• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintervilan

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Vårt bodelsbatteri sitter under passagerarstolen. Lite svårt att lossa ena Polen vid vinterförvaring, kräver demontering av stolen.
Däremot sitter det 3 säkringar varav en 40 amp. Någon som vet något om dom?
Räcker det med att dra ur 40 amp-säkringen istället för att lyfta av pol-kabeln?
Om jag inte kommer åt polerna på bodelsbatteriet,, var kan jag gå in för att göra en läckströmsökning med amp-mätaren?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om du följer kabeln från batteriets pluspol bör det strax dyka upp en säkring, kanske monterad direkt på sladden, kanske i annan typ av säkringshållare. 40 A är nog en sannolik storlek på den. Har du inga andra kablar från pluspolen räcker det att dra ur denna säkring.
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Ok, ska kolla lite noggrannare vad dom andra 2 säkringarna kan höra till. Bytte till mig denna bilen i våras så jag fick "börja på ny kula".
Jag får väl krypa till korset å montera bort passagerarstolen annars. I min gamla bil en -08, annat märke, låg allt under en lucka i golvet hur låttåtkomligt som helst, under bordet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, ska kolla lite noggrannare vad dom andra 2 säkringarna kan höra till. Bytte till mig denna bilen i våras så jag fick "börja på ny kula".
Jag får väl krypa till korset å montera bort passagerarstolen annars. I min gamla bil en -08, annat märke, låg allt under en lucka i golvet hur låttåtkomligt som helst, under bordet.

Kanske är läge då att montera en huvudbrytare lätt åtkomlig, ifall det är så här knöligt att komma åt batteripolerna.
 
Toppen