• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteruppställning

F

F.d. 618

Guest
I slutet av oktober gör vi troligen vår sista resa före våren. Jag har plats att ställa bilen utomhus med tillgång till el. Nu kommer jag till mina funderingar:
  1. Ska bilen stå på underhållsladdning hela vintern, eller är det bättre att ladda en gång i månaden. Vad mår batterierna bäst av?
  2. I sommarstugor har jag tidigare varit med om att ha en underhållsvärme på 8 grader ca. Är det något att ta efter med husbil?
  3. Sedan har vi naturlihgtvis allt annat med vatten och avlopp, men där har jag egentligen inte några fundderingar.
  4. Något mer att tänka på?
Vad tycker den samlade klokskepen i klubben?
Arne
:wub:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej! Vi har nu haft vår husbil två vintrar och gjort lite olika varje gång.

Denna vinter skall vi göra på följande sätt (om det är rätt vet vi ej):

-- In med en kupéfläkt med termostat och tippskydd, den ställer vi längst bak i bilen emot luftvärmaren, men vänd ut mot bodelen på ca 10+ grader?
-- Alla luckor, dörrar och skåp öppna
-- Ett tjockt gammalt duntäcke mellan bodel och hytt
-- All ventilation öppen, även i hytten (ej re-cirkulation? vad heter det?)


Anders & Jessica :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej!
Har fått rådet att sätta in sk. "Torrbollar" inne i bilen som drar åt sig fukten. Har själv satt in en elektrisk råttskrämmare (en som man sätter direkt i uttaget), kan vara bra om man har tillgång till el. Har en kompis som fick dynorna i sin husbil söndertuggade av gnagare, inte kul!
Har man en hyfsat ny bil så är det oftast en elektronisk laddare som håller en underhållsladdning på batterierna, så denna kan vara igång hela tiden. Annars så tror jag att ni och inlägg #2 tänkt på det viktigaste.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Vinteruppställning

Jag har alltid sedan 10 år tillbaka haft mina husvagnar utomhus med elektriskt element inställt på ca 10 grader tillsammans med två torrbollar (som nästan inte har behövts). Nu när jag nyss har blivit med husbil kommer jag att göra likadant. Har aldrig haft några som helst problem med fukt.
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Vinteruppställning

Jag har alltid sedan 10 år tillbaka haft mina husvagnar utomhus med elektriskt element inställt på ca 10 grader tillsammans med två torrbollar (som nästan inte har behövts). Nu när jag nyss har blivit med husbil kommer jag att göra likadant. Har aldrig haft några som helst problem med fukt.


Hej!

Tänker ställa av bilen under vintern problemet är att batteriet finns under stolen.
Är det någon som har en ford trancit som vet hur man skall gör. Vore tacksam för svar.


Bosse 1
 

Ingegerd S

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Jag har en Ford Transit -08 som jag ställt av för säsongen sedan en vecka tillbaka.
Jag har efter konsultation med min husbilshandlare och instruktionsboken gjort som så att jag stänger av elblocket vilket innebär att alla strömföbrukare i bodelen kopplas bort, men batterierna laddas fortfarande via elblocket, detta förutsätter givetvis att du har tillgång till el där bilen står, det har jag där den står i carporten. Det är kanske inte nödvändigt att ha ström på hela tiden, därför har jag kopplat bilen via en timer som är inkopplad 5 timmar 1 gång/vecka, om detta räcker återstår att se.

Mvh Janne
 
M

Majja

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej hej!
Har också en Ford Transit 2007. Har haft den avställd förra vintern med fulladdade batterier när den ställdes in och den staratde på första rycket nu i vår no problem. Men har hört att det finns ytterliggare ett batteri som ska försörja bl.a larmet som behöver generatorn från motorn för att laddas. Men helt klart ett fulladdat batteri ska klara minst en hård vinter utan att ta skada.

