• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jättetack för tipset. Men jag vill nog ha det mera proffsigt. Gärna konstruerat för att passa. Vi har varit inne på Jysk här i "Funkan" men hittade inget bra.

Kanske det blir så att man får köpa och sedan lämna in och få det sytt. Problemet kvarstår. Vart hittar man det?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jättetack för tipset. Men jag vill nog ha det mera proffsigt. Gärna konstruerat för att passa. Vi har varit inne på Jysk här i "Funkan" men hittade inget bra.

Kanske det blir så att man får köpa och sedan lämna in och få det sytt. Problemet kvarstår. Vart hittar man det?

Finns det ingen som syr dynor eller liknande därnere? Kan säkert sy om. Annars finns det ett bra företag i Karlstad som fixar efter vilka mått som helst. Dom tillverkar själva och du väljer tjocklek, kvalité osv efter vad du vill ha.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Fråga efter hos Nordic Muebles mittemot er på andra sidan feria. Danskt företag, pratar bra svenska, säljer sängar & möbler. De borde kunna hjälpa er.

God Jul!
jyrki
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har julen passerat igen. Vi var iväg på Julafton till Anders Julbord här i "Funkan". En trevlig kväll. Ett klassiskt julbord. Alla runt vårt bord utom morsan var från fricampingen.

DSC_0099.JPG
DSC_0100.JPG

På kvällen sedan var det storm. Bilen gungade hit och dit. Nu skulle man haft stödben... Gasollågan för kylskåpet blåstes ut tre gånger och vi hade svårt att sova trots att vi hade betalt Anders en rejäl peng för all alkohol vi konsumerat till julbordet. Det kan inte vara rätt...

Juldagen vägrade jag att gå upp. Trött efter nattstormen låg jag kvar. Det fanns inget att gå upp till eftersom det spöregnade. Surfade på datorn samtidigt som jag löste ett växelhaveri på jobbet hemma.

Det hade varit strömavbrott och efter det hade firmans växel slutat fungera. Hur kul är det när man har ett taxibolag? Som tur är har jag en redundans så ett annat bolag kunde ta över mina samtal och SUTIlänkar och sedan via datalänkar skicka ut dem till min GPS styrda flotta som inte märkte något.

SUTI Samhällsbetalda resor som samplanerats i kommunens eller trafikansvariges system tas emot via en SUTI-länk, som gör att dessa resor hanteras helt automatiskt ut till bil. Med en Interlink kan taxi även samarbeta med andra närliggande taxibolag, så att de kan hjälpa varandra, när den egna flottan temporärt har brist på fordon i någon del av trafikeringsområdet.

Jag slet med tekniker som skulle kolla en brandvägg hos Flygtaxi Stockholm som har huvud växeln. Inget fel. Efter mycket om och men fick jag en tekniker i Västerås att avbryta sin Julmiddag med sina svärföräldrar och köra 4 mil till min växel. Han hittade felet direkt. En i min personal hade stoppat i en kabel fel i routern efter strömavbrottet... ??? Det var en djä..a dyr kabel...:mad: Tack! David.

Jag reparerade kostnaden lite, för under tiden jag var upptagen att fixa problemet så vann jag 600 spänn på poker hos svenska spel.:)

Nu har vi haft bilen i drygt ett halvår och sovit i den i ca: 5 månader under tiden. Vi börjar märka att vi vill ha lite mer lyx i sängen. Jag föreslog en ny fru, men min fru föreslog nya bäddmadrasser. Hon vann...

Jag ställde en fråga här och hoppades att Juan Norte skulle komma med massor av tips. Men han firade tydligen jul i Skåne och struntade i mig. Närmaste vettiga tipset fick jag av Jyrki som rekommenderade en butik i närheten.

Tyvärr Jyrki... Möbelfirman hade klappat igen. Men det fanns en annan butik som sålde köksmöbler, så jag pratade med dom. Och dom tipsade om en annan dansk möbelbutik längs Mijas vägen.

Tempur.jpg

Där har vi varit och provlegat. Det kommer att kosta ca: 700 Euro plus sömnad för två Tempur© bäddmadrasser och vara klar om ca: 2 veckor. Perfekt. Ända bekymret nu är om man ska medium eller fast. Lutar åt medium. Vi har nu tagit alla mått och ska beställa i morgon.

