• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vintervilan

Bjerkenwald

HBK Medlem
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2026
Vårt bodelsbatteri sitter under passagerarstolen. Lite svårt att lossa ena Polen vid vinterförvaring, kräver demontering av stolen.
Däremot sitter det 3 säkringar varav en 40 amp. Någon som vet något om dom?
Räcker det med att dra ur 40 amp-säkringen istället för att lyfta av pol-kabeln?
Om jag inte kommer åt polerna på bodelsbatteriet,, var kan jag gå in för att göra en läckströmsökning med amp-mätaren?

Om du följer kabeln från batteriets pluspol bör det strax dyka upp en säkring, kanske monterad direkt på sladden, kanske i annan typ av säkringshållare. 40 A är nog en sannolik storlek på den. Har du inga andra kablar från pluspolen räcker det att dra ur denna säkring.

Ok, ska kolla lite noggrannare vad dom andra 2 säkringarna kan höra till. Bytte till mig denna bilen i våras så jag fick "börja på ny kula".
Jag får väl krypa till korset å montera bort passagerarstolen annars. I min gamla bil en -08, annat märke, låg allt under en lucka i golvet hur låttåtkomligt som helst, under bordet.

Ok, ska kolla lite noggrannare vad dom andra 2 säkringarna kan höra till. Bytte till mig denna bilen i våras så jag fick "börja på ny kula".
Jag får väl krypa till korset å montera bort passagerarstolen annars. I min gamla bil en -08, annat märke, låg allt under en lucka i golvet hur låttåtkomligt som helst, under bordet.

Kanske är läge då att montera en huvudbrytare lätt åtkomlig, ifall det är så här knöligt att komma åt batteripolerna.

Om alla 3 säkringarna är kopplade till pluspolen kan det väl rimligen inte vara något som kan dra ström ur batteriet om man rycker säkringarna...

Tillbaka
Toppen