• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteruppställning

proflies

FD HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14070
Medlemskap
2023
Hej alla husbilsvänner,

Jag skall nu ställa av min bil för första gången och ha den stående på gården, ej under tak. Skulle jag kunna få lite tips på vad jag skall tänka på mm.
Ska jag ha den stå på el? ja vad är bra att tänka på. Tack på förhand
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej:)
Skulle tro att de absolut viktigaste är att frostsäkra allt som har med vatten att göra! Töm allt enl. instruktionsbok och blås ur kranar och lämna dem i öppet läge!
Sen är det nog många uppfattningar hurvida man skall stå med underhållsvärme eller ej;)
Vi gör så här i alla fall;
Frostsäkrar, tar bort allt ätbart, ställer upp dynorna så att luft kan cirkulera, har underhållsladdning på hela stilleståndsperioden, har en kraftig luftavfuktare inne i bilen som körs då och då.......
Fast iom att luftavfuktaren är ställbar så borde man kunna ställa den på typ...50-60% luftfuktighet och då startar den ju bara nån gång då och då, luftfuktigheten är ju som lägst på vintern.

Fylld bränsletank minskar risken för Dieselbakterier...många byter också olja innan uppställningen också! Detta för att föroreningarna i den gamla oljan inte ska orsaka skador på lagerbanor o.dl., vi byter olja en gång om året fast inte alltid i samband med uppställning!

Sen har man ju alltid detta med dessa söta små möss som verkligen kan ställa till det och där finns det hur många uppfattningar som det finns husbilsägare;)
Vi brukar ställa in en musfälla som en varningssignal till oss själva (inga fångade möss, inga möss i bilen:oops:)



Nåt har jag säkert glömt, men så gör iaf vi :)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinteruppställning

Töm vatten, öppna kranar och blås försiktigt tillbaka ev. vatten.
(Jag glömde att öppna duschblandaren i vintras med påföljd av att blandaren frös.)

Ta in dynor och töm skafferiet så att ev. möss inte trivs.
Öppna dörrar till kyl och frys för att undvika mögel och dålig lukt.

Underhållsladda batterier om möjligt.

Sätt på ett överdrag (Julas) för att hålla bilen torr och lika ren som när du ställde den.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinteruppställning

I stället för att att blåsa ut vatten ur kranar etc förordar vi att suga med våtdammsugare.
Efter att ha tömt och blåst efter alla konstens regler kunde vi suga ut ytterligare en dryg liter vatten ur systemet.
Vi använde en bit innerslang till en cykel för att täta mellan kranar resp duschslang och våtdammsugare (grovis).
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Behöver man verkligen arbeta med att blåsa/suga ur vatten? Efter 10 år med vinteruppställningar där jag släppt ut allt vatten som rinner ut av sig självt samt öppnat alla kranar har det aldrig varit några problem. Står det kvar lite vatten någonstans finns det ju utrymme att expandera åt båda hållen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinteruppställning

Behöver man verkligen arbeta med att blåsa/suga ur vatten? Efter 10 år med vinteruppställningar där jag släppt ut allt vatten som rinner ut av sig självt samt öppnat alla kranar har det aldrig varit några problem. Står det kvar lite vatten någonstans finns det ju utrymme att expandera åt båda hållen.

Kanske inte, svårt att veta. Men jag gör gärna det lilla jobbet om det kan minska risken för frostsprängning. Det finns ett flera som råkat ut för problem där kopplingar tryckts isär under vintern. Konsekvenserna kan bli jobbiga om det händer. Speciellt om läckaget är litet och inte upptäcks direkt.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Vinteruppställning

Ni som har Julas stora överdrag, tror ni att det går att använda på en bil som 8,75 lång? Bilen är en Niesman Arto
Tacksam för tips
Glädjen
 
Toppen