Herr sida 80x192 cm
Dam sida 80x185 cm
Båda är avfasade sista 45 cm ner till 70 bredd.

6a2e1dc0be10c6d987535f7ba4f6003b.jpg


Idag hyrde vi en bil för 3 veckor. Peugout 207 diesel för 350 Euro. Kvistade upp en sväng till Ronda och kollade på bron. Den stod kvar...

Ronda.jpg


Kallt där bara 8 grader. Brr! Vi tog några tapas och åkte hem igen.

I morgon efter beställningen lämnar vi husbilen hos ECP på Malaga flygplats eftersom vi påbörjar den långsamma färden till nyårsfirandet i Guardemar de Segura hos Gun & Ronny.

Vi ska bl.a iväg och kolla på en övergiven camping i Andalusien (diffust va? det ska det vara!) på vägen. Det börjar nämligen forma sig en tanke i min skalle som gör att jag funderar på att starta en ställplats (camper park) liknande den som finns i Altea (San Antonio). Mest för att ha en anledning att vara i Spanien och samtidigt ha något trevligt att göra. Dom håller bara öppet mellan 15 September till 10 Maj. Skulle kunna funka för mig också.

Sen vet jag inte vilken servicenivå man ska ha. Som i Mosel och knata runt kl 17-18 och samla in kollekten. Eller som Manta Rota där man har närvaro dagtid och bommar. Men man kan ju inte binda en fri fågel. Så om jag gör något lutar det nog åt kollekthållet fast lite bättre service.

Vi får se om det blir i detta liv eller nästa. :) Men det kan ju vara kul att ha något projekt att sysselsätta huvudet med.

Vet mer hoppas jag före året tar slut...:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Spännande! :)
En diffus tanke slår mig angående kollekten, alltså mellan 17-18:00...?
Det känns som en sån runda kan ta mycket tid i anspråk och eventuellt vara dåligt för levern. Lås in dem när du går och lägger dig istället så får du en automatisk väckarklocka när de vill åka och bommen är stängd. ;)

mvh jocke
Ps, skulle inte klaga om jag kunde jobba bortifrån jag med! :msn_island:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

....Annars finns det ett bra företag i Karlstad som fixar efter vilka mått som helst. Dom tillverkar själva och du väljer tjocklek, kvalité osv efter vad du vill ha.

Och för de som inte befinner sig i värmen men har samma bekymmer som TS kan, som tipsas ovan, Idea AB, Ilanda i Karlstad vara lösningen, de har sytt fina bäddmadrasser till oss.

åter till tråden...
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

...
... Efter mycket om och men fick jag en tekniker i Västerås att avbryta sin Julmiddag med sina svärföräldrar och köra 4 mil till min växel. Han hittade felet direkt. En i min personal hade stoppat i en kabel fel i routern efter strömavbrottet... ??? Det var en djä..a dyr kabel...:mad: Tack! David.

Jag reparerade kostnaden lite, för under tiden jag var upptagen att fixa problemet så vann jag 600 spänn på poker hos svenska spel.:)

:)

Där har SW utvecklarna en utmaning, när fixar de att man kan man flytta patch kablar på distans ???:twitcy:
(eller se att de sitter fel iaf..)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Där har SW utvecklarna en utmaning, när fixar de att man kan man flytta patch kablar på distans ???:twitcy:
(eller se att de sitter fel iaf..)
Vi løste noe slikt med en programerbar switch hvor vi flyttet enkelte portet fra ett fysisk nett til et annet ved å definere flere virtuelle nett på den ene switchen. Selve skapet med routere og switcher var låst for andre enn vi som hadde hovedansvaret for nettet - i praksis trengte vi aldri å gå til skapet.

En løsning med vending av et segment fra ett fysisk nett til et annet kan enkelt skriptes slik at en vanlig driftsteknikker trykker på et menypunkt for å snu det en vei og et annet for en annen vei.

