• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Om ni mot förmodan vill nyttja en camping kan Kolgården i Vilhelmina rekommenderas.
Kanon läge vid sjö och starten av vildmarksvägen.
Har också en jättebra restaurang med brygga ut i sjön. Jättegod mat.
Kanske passa en gourmand med en sån här meny:)
Smakupplevelser som erbjuds i restaurangen på Kolgården
Ett besök på Bergmans bör ni heller inte missa.
Tack! Låter jättebra, men det krävs mycket för att få in mig på camping när man har världens finaste vildmark runt om.

20190716_101025.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag bröt vi läger och fortsätter SirMcLains underbara resa genom Sverige.

Efter att ha bunkrat förnödenheter i Vilhelmina, fortsätter vi in på Vildmarksvägen (Sagavägen). Vår resa hem går just nu på tvärsen och kommer att nudda Norge, före vi vänder söderut på grusvägar via Hällingsåfallet och kanske Dunnerklumpen vid Torkelstorp/Munsvattnet. Områden där jag fjällvandrade 2 veckor varje sommar när man var yngre. Härligt! Lär inte få med mig frugan på någon fjällvandring, men kanske en kortare promenix.

Såg en ynka fjolårskalv (tror jag). Det ända i renväg hittills. På tal om ren skulle jag köpa lite renskav på ICA i Vilhelmina, men hoppade det då kilopriset låg på 889 kr/kg.

20190720123809_IMG_1230.JPG

Vi har gott om tid på oss. 13 dagar tills Boulen i Motala börjar. Så vi kör lite babystep framåt och stannar när det känns bra. Har fått några tips på grejer att göra längs rutten, men är tacksam för några till om det finns. (Hoppar över betalövernattningar) Vi ska nog åka till Lappkyrkan (Fatmomakke) och kolla på allt som bjuds där. Ska köpa lite rökt ädelfisk också och ha som middag i morgon eller övermorgon. Det ska man ju ha så kort tid som möjligt i bilen.:wink:

Just nu står vi här, strax före Saxnäs. Ganska naturskönt och GRATIS:D naturligtvis.

20190720154920_IMG_1238.JPG

Här blir vi över natten. Har just fikat traditionellt. Kaffe med med Kaffeost i. Såå gott. Jag undviker ju kolhydrater, så detta passar ju utmärkt. ;)

20190720162500_IMG_1242.JPG

Ps! Har ju blivit debiterad 38 m3 vatten under tiden vi har varit hemifrån. Min granne har hjälpt mig och fått kranen vid mätaren avstängd (låst skåp) och åkt ner till Canaragua (Vattenverket) och gjort en felanmälan. Fått ett ärende nr och en tekniker ska komma i veckan och felsöka problemet. 2 olika scenarier finns.

1. Ledningen mellan mätaren och min lägenhet (med avstängd huvudkran) läcker.
2. Abonnemangen är hopblandade, så jag betalar någon annans räkning och någon lycklig har fått min räkning.

Det sista är rimligast då ingen har klagat på fukt någonstans. 38000 liter är ju mycket vatten och någonstans borde någon reagera. Inga stora pengar. Handlar om 900 kr under 3 månader då vi varit bortresta. Inget jag går under för, men vi måste ju hitta problemet.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad trevligt, nu kan jag följa er resa på vildmarksvägen istället.
Jag går på min schemalagda semester fredag nästa vecka, då har jag o Annelie 10 dagar semester tillsammans. Vi skulle åka vildmarksvägen för första gången
Igår krashades allt, kom ett brev, Annelie måste infinna sig på Västerås tingsrätt som vittne mitt i vår planerade resa, så nu är jag deprimerad :(
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vad trevligt, nu kan jag följa er resa på vildmarksvägen istället.
Jag går på min schemalagda semester fredag nästa vecka, då har jag o Annelie 10 dagar semester tillsammans. Vi skulle åka vildmarksvägen för första gången
Igår krashades allt, kom ett brev, Annelie måste infinna sig på Västerås tingsrätt som vittne mitt i vår planerade resa, så nu är jag deprimerad :(
Tråkigt! Hade varit kul att sammanstråla längs vägen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vad trevligt, nu kan jag följa er resa på vildmarksvägen istället.
Jag går på min schemalagda semester fredag nästa vecka, då har jag o Annelie 10 dagar semester tillsammans. Vi skulle åka vildmarksvägen för första gången
Igår krashades allt, kom ett brev, Annelie måste infinna sig på Västerås tingsrätt som vittne mitt i vår planerade resa, så nu är jag deprimerad :(

