• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Virituell XP professional

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Har problem med en USB enhet då jag har startat virituella XP under WMvare player så häder det att numlock på och numlock av växlar på hosten.
Vad kan man göra? Ska man helt rått installera om virituella XP maskinen?
Det är en HP ProBook6570b. Vid installationen användes en recovery skiva från en Fujitsu laptop. Kan det vara de som är problemet?
Ny vecka nya möjligheter
Anders

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Virituell XP professional

Nu vet jag inte om jag fattat frågan helt, om det har med numlock eller USB-enhet som är problemet...

Numlock har väl en tendens att växla i alla fall. Jag har det problemet på min win 8 också. Du kan ju prova att låsa numlock på det operativ där problemet finns.

Det kan du göra i registret (ja jag vet - överkurs).
Gå till "HKEY_CURRENT_USER \ Control Panel \ Keyboard"
Dubbelklicka på "InitialKeyboardIndicators"
Ändra värdet till "2" och ta OK för att spara.
Starta om datorn (den virtuella maskinen). Och numlock borde vara på som standard.

//Stefan

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja ska testa. Ibland har det även varit CapsLock. NumLock går ju bra att ha aktiverat hela tiden men CapsLock vill man gärna kunna ändra...
Ja har man för mycket fritid är det bara att skaffa en dator och sedan räcker inte tiden till mera....
Tack så länge kämpar vidare.

F

F.d. 4220

Guest

Jag har kopplat om min CapsLock till Shift. kom alltför ofta åt den när jag skulle använda Shift, så jag blev till slut sur och kopplade om den. Har inte saknat den. :)

Om du vill göra detsamma har jag här tre filer.
CapsLock till Shift
Avaktivera CapsLock
Återställ CapsLock Kan vara bra att kunna återställa ändringen också.

Ladda ner den du vill ha till datorn (högerklicka och välj "spara länk som") dubbelklicka sedan på filen samt svara Ja på frågan om den skall uppdatera registret. Beroende på vilken Windows version det är kan du behöva köra filen som administratör. Den kan också bli spärrad för nedladdning, då det är en registerfil. Säg till i så fall, så gör jag om det och lägger upp den som textfil istället (som måste döpas om innan den används).

//Stefan

Toppen