiel och landa direkt på årsmötet. Vi ska försöka göra Frankrike långsamt med centrumnära gratisplatser, och restaurang ställplatser. Tidigare har vi bara stannat vid stränder eller blåst som ett jehu på betalvägar. Nu är det Nicht betalen som gäller...

Troligtvis kommer vi inte ifatt er om ni inte står stilla 3-4 dar minst. Lady McLain måste betala leverantörer idag och i morgon, medans vi har spanskt Internet.


2014-05-03 14.32.46.jpg
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Vi har bokat färjan Grenå-Varberg 27 maj. Vi kommer nog att ligga still några dar i Normandie sen blåser vi Frankrike, inget land vi gillar. Har funderingar runt Moseldalen istället.
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Vi har bokat färjan Grenå-Varberg 27 maj. Vi kommer nog att ligga still några dar i Normandie sen blåser vi Frankrike, inget land vi gillar. Har funderingar runt Moseldalen istället.
Gun&Ronny

Vi kanske kan dra en repa på Reeperbahn. Det är ju strax före färjorna. Tjejerna för sig och grabbarna för sig.:D Jag har ett par härliga pubar som vi brukar gå till där. Det är ju mitt i veckan så det är inte så stressigt. Parkering (Ställplats) finns på Fichmarkt 800m därifrån.

Jag har inte kollat med frugan men det skulle vara kul att träffas.


14958783fu.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi kanske kan dra en repa på Reeperbahn. Det är ju strax före färjorna.

Nej dra inte en "repa" pá autobahn.
Jag gjorde det 1985 och det kostade mig en förmögenhet, men det var roligt att dra ifrán tyskarna...
 

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! En översättning på skylten:

Sommarens bästa 2009

Invånarna i Haro och besökare som kommer till vår stad har,
precis som radio Haros lyssnare, valt till bästa restaurang.

RESTAURANG "BEETHOVEN"

Det var väldigt konstigt formulerat,men typ så blir det.

Ulla :wink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vive la France!

france_-_cartoon_1.gif


Nu har vi varit två nätter i Frankrike efter 8 månader i Spanien och skriver på mitt Comviq EU fast pris abonnemang.

Frankrike husbilens Mekka. Här kan man stå strandnära och centrumnära utan kostnader, med kommunal tömning och fyllning. Men man ska vara ute i tid. Idag provade vi flera som var fulla, men nu har vi hittat ett underbart litet ställe vi stranden i en liten fiske/turist by. Finns en kommunal välstädad toa med alla faciliteter utom dusch.

DSC_0346.jpg
Igår natt utsikt från ena hållet

DSC_0347.jpg
Igår natt utsikt från andra hållet

DSC_0348.jpg
En full gratis ställplats idag som vi åkte vidare ifrån.


Naturligtvis är man välkommen till restaurangen som ligger vid stranden 50 meter härifrån. Förba..ade årsmöte. Måste dom lägga det så tidigt? Veckan före midsommar skulle vara bättre så man hinner med lite mer i Europa...;)

DSC_0350.jpg
Utsikt ikväll från ena hållet

DSC_0351.jpg
Utsikt ikväll från andra hållet


Härlig miljö. Vi har åkt betalfria vägar hela tiden nu i Spanien och Frankrike. I Spanien kan man lika gärna åka gratis på bra vägar, men i Frankrike är det tuffare. En rondell var 200m här vid kusten. 17 mil tog 4 timmar. Och har man en monsterhusbil glöm det. 3,5 ton och 7,5 ton max står det överallt. Så jag kanske ska ändra epitetet från husbilens Mekka till "Plåtisens" Mekka.:D Småbyarna har rätt smala gator och ska jag vara riktigt ärlig är även "Plåtisen" lite stor ibland.

Man märker prisskillnaden direkt. Vi var in och handlade idag för 80 Euro. I Spanien hade samma varor gått på max 55 Euro.

