• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke/sommar

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av vintertäcke till halvintergrerad bil. Vad bör jag köpa en som bara täcker rutorna eller ett som går ned över dörrarna. Tänker använda det både sommar som vinter

r:snow-icon: :cool:

Greger Astrid
 
Senast ändrad:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Vintertäcke/sommar

Vi har alldeles nyss (!) monterat vintertäcket som vi köpt av M Huhtalo Oy och kan bara konstatera att passformen är helt perfekt ! Prisvärt!!!
Tycker
Lasse W
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar

Vi också precis provat vintertäcket (Muhtalo) och det är kanon. Vi valde vintermodellen för att det isolerar både mot kyla och värme, för dörrarna är ju lika dåligt isolerade året runt. Våra tre hundar, som ofta vistas i bilen vid utställningar, mår ju bara bra om det inte blir för varmt heller. Två flugor på smällen alltså.
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Vintertäcke/sommar

Hej Greger o Astrid eftersom ni oxå bor i norr tycker jag att ni ska satsa på vintertäcket som går ner över dörrarna. Vi har köpt vårat från Finland som dom andra, bra pris när man är medlem.
Ha det
Birgitta
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar


Vi har tillverkat ett eget "täcke"två häljer,några kvällar 25m tyg och 1500 m tråd
Dragkedjor på båda sidor om vindrutan för att släppa in dagsljus.

Stoppning 15 mm vadd bild.
 

Bilagor

  • nimetön2.JPG
    nimetön2.JPG
    419,2 KB · Visningar: 25
Senast redigerad av en moderator:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke/sommar

Jag undrar bara hur ni har fäst det mot karossen utan att behöva skruva en massa håll. Och med så många sysömmnar och mycke tråd blir det inte sämre isolering, och vad blev priset.

Folke

Greger Astrid
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar

Hej Greger & Astrid."Inga skruvar behövs"en ca 20 cm ficka på insidan av täcket som träs över dörren upptill,samt en rem under dörren som fästes med karborrband.
Bilder går att ordna på fästanordningen i helgen,när vi skall testa täcket."om intresse finns"?

 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar

Här har Ni också vintertäcke i två delar.

Som Ni ser är en överdel och en underdel.


:mcride: /571 :wink: :wink: :wink: :wink: :D :D :D :D
 

Bilagor

  • 346-1-w300.jpg
    346-1-w300.jpg
    19 KB · Visningar: 566
  • 347-1-w300.jpg
    347-1-w300.jpg
    19 KB · Visningar: 561

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke/sommar

Ursäkta den ounvigde,men varför skall man ha det på sommaren,då har jag alla fönster öppna:)

Ja min tanke är väll att stänga ut solen som lyser ihärdigt mot framföralt vindrutan.

Greger och Astrid med noll erfarenhet av husbil men ganska bra när det gjäler husvagn, kan bli ganska så varmt på sommarnätter när man ska sova.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar

Nja...där jag kommer ifrån så vill jag inte ha nåt sånt...fönsterna skall vara öppna ända sättet att det skönt..viserligen har man sett vagnar med air-condicion..men dom stackarna måste ha allt stängt om det skall vara till nåt nyta..och hur kul är det,alla andra har det roligt:) :)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vintertäcke/sommar

Några bilder på fästanordningen av vintertäcket.

20Custom.JPG

Ficka ovanför dörren o en rem med karborrband nertill

19Custom.JPG

Kraftig dragkedja vid vindruta för att släppa in dagsljus

17Custom.JPG

Varmt o mysigt i hytten




showimage.php
 
Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke/sommar

Hej Folke.
Det ser verkligen professionellt gjord.Jag har några frågor? Vart har Ni köpt materialen,till vilken pris p/lm. Har Ni sedan kviltat den med vaden i .Det var den svåraste och tids krävande arbets moment i hela processen?.Det ser ut som en aluminium belagt material eller?.Har en 508 mersa och då måste man fixa själv till rimligt pris.
Mvh
Perrovski
 
Toppen