Mitt i SEMESTERN....:confused:
Telefonvittne, fungerar ganska ofta om man inte är speciellt involverad i händelsen.... Men det måste man meddela omg..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Idag bröt vi läger och fortsätter SirMcLains underbara resa genom Sverige.

Efter att ha bunkrat förnödenheter i Vilhelmina, fortsätter vi in på Vildmarksvägen (Sagavägen). Vår resa hem går just nu på tvärsen och kommer att nudda Norge, före vi vänder söderut på grusvägar via Hällingsåfallet och kanske Dunnerklumpen vid Torkelstorp/Munsvattnet. Områden där jag fjällvandrade 2 veckor varje sommar när man var yngre. Härligt! Lär inte få med mig frugan på någon fjällvandring, men kanske en kortare promenix.

Såg en ynka fjolårskalv (tror jag). Det ända i renväg hittills. På tal om ren skulle jag köpa lite renskav på ICA i Vilhelmina, men hoppade det då kilopriset låg på 889 kr/kg.

Visa bilaga 176226

Vi har gott om tid på oss. 13 dagar tills Boulen i Motala börjar. Så vi kör lite babystep framåt och stannar när det känns bra. Har fått några tips på grejer att göra längs rutten, men är tacksam för några till om det finns. (Hoppar över betalövernattningar) Vi ska nog åka till Lappkyrkan (Fatmomakke) och kolla på allt som bjuds där. Ska köpa lite rökt ädelfisk också och ha som middag i morgon eller övermorgon. Det ska man ju ha så kort tid som möjligt i bilen.:wink:

Just nu står vi här, strax före Saxnäs. Ganska naturskönt och GRATIS:D naturligtvis.

Visa bilaga 176227

Här blir vi över natten. Har just fikat traditionellt. Kaffe med med Kaffeost i. Såå gott. Jag undviker ju kolhydrater, så detta passar ju utmärkt. ;)

Visa bilaga 176228

Ps! Har ju blivit debiterad 38 m3 vatten under tiden vi har varit hemifrån. Min granne har hjälpt mig och fått kranen vid mätaren avstängd (låst skåp) och åkt ner till Canaragua (Vattenverket) och gjort en felanmälan. Fått ett ärende nr och en tekniker ska komma i veckan och felsöka problemet. 2 olika scenarier finns.

1. Ledningen mellan mätaren och min lägenhet (med avstängd huvudkran) läcker.
2. Abonnemangen är hopblandade, så jag betalar någon annans räkning och någon lycklig har fått min räkning.

Det sista är rimligast då ingen har klagat på fukt någonstans. 38000 liter är ju mycket vatten och någonstans borde någon reagera. Inga stora pengar. Handlar om 900 kr under 3 månader då vi varit bortresta. Inget jag går under för, men vi måste ju hitta problemet.

Bara 1 REN:(
Vi är uppe i 11 å jag vägrar lämna ren-land för att börja jobba innan jag är uppe i minst hundra.

Vårt djurfacit hittills.
11 renar.
2 valar.
2 rävungar.
1 hjort.
 
R

RobbeS

Guest
Vad trevligt, nu kan jag följa er resa på vildmarksvägen istället.
Jag går på min schemalagda semester fredag nästa vecka, då har jag o Annelie 10 dagar semester tillsammans. Vi skulle åka vildmarksvägen för första gången
Igår krashades allt, kom ett brev, Annelie måste infinna sig på Västerås tingsrätt som vittne mitt i vår planerade resa, så nu är jag deprimerad :(

Enklast är att ringa åklagaren. Går denne med på vittnesmål via telefon är det inga problem. Dom brukar vara tillmötesgående då man riskerar att få ställa in semestrar och annat.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi fortsätter SirMcLains underbara resa genom Sverige.
Vet inte om vattnet smakar så mycket bättre, men det känns som det. Vi står vid en fjällbäck här vid Stekenjokk. Lite dåligt klorerat kanske.;) Såå gott.