Och snart blir det dyrt. Inte att bo för det är gratis, men i helgen är det vinslotten som hägrar och kanske någon gourmet restaurang;).
 
Senast ändrad:

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! En översättning på skylten:

Sommarens bästa 2009

Invånarna i Haro och besökare som kommer till vår stad har,
precis som radio Haros lyssnare, valt till bästa restaurang.

RESTAURANG "BEETHOVEN"

Det var väldigt konstigt formulerat,men typ så blir det.

Ulla :wink:
Visste att jag skulle få ett snabbt svar från en som kan det Spanska språket
Tack Ulla kramar :msn_heart: Hälsa gubben.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi i Blaye. Är nog en av de bättre ställplatser jag varit på. Centrumnära, Sjönära, Turistnära, GRATIS...

Vi har åkt runt och både smakat och köpt viner i Medoc, Margoux (Jappe det blev Gran Cru 2009:eek:r)

2014-05-09 11.58.04.jpg
2014-05-09 13.25.58.jpg

När vi körde runt (färjan hade 3 timmars uppehåll) för att komma till Blaye åkte vi förbi massor av "Vinslott" som erbjöd gratis hubilsplatser. Typ varenda ställe... Efter ett tag svängde vi in på ett och kom in på något som liknade en bondgård. Det stod en annan husbil där också. När vi kom frågade bondmoran om hon kunde hjälpa oss?

2014-05-09 15.42.44.jpg

Visst! Vi vill prova era viner. Nemas problema. Hon skyfflade undan hönsen och öppnade en ladugårdsdörr. Därinne var det miljoner prylar. Mest skräp men i ett hörn hade dom ett vinprovningsbord och hela sitt sortiment i ett upplyst skåp. Mycket rustikt. Efter mycket om och vin kom vi ut med två lådor av deras 2 bästa viner totalt 90 Euro. Bonden som dykt upp under tiden bjöd med oss en extra flaska som han tykte vi skulle dricka till kvällen, vilket ni kan se nertill med lite ostar.

2014-05-09 16.13.11.jpg

Men nu är vi i Blaye

History[edit]
In ancient times Blaye (Blavia) was a port of the Santones. Tradition states that the Frankish hero Roland was buried in its basilica, which was on the site of the citadel. It was early an important stronghold which played an important part in the wars against the English (who burnt it in 1352) and the French Wars of Religion (when it was the site of a Spanish naval victory in 1593). The duchess of Berry was imprisoned in its fortress in 1832-1833.[1]

Copie%20de%20citadelle%20de%20Blaye%20copyright%20Mairie%20de%20Blaye%20(3).JPG


The town was formerly named Blaye-et-Sainte-Luce and was renamed Blaye in June 1961.

Sights[edit]
The town has a citadel built by Vauban on a rock beside the river, and embracing in its ancient ruins of an old Gothic château. The latter contains the tomb of Charibert II, king of Aquitaine, and son of Clotaire II. Blaye is also defended by the Fort Paté on an island in the river and the Fort Médoc on its left bank, both of the 17th century.[1]
The citadel of Blaye, its city walls, the Fort Paté and the Fort Médoc (the latter in nearby Cussac-Fort-Médoc) were listed in 2008 as UNESCO World Heritage Sites, as part of the "Fortifications of Vauban" group.


2014-05-09 17.00.04.jpg
Utsikt åt ena hållet

2014-05-09 17.01.11.jpg
Utsikt åt andra hållet

2014-05-09 17.01.42.jpg
Utsikt åt tredje hållet


Trevligt! Här har allt för en turist. Inne i fortet är det massor av restauranger och lite kul med medeltida utklädda människor. Var ute på lokal naturligtvis. Så stora portioner så man orkar inte äta allt. Gott vin överallt, men vi befinner ju oss i Vin-Mekkat...

2014-05-09 20.20.44.jpg

Men vi märker nu, att Spanien värmen är det slut med. 20-21 grader får vi nöja oss ned och växlande molnighet med inslag av regn. Och inte blir det bättre troligtvis vid vårt nästa mål som är Bretagne.

