• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Det är rätt trixigt vilket som av dessa täcken man använder, kallt å jvl. är det när man står där! :)
Har dock bara campat ned till -18 i husbilen.

Personligen kommer jag jobbar med tilläggsisolering i
dörrar/torpedvägg vilket gör nytta även när vi kör!
+ investra i Masatäcket vilket är stort nog att härbärgera... ;)

Vänlig. Magnus
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Jag funderade nog även på om ett täcke över huven ger någon bättre effekt på förmåga mot kallraset, eller om det räcker gott med Masas täcke. Någon som vet? Är ju viktigt att det inte blir allt för stort och besvärligt att montera.

Det Eva o Hasse visar är likt det som Biltema har och Biltemas tyckte jag såg så stort och besvärligt ut att hantera. Men ni kanske har nått annat märke. Min sambo tyckte nog att detta täcke skulle vara bästa lösning dock. Vi är inte helt överrens så att säga

Tips/råd någon?

Jag hör med Matti Huhtalo i fall han har någon erfarenhet eller kunskap om ev. effekter av att även isolera huven. Återkommer så snart jag pratat med honom.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej igen! Pratade precis med Matti Huhtalo. Hans bestämda uppfattning är att ett täcke över motorhuven och grillen skyddar bilen mot snö och is men att det inte på något vis bidrar till ökad värmeisolering. Kylan kommer in i bilen via vindruta och dörrar samt i huvudsak som markkyla underifrån via bl.a. pedalerna.
Han säger vidare att de täcken som täcker hela bilen och även når ner till marken inte heller ökar isoleringseffekten mot kyla då ju bilen inte via detta på något vis isoleras från markkölden.
Som gammal naturvetare blir jag självfallet lite skamsen av att jag själv totalt hade stängt av "huvuddatorn" och inte direkt kunde bidra med detta självklara svar utan att först ha pratat med Matti Huhtalo. Så kan det går när inte haspen är på!:)
Tillönskar Er alla ett gott slut på detta året och Ett Riktigt Gott Nytt År!
Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: Vintertäcke

Låter som ett bra svar och analys av problemet. Lösningen är ett helt vanligt Masa vintertäcke för oss därmed

Får önska er alla ett Gott Slut och ett Gott Nytt År från en varm husbil i Vemdalsskalet
 
Toppen