20190721162803_IMG_1291.JPG

Vaknade Och såg att vi hade förökat oss under natten. Två till bilar hade dykt upp. En var en jag hade tipsat via Facebook.:)

20190721100121_IMG_1244.JPG

När jag skulle gå på torrklosetten såg jag att de hade en skogsstig med sagor man kunde gå runt och kika på. I forsen spelade näcken sin ljuva melodi. Tog några kort på några av sagorna. Var så mycket mygg att det inte gick att stå stilla och läsa.

20190721100152_IMG_1245.JPG 20190721110103_IMG_1257.JPG 20190721105813_IMG_1251.JPG 20190721105910_IMG_1253.JPG 20190721110019_IMG_1255.JPG

Tutade vidare till Trappforsen. Sett förut, men visst är den fin.

20190721120515_IMG_1263.JPG

Idag har vi mumsat i oss stekt röding i Fatmomakke. En härlig tallrik med ett pris som matchar vilken Guide Michelin Restaurang som helst.:eek: Att den serverades på en papptallrik ger ju bara en rustik känsla.:) Men det var jättegott.

20190721133849_IMG_1280.JPG

Fatmomakke kyrka hade gudstjänst när vi var där, men jag är ju inte så kyrklig av mig, så vi hoppade det. Men en härlig miljö. Kan tänka mig hur det är på vintern.

20190721130607_IMG_1275.JPG 20190721130525_IMG_1274.JPG

Nu står vi här på fjället över natten. 20 grader ute just nu och takluckorna är vidöppna. Alla myggnät är för och vår mygghelvetesmaskin pumpar på för fullt. Köpt på Mercadona Spanien och tar både vätska (för 45 dgr) och övernatten tablett. Vi kör båda två sorterna. Ser öppet och fint ut ute, men det är otroliga mängder mygg i svärmar. Men vår bil är förbjudet område. Vi inte haft ett otyg i bilen på 6 år sedan vi började med dessa. (Finns även från England "Jungle Formula" som jag brukar beställa ifrån)

20190721162701_IMG_1289.JPG t_110_01.jpg
Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hur upplever ni mängden husbilar o husvagnar på vildmarksvägen? När vi var där för cirka två veckor sedan var vi nästan för många.
Nästan alla parkeringar, fickor o bra ställen att fricampa på (som vi hittade, missade säkert ett gäng) var upptagna.
Stekenjokkparkeringen såg nästan ut som Böda camping under högsäsong.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hur upplever ni mängden husbilar o husvagnar på vildmarksvägen? När vi var där för cirka två veckor sedan var vi nästan för många.
Nästan alla parkeringar, fickor o bra ställen att fricampa på (som vi hittade, missade säkert ett gäng) var upptagna.
Stekenjokkparkeringen såg nästan ut som Böda camping under högsäsong.
Försöker undvika att stå bland så många andra, men det är fler husbilar än andra fordon här uppe. Men det är nog värsta tiden just nu. I Fatmomakke var det 90% husbilar och trångt på vägen dit och tillbaka.20190721152930_IMG_1285 (1).JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
SirMcLains underbara resa genom Sverige.
Vaknade till regn och 11 grader uppe på Stekenjokk kl 1100. Egentligen var det nog inget regn utan vi låg nog inne i ett moln. I går kväll var det så varmt att takluckorna fick stå öppna. Det hade frugan fixat till i natt utan att jag märkte det. Utanför härskar myggen i sitt rike. Välkomna äro endast de med bäckolja och heltäckande klädsel. Ingen fjällvandring för mig idag. :D Frugan som väntade på att jag skulle piggna till, hade redan förberett frukost i frukostsalen.