Hälsningar
Majja
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinteruppställning

Hej!
Vi har ställt in 2 torrbollar.
Kopplat loss batterierna, efter att de blivit fulladdade.
Hängt in 4 st "raggargranar" (doftgranar som köpts på mekonomen), fick en uppgift om att de håller borta råttor från bilen. Vi har fått klädseln förstörd i en bil, men efter denna metoden har vi nu hållit ute råttorna de sista 3 vintrarna. Jag har även råttgift i tomma mjölkförpackningar vid båda framhjulen.
Det har aldrig varit problem med tomma batterier vid vårstart trots att bilen står orörd o utan laddning från mitten av oktober till mitten av april.
Hälsningar Karin&Bengt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vinteruppställning

Jag laddar normalt inte heller batterierna under avställningsperioden.
Skall inte behövas om de är fulladdade vid avställningen och att man verkligen brutit alla strömförbrukare.

En sak att tänka på vid laddning, är att laddaren + batteriet då blir något varma.
Detta gör att mössen kan vara extra intresserade av att söka sig dit.
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Vi ställer av bilen månadsskiftet oktober-november, ska man inte använda bilen behöver man inte ha den registrerad, dessutom kommer det några hundringar tillbaka.
Fäll ner ev stöd för att avlasta lite vikt, öppna all dörrar/luckor + kylskåp, lägg in gamla dagstidningar i kyl/frys för att förhidra dålig lukt, det fungerar! ställ gärna upp madrasser och dynor på kant, ta bort mattor. VENTILLATION är det viktigaste för förhindra fuktproblem, sedan skadar det inte med ett par "torrbollar" Jag förutsätter naturligtvis att ni har pumpat ut allt vatten ur kranar och ledningar och tankar! Sist kopplar man bort batteriet så att inget står och drar ström. På vår 07a måste man låsa inifrån med fjärrkontrollen sedan koppla loss minuspolen (eftersom höger dörr inte går att låsa utifrån) sseda gå ut genom bodelsdärren och låsa efter sig. Det skadar nog inte att någon gång under vintern sätta i kontakten och ladda batteriet ett dygn eller så.
Därefter är det bara att leva på hoppet och hoppas att dom nästföjande 5 månaderna rinner iväg så fort som möjligt.
Ha dé bra.
Peter Heed
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinteruppställning

Jag har alltid sedan 10 år tillbaka haft mina husvagnar utomhus med elektriskt element inställt på ca 10 grader tillsammans med två torrbollar (som nästan inte har behövts). Nu när jag nyss har blivit med husbil kommer jag att göra likadant. Har aldrig haft några som helst problem med fukt.

Vi har elen på 10-15 gr. eftersom vi har tillgång till elstolpe året om har aldrig haft några problem. Innan vi inte hade tillgång till elplats så hade vi torrbollar 2 st det räckte vi hade inga problem då heller.

Anita o Risto
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hej!

Tänker ställa av bilen under vintern problemet är att batteriet finns under stolen.
Är det någon som har en ford trancit som vet hur man skall gör. Vore tacksam för svar.


Bosse 1

Vi har fiat på våran bil. Bateriet sitter under stolen. Vi måste lossa stolen för att kunna ta bort bateriet. Det var ganska knöligt. Men vet inte hur det är på din bil.

Anita o Risto i Täby
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Hej vi har 3st torrbollar, 2st mindre c-tek laddare, 1 till startbatteriet och 1 till bodelsbatteriet.
En kupevärmare som går 2 timmat varje dygn (16.00-18.00) ifall jag skall ut i bilen, alla luckor och dörrar i bodel står öppna, vi har haft så här dom 2 senaste åren, allt har gått väldigt bra.
Mvh Janne
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Hej
Tur att du påminde mig om musproblemet, jag har haft utekatter sen jag byggde huset för 22 år sen.
Har för tillfället 2st utekatter och har aldrig sett av några möss i trädgården eller huset.
Janne
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinteruppställning

Bör man inte palla upp bilen också?
Så att inte lagren eller hjulen tar skada.

Så gjordes ju alltid "förr" på alla hjulfordon som skulle stå still mer än nån månad.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Vinteruppställning

Hei PatricS
Å palle opp bilen er nok det aller beste, men det anbefales i alle fall å flytte på bilen, ca. 20 cm.,
etter en mnd. eller to.
Helsing
Berit & Ola
 
Toppen