• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteruppställning

F

F.d. 16533

Guest
Hej. Jag har inte tömt vattentanken och inte heller varmvattenberedaren på min HomeCar P631-08. Är det någon som har tips på hur jag lättast fixar det.
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Vinteruppställning

Har du ingen kran för att tömma tank & beredare? Borde du ha.Snart fryser det på och det kan bli dyrt om det fryser sönder.
/Xzon
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinteruppställning

Vissa vattentankar har ingen kran för avtappning utan det sitten en "vaskpropp" i botten av tanken. Öppna inspektionsluckan och dra loss proppen för tömning.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vinteruppställning

"Vaskproppen" i vattentanken brukar vara det första som avlägsnas mot en kran på utloppsslangen för bekväm tömning av vattnet,alltid efter en utflykt tömms tanken för att alltid få färskt vatten i tanken,ett tips.
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Vinteruppställning

På min Home-Car 05 sitter det en tappkran under tanken som man öppnar efter varje resa
så att det inte står vatten kvar och blir dåligt varmvatten töms när man bryter strömen
det rinner under beredaren du ser det påmarken MVH Solvig&Evert
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vinteruppställning

I min Knaus sitter överfyllnadsröret i vattentanken med en gummitätning i botten. Den kan lossas uppifrån manluckan och allt vattnet rinner ut.

Vid tömning av vv-beredaren ska man öppna varmvattenkranarna så att det inte bildas vacum.

Därefter tycker jag att man också ska tömma vattenledningarna. Jag blåste mina med tryckluft. Naturligtvis med stor försiktighet. Jag öppnade allt och blåste försiktigt.

Förra vintern delade en koppling sig och berodde med stor säkerhet att det stod vatten mellan magnetventil och toalettspolningen.

Jag körde med losstagen pump för att kunna aktivera spolknappen och det kom säkert någon deciliter vatten eller två...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 16533

Guest
Sv: Vinteruppställning

Tack snälla Ni för alla tips. Jag hade sån tur att en granne som bor i området hörde mina problem. Han kom och hjälpte mig, det var snabbt fixat.
Ikväll blev jag klar med ett "garage" till husbilen från Wirehus. Det blev mycket bra. Tack för mig och godnatt.
 
Toppen