Kul detta med engelskan. Parlo angle? No! Sedan efter ett tag när man fortsätter, så pratar dom hur bra som helst. Eftersom vi har varit i Spanien ett tag har vi ju snappat upp några ord där. Spanska och Franska är väldigt lika om man böjer orden lite hur som helst.;) Så det går att trixa lite och göra sig förstådd.

Nu har vi så mycket vin att det blir tufft att fylla vid Bordershop:en...:D

Vi lättar nog idag och ställer in GPS:en mot NNW så får vi se vart vi hamnar.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi i Port Louis. Mycket på grund av att min fru heter Louise. :) Här finns lite att titta på och gratis ställplatsen är underbar. Havsnära och centrumnära. Gynnade naturligtvis det lokala näringslivet. Döö bjär sirvorple. Vet inte om det var rätt stavning, men det kom in några öl ivarjefall. ;)

2014-05-12 15.28.30.jpg

Här är lite info om orten.

900px-Citadelle_de_Port-Louis_%281%29_-_Entr%C3%A9e_2.jpg

Port-Louis, Morbihan - Wikipedia, the free encyclopedia

Nu är vi i Astrix och Obelix trakter och vi märker varför vikingarna ville hit. Vi kunde lika gärna vara i Mälardalen om det inte vore för skyltar och hus. Samma typ av natur (utom kusten). Växlande regnighet med inslag av moln. Lummigt och grön överallt. Men nu till kvällen har det spruckit upp och är riktigt fint.

Här på orten fins ett Citadel med bl.a ett Marinmuseum. Det kommer att få besök imorgon.

Today, the citadel houses four museums:
-Museum of the French East India Company (Musée de la Compagnie des Indes)
-Museum of Naval Weapons (Musée des Armes Navales)
-Museum of Port-Louis and the CItadel (Musée de Port-Louis et de la Citadelle)
-Museum of the Arsenal (Musée de l'Arsenal)


Från ställplatsen som naturligtvis är gratis med tömning/fyllning, har jag tagit några bilder.

2014-05-12 15.28.01.jpg
Från ena hållet

2014-05-12 15.29.02.jpg
Från andra hållet


Ganska övergivet. Säsongen har inte börjat. Fanns bara en öppen krog i hela byn. På sommaren öppnar de andra 20-tal krogarna också. Men en härlig atmosfär och en fin liten avstickare.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi i något som heter Carantec. En härlig lite småstad i Bretagne som vetter mot Engelska kanalen.

data=VLHX1wd2Cgu8wR6jwyh-km8JBWAkEzU4,SaRN0zLwB_4AoA8hjWMniPMQc94JFVRv9k1mMnv3N83eqe0k0Hqzzv6oXoDIX6pxCicLMDUr8T7-x01XLKOQIOi4ffcsDqXAyyex_FoueoLLF0Xc5NJFRE86k4tI8VGsE7dIWFT7iiXkAEZefDRf-a2GyjwH8oS2DxjsP77NQ4I_9lFsrNNJu7ENrJRqY9lZGnjWhg


Var lite kulturella idag och gick på Marin Museét i Port Louis. Intressant men mest intressant var utställningen om Kina och Ostindien. Oerhört välbevarad Citadel.

DSC_0368.jpg

Åkte in idag till Brest och shoppade loss lite. Smaskar just i oss jordgubbarna här i bilen efter att vi varit på Crepsrestaurang alldeles bredvid bilen.

DSC_0170.JPG

Motorvägarna här är ok och gratis. Känns skönt efter att undvikit betalvägar och varit hänvisad till landsorten och getstigar tidigare. Nästan alla pratar engelska här. Vi har inget problem med språket. Ibland kan man ju få för sig att turister är något som katten släpat in på vissa håll i Frankrike. Men här i Bretagne känner man sig välkommen direkt.

