• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Vintervatten i plåtis

Paparod

FD HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19927
Vi kör med vår Rapido V55 som enda bil i norrbotten och funderar på livets varande så här långt.

Söker fler med "vinterisolerad" plåtis - är framförallt nyfiken på om ni

1) har löst vintervatten i ordinarie tank/rörsystem (vår tank ligger mot hö bakdäck)?
2) Har nån lösning på gråvatten som inte är under bilen (vi blir lite låga med tanken under)?

3) har någon konverterat från Truma 6 gas till diesel?

Vilka bilar har ni?

/R
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Sv: Vintervatten i plåtis

Hej Paparod
Vi kör året runt med husbil sedan 2005. Sedan 2009 året runt med plåtis Knaus BosStar, först en årsmodell -08 och nu med en -15.
Den första Knausen såldes uttryckligen som en vinterbil i reklamen. Den hade bl.a. dieselvärmare och isolerat/uppvärmt gråvattenavlopp. När det visade sig funka "så-där" vände vi oss till generalagenten Bergholm och påpekade bristerna varvid förträfflige teknikern Bengt på Husbilslandet vintersäkrade den med mycket gott resultat. När vi köpte ny BoxStar mitt i vintern 2015 upptäckte vi brister i dragningen av vattnet och fick det åtgärdat på samma generösa sätt.
Problemen i vår bil har handlat främst av att man obetänksamt lagt vattenslangarna direkt mot dåligt isolerad plåt över hjulhusen men genom att lyfta upp, räta ut och isolera vattenslangarna har vi hittills klarat oss mycket bra. Vi har också lett in varmluft till vattentanken även om det är sällan en så stor massa fryser.
Sedan hjälper det ju rent allmänt att vi har isolerade förhängen både vid bakdörrarna och framme vid förarhuset.
Andra kan säkert bidra med andra erfarenheter och synpunkter.
Rulla på!
 

Paparod

FD HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19927
Sv: Vintervatten i plåtis

Hej Paparod
Vi kör året runt med husbil sedan 2005. Sedan 2009 året runt med plåtis Knaus BosStar, först en årsmodell -08 och nu med en -15.
Den första Knausen såldes uttryckligen som en vinterbil i reklamen. Den hade bl.a. dieselvärmare och isolerat/uppvärmt gråvattenavlopp. När det visade sig funka "så-där" vände vi oss till generalagenten Bergholm och påpekade bristerna varvid förträfflige teknikern Bengt på Husbilslandet vintersäkrade den med mycket gott resultat. När vi köpte ny BoxStar mitt i vintern 2015 upptäckte vi brister i dragningen av vattnet och fick det åtgärdat på samma generösa sätt.
Problemen i vår bil har handlat främst av att man obetänksamt lagt vattenslangarna direkt mot dåligt isolerad plåt över hjulhusen men genom att lyfta upp, räta ut och isolera vattenslangarna har vi hittills klarat oss mycket bra. Vi har också lett in varmluft till vattentanken även om det är sällan en så stor massa fryser.
Sedan hjälper det ju rent allmänt att vi har isolerade förhängen både vid bakdörrarna och framme vid förarhuset.
Andra kan säkert bidra med andra erfarenheter och synpunkter.
Rulla på!
Tack för svaret och tipsen. Ska kolla värmetillförsel mot tanken direkt. Vår gråvatten-tank ska också vara uppvärmd, men ligger i öppen dager under bilen - har ni samma konstruktion?

/R
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Sv: Vintervatten i plåtis

På den nuvarande bilen har vi uppvärmd tank dvs det går en slang från Truma-värmaren (diesel) in i själva tanken. Vi har också elektriskt uppvärmt (12V) avlopp från tanken. Har hittills (sedan köpet 15/2 205) fungerat perfekt. Dessutom tror jag tanken är isolerad.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1.720
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Sv: Vintervatten i plåtis

På våran Adria 1990 så har vi uppvärmd gråvattentank via slangar från Truma värmaren, gas/el.

Problemen som vi fått är avloppet som fryser efter kanske 5-6 dagar i kyla, vi är ofta uppe rätt högt upp där det kan vara småkyligt -10 -20 och tom under det.

Har funderat på att fixa någon form av värme i avloppet, tex el men eftersom vi också fricampar så löser det inte problemet helt, bäst är nog att göra som husvagnarna släppa ut det direkt om man ska vara däruppe misstänker jag.

Eftersom avloppet fryser igen så vet jag faktiskt inte om tanken klarar sig i dunderkyla, det kanske den gör iallafall är går den bra att tömma så länge som avloppet används.

Men förutom avloppet så är det bra värme tycker jag, på gasol blir det betydligt varmare än el(el 2000W/gas 3400W)

Golvet är kallt men med mattor helt okey, det är ett sandwich golv med frigolit i mittskiktet.

Ström däremot är ett problem då batterierna(2x100Ah vanliga bly) sitter under stolarna i förarhytten och den är inte uppvärmd så kapaciteten på dom är sisådär.
Bara värmaren tar kanske 10-20 A per dygn allt beroende på kyla och hur hårt man måste köra fläkten, dvs två batterier kanske stoppar 3-4 dagar om man snålar och inte laddar se nedan.

Gasolen kan man såklart fylla på 10 minuter men inte batterierna så dom är flaskhalsen, det gäller att starta varje morgon och köra på tomgång någon timme så att man inte sänker batterierna för mycket.

Alltid himla skönt att komma till en elstolpe och se 220V lampan tändas, ahh ström :)
 

Jämtsaab

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Åre
HBK-Nr
27164
Lyfter tråden då jag är nybliven ägare av plåtis sedan i somras då jag bor i Jämtland och gillar att åka skidor utanför anläggningar så skulle jag gärna se lite input från er som är erfarna vintercampare.
 

GunnarGotland

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gotland
HBK-Nr
18269
Hej!
Vi har en Knaus Box Star Street 2015 samma typ av bil som ni har eller hade.
Vi har haft liknande problem som ni med feldragna vattenledningar. Vi har fått ett nytt problem med varmluftslingan i gråvattentanken. Det jag behöver är en bild eller beskrivning på hur utloppet av varmluften ser ut och fungerar i gråvattentanken.
Själva delen som sitter på utsidan av tanken har ramlat bort och jag måste få dit något med samma funktion.
Nu har jag tätat värmeslangen och hålet i tanken tillfälligt.
Har varit hos två återförsäljare/verkstäder men de vet inte hur funktionen är. Man kan köpa en ny komplett slang och byta ut allt men det kostar en bit över 2000 kr.
Om det är någon annan som har koll på detta så hör gärna av er.
Gunnar
 
Toppen