20190721155140_IMG_1286 (1).JPG

Körde över till Jämtland 200 meter bort. Där börjar den bra asfalten som är nylagd för ett par år sedan. Inga renar eller andra djur såg vi på fjället.:( Bara massor av vita prickar som är husbilar och husvagnar. Och nu börjar nedfärden. Efter bara några km kommer vi ner till trädgränsen. Björkar och granar börjar slåss med Hjortronen om levnadsutrymme. Snön ser vi nu bara i form av bäckar, forsar och sjöar.

20190722122922_IMG_1293.JPG 20190722125119_IMG_1297.JPG

På alla ängar är det en blomsterprakt. Såg även en originell takodling.

20190722130450_IMG_1306.JPG 20190722130432_IMG_1303.JPG

Stannade till i Gäddede vid turistbyrån och kollade läget på alternativa vägar från Hällingsåfallet. Fick rådet att ta grusvägen och ansluta till RV-342 (Vildmarksvägen) vid Bågede. Bra förslag då sparar jag 4 mil och slipper åka tillbaka till Gäddede.:)

Tutade vidare till Hällingsåfallet i 30-50 km/h på den lite tveksamma grusvägen i 21 km. Där måste man stanna för möten. Var jobbigt att möta stora monsterhusbilar som inte stannade vid mötesplatserna.:eek: Men när vi kom fram var det en helt ok parkering. Två torrtoa, soptunnor, vindskydd, grillstäder och tydlig och bra information. Här blir vi över natten. GRATIS:D Det verkar som vi bara är två bilar som stannar över natten.

Sprang genast ner i det lite tveksamma vädret och tog några kort. I morgon utlovas bättre väder och då hoppas jag på bättre kort och upplevelse.

20190722154502_IMG_1308.JPG 20190722_155126.jpg 20190722_154724.jpg

Ikväll blev det en underbar kyklingsallad med lite dorv i.

Hakuna Matata
 
F

F.d. 22252

Guest
Har du kameran på auto? Finns väl lite olika prioriteringar verkar lite lång slutartid men kanske ljuset var lite dåligt. Eftersom du har en ny kamera måste jag fråga, du kan väl välja hur mycket och kanske vilken komprimering du har man sparar ju minne men det behöver man sällan numera. Tycker mej se att komprimeringen eventuellt kan ställas ner lite men kameran är ju jättefin bättre än mobilen som många använder.
Blir det inte jobbigt att komma hem till GC med samma väder året runt, har ju haft en tanke på att åka dit över vintern då slipper man de iskalla nätterna på fastlandet. Men dyrt att hyra lönar sej nästan att färja över.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Blir det inte jobbigt att komma hem till GC med samma väder året runt, har ju haft en tanke på att åka dit över vintern då slipper man de iskalla nätterna på fastlandet. Men dyrt att hyra lönar sej nästan att färja över.
Ha ha! Nä! Underbart på GC. Och när man bor där är det billigt med färja och flyg då man som resident har 75% rabatt.:p Ok! Jag bantar fotona lite...:rolleyes:

SirMcLains underbara resa genom Sverige rullar på.
Det var Scheiße väder när vi kom till Hällingsåfallet och bilen ser ut därefter, på två mil på grusväg dit.

20190723080632_IMG_1354.JPG

Men Hällingsåfallet är ett måste om man gillar natur. Nästa dag kom solen med besked. Vi gick de ca: 75 metrarna till fallet. Det är mäktigt trots att vårfloden upphört, att se vattenmassorna kasta sig ner 43 meter och forsar vidare genom en 800 meter lång kanjon.

20190722155851_IMG_1322.JPG
20190723075456_IMG_1332.JPG

Började tuffa vidare på Vildmarksvägen till Strömsund 96 km. Hmm! Färddatorn visade att jag hade diesel kvar för 69 km. Äh! Den fattar nog inte att jag ska ut på jämna vägar igen. Mycket riktigt! När jag tankade hade jag 25 liter tillgodo (Hade kört 108 mil sedan jag tankade i Finland sist). Man ska inte alltid lita på datorer. (eller självkörande fordon)

20190723112045_IMG_1363.JPG 20190723_113138.jpg

Stannade och fikade. Så härlig vy. "Sverige är fantastiskt".