Har med vilje ikke skrevet alle fagutrykkene ;-) det viktige er at det er mulig - en switch med multiple virtuelle nett koster litt mer enn en enklere switch. Men nesten alle fjernadminstrerte switcher har dette i dag, det var mer uvanlig for 10 - 15 år siden. Den gangen kunne jeg sitte hjemme i stua og drifte nettet på jobben i 4 byer i Norge, 3 i Sverige og 2 i Danmark.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är jag tillbaka

Om du inte har fátt dynorna sá lite längre, du gár förbi kyrkan och kommer ner till den Danska restarangen Happy Days. Lite innan ligger det en tygaffär dom klipper till allting och syr utan att rána er pá en massa pengar. Frága efter Mª Carmen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Avhyst av polisen

Idag fick vi celebert besök i "Funkan" Policia Lokal kom på besök och meddelade alla att det var dags att röra på oss. Alla som stod kvar över natten skulle bötfällas.

Dom gick runt och registrerade alla regplåtar och allas pass. Vi åkte och shoppade under tiden så några pass från oss fick dom inte se.

2014-01-10 13.21.16.jpg
2014-01-10 13.21.42.jpg

Mycket gny var det från många fricampare. Men ärligt talat. Jag förstår Polisen till stor del. Många hade stått där i både 2 och 3 månader. Och det började samlas lite konstiga fordon med annorlunda individer i. Det stod närmare 50 övernattare av olika slag när tillslaget kom. Vettigt som polisen sa själva är runt 7-8 stycken på den platsen. Sen får ju inte andra stora fordon möjlighet att parkera under dagtid. Detta är den enda centrala p-platsen för stora bilar.

Jag får dock ett litet problem eftersom jag stod där för att det är gångavstånd från morsans hotell. Nu tog vi in på Marbella Playa Camping i 6 dagar för 100 Euro. Det är 2 mil från Funkan. Ok vi har hyrbil så vi kan ju åka in och hälsa på,men det var ju det där med alkoholen...


camping-playa-super.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det blir ändå för långt att gå därifrån. Dessutom kan vi ingen finska som är det stora språket på den campingen. Vi trivs här på Marbella Playa. Bra restaurang och servicehus.

Vi var förbi ikväll med hyrbilen och kollade där vi blivit bortkörda. Det stod minst 25 bilar där nu. Varav flera av dem som blev bortkörda tidigare. Undrar hur det går?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Som vanlig - neste gang det er klager kommer polisen og varar for bøter om en ikke flytter seg. Det er normalt at de som er sendt vekk kommer tilbake etter et par dager - har et par ganger kommet til strandparkeringer hvor det er fullt oppbrudd, polisen har besøkt stedet. Beskjeden en får er at en ikke kan stå der den natten, men de fleste flyttet seg til et par litt dårligere steder et par km fra smultronstellet og regnet med å komme tilbake etter et par dager.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa och historien om bäddmadrassen

Det började med frugan som vid juletid ville ha mer lyx i sängen. Resultatet blev då införskaffande av två bäddmadrasser.

Det var ett svårare projekt än jag trodde. Efter att ha kollat med Jysk som inte saluförde 80cm breda bäddmadrasser bad jag om lite hjälp via forumet.

Efter några förslag beställde jag via Boconcept två st för svindyra 730 Euro och betalade 50% i deposition. Igår fick jag åka dit och hämta depositionen för dom kunde inte klara leveranstiden till 27/1.

79877d1388095528-tempur.jpg


Ok det blev lite mindre lyx i sängen. Bara 160 Euro istället för 730. Men jag är lika glad för det. IKEA Malaga åkte vi till idag och köpte 2st Sultan Tjöme... Skar gjorde vi själva och vek under. Resultatet ser vi här.

2014-01-13 17.03.09.jpg
2014-01-13 17.28.37.jpg

Känns lite lyxigt trots att det blev billigt. :) Svänger förbi en skräddare vid tillfälle så får han proffsa till sömnaden lite. Det duger även åt prinsessan på ärtan...
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej, det var detta som jag syftade på:
Vi ska bl.a iväg och kolla på en övergiven camping i Andalusien (diffust va? det ska det vara!) på vägen. Det börjar nämligen forma sig en tanke i min skalle som gör att jag funderar på att starta en ställplats (camper park) liknande den som finns i Altea (San Antonio). Mest för att ha en anledning att vara i Spanien och samtidigt ha något trevligt att göra. Dom håller bara öppet mellan 15 September till 10 Maj. Skulle kunna funka för mig också.
Bosse
 
Toppen