Vi ligger centumnära, strandnära, restaurangnära och har gratis WiFi från restaurangen här bredvid. Allt är ju naturligtvis gratis i detta underbara husbilsland som vi kommer att vistas mycket i, i framtiden. Här gillar man husbilar...

DSC_0371.jpg
Utsikt från ena hållet.

DSC_0369.jpg
Utsikt från andra hållet.


I morgon ska vi faktiskt ta in på Camping!!! Men det är av en speciell orsak. Det kommer jag att tala om senare...
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ni ser ut att ha bättre väder än oss, Vi är i Amiens har iof haft uppehåll men ingen värme.
Vi drar till Köln i morgon. Är nog roligare i Tyskland:confused: Aha ska ni tvätta:wink:
Ha D
Gun&Ronnt
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu står vi här i Le Mont Saint Michel på en ACSI camping.

I dag går dagen i kärlekens tecken. Vi firar nämligen 10 årig bröllopsdag. Och den här platsen är ett av de stora smekmånaders målen och en lämpligt ställe för oss att fira.

sma hus.jpg
Speciellt Plåtisar

Vi hade ju varit i Brest och shoppat loss några smycken till oss. Lite måste man ju visa varandra, att man tycker om varandra. Nu gick vi in gemensamt och fick själv välja vad den andra skulle betala. :D Tur att vi inte gillar guld.

2014-05-15 10.58.36.jpg
Ring och ett armband

2014-05-15 10.59.09.jpg
Klackring till mig


Det var väl vackert. Vi valde saker vi alltid kan ha på oss.

Vi gick ända upp till toppen. Puh! Vet ni om att det är 3 miljarder trappsteg och när man tror att man är uppe så är det lika många till. Och som belöning för att man klättrat ända upp fick man betala 18 Euro. :rolleyes:

2014-05-15 11.27.12.jpg
2014-05-15 12.22.11.jpg

Ikväll blir det slemmiga grejer. Nu ska vi ut och äta Sniglar, grodor, musslor, ostron, humrar. Det hör till. Lite champagne piggar upp lite också.

Ska inte skriva så mycket. Nu ska vi ut och umgås i det underbara vädret. Det brukar vara dåligt här, men idag har Amor övertygat vädergudarna att ge oss sol och 25 grader. :)

Älskar min hustru jag...
 

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu står vi här i Le Mont Saint Michel på en ACSI camping.

I dag går dagen i kärlekens tecken. Vi firar nämligen 10 årig bröllopsdag. Och den här platsen är ett av de stora smekmånaders målen och en lämpligt ställe för oss att fira.

Visa bilaga 85021
Speciellt Plåtisar

Vi hade ju varit i Brest och shoppat loss några smycken till oss. Lite måste man ju visa varandra, att man tycker om varandra. Nu gick vi in gemensamt och fick själv välja vad den andra skulle betala. :D Tur att vi inte gillar guld.

Visa bilaga 85022
Ring och ett armband

Visa bilaga 85023
Klackring till mig


Det var väl vackert. Vi valde saker vi alltid kan ha på oss.

Vi gick ända upp till toppen. Puh! Vet ni om att det är 3 miljarder trappsteg och när man tror att man är uppe så är det lika många till. Och som belöning för att man klättrat ända upp fick man betala 18 Euro. :rolleyes:

Visa bilaga 85024
Visa bilaga 85025

Ikväll blir det slemmiga grejer. Nu ska vi ut och äta Sniglar, grodor, musslor, ostron, humrar. Det hör till. Lite champagne piggar upp lite också.

Ska inte skriva så mycket. Nu ska vi ut och umgås i det underbara vädret. Det brukar vara dåligt här, men idag har Amor övertygat vädergudarna att ge oss sol och 25 grader. :)

Älskar min hustru jag...
Älskar dig också av hela mitt hjärta. Klart Amor är med oss. Du och jag, hjärtat:music-icon:
 
Toppen