20190723_102335.jpg

Var in på Strömsunds Hembygdsmuseum. Rekommenderas! 100 - 150 årig Utställning över Strömsund. Plus naturligtvis Dunderklumpen.

20190723113813_IMG_1365.JPG
20190723121603_IMG_1372.jpg 20190723122452_IMG_1381.JPG
20190723114135_IMG_1369.JPG

Kul stopp i fint väder. Tutade vidare till Östersund och köpte en alldeles för tidig födelsedagspresent till frugan. Trådlösa JBL500 hörlurar som man kan prata med och i. Men Google är en så länge underlägsna oss människor. (men vänta bara...) Stannade och tog en fika hos ett par GC vänner (Maria & Kjell) på Frösön. Ville att vi skulle stanna, men "det är ju skönt med en egen kupé". Vi hade lita att fixa med bilen i lugn och ro.

20190723170807_IMG_1391.jpg

Hade inte orkat kolla på Maps efter GRATIS:D nattplats så jag bara tog en från Park4night med bra betyg. Och den var ju hyfsad.;)

20190723213555_IMG_1395.jpg 20190724130531_IMG_1400.jpg 20190725122108_IMG_1417.jpg 20190724131105_IMG_1403.jpg

Thor rullade iväg och solguden Ra tog över. Nu står vi här i Playa de Svegssjön i underbart väder. Tänkte bara en natt men det blir nog tre. Hade inte stått så länge så hörde andra GC vänner av sig: "ÄR NI i Sveg!!? Vi kommer över med nybakta bullar." Tog inte mer än 10 minuter så sladdade Pia och Kenth in på vår täppa. Skitkul! En trevlig kväll till halv elva på kvällen.

20190724_180948.jpg

Fixade lite med en gasolflaska som strejkade. Fick inte den att komma igång hur jag än gjorde. Körde kylskåpet via Inverter och 300 watt solpaneler så länge. Men det funkar ju bara till mörkrets krafter övermannar ljuset. Vad göra???

Naturligtvis ringer jag Anders Pålsson. Gasolens guro numero uno. Han svarade direkt utan signal så jag började prata in ett meddelande, men det var han på riktigt.:rolleyes: Lugnt och metodiskt fick han bort mitt mordiska temperament som bara ville slå sönder gasolanläggningen och tog det från början.

20190724_113637.jpg

Tack Anders! Äras den som äras bör.:msn_heart:

Beslut fattat att nu blir vi här till minst i morgon (3 nätter). Jag går och badar då och då. På badstranden bredvid finns little boys' room som man kan besöka. Även en soptunna, men vi tar våra sopor med oss. Ikväll SirMcLains "Entrecote in flames" mörad och långsamt grillad över öppen eld och glöd.

20190723213537_IMG_1394.JPG
Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bara 1 REN:(
Vi är uppe i 11 å jag vägrar lämna ren-land för att börja jobba innan jag är uppe i minst hundra.

Vårt djurfacit hittills.
11 renar.
2 valar.
2 rävungar.
1 hjort.

Måste ju redovisa hur det gick.

Kompletering!
2 Vuxna älgar och 2 älgkalvar.
2 Havsörnar.
Ren-inventering blev 99 renar på nära håll, vi såg även flera hundra inne i fjällskogen när vi åkte båt till Treriksröset, det rörde sig överallt men ändå blev man inte riktigt nöjd då man vill se dom tydligt.
Men jag slänger in en bonusren så jag når 100 tydliga renar, nu kan börja jobba på måndag efter 590 ren-letande mil.
Resized_20190726_120901.jpeg


Ren 84 hoppade upp på vägen för att springa över, jag bromsade in kraftigt precis utan att nita, tur att den blev rädd och börja springa i samma riktning som jag körde, fast i motsatt körfält annars hade jag klippt den.

Som senast levererade Finland överlägset mest renar.:)
 
Toppen