• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke / pansarvagn ?

F

F.d. 55255

Guest
Hej
Har tagit upp en tittglugg i vintertäcket som går att öppna inneifrån
Då Vi till 99% fricampar käns det bra att kunna åka iväg utan att ta bort täcket först
inte för att Vi är särskilt rädda av oss men jag upplever det som en viss trygghet.
Arne
 

Bilagor

  • Wlr909.JPG
    Wlr909.JPG
    423,9 KB · Visningar: 22

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Påminner mig om Svenska Armens KP-bilar som vi hade på Cypern (bat 55 C).

Ibland när vi körde patrullrundor så skulle vi ha alla dörrar och luckor stängda förutom siktluckorna. Lite knepigt att köra men det gick.

Tror att Margit o Arne har fäst något snöre att dra i, som öppnar luckan inifrån. I så fall en bra uppfinning om man i något kinkigt läge inte bör gå ut ur bilen.

Hälsn Anita o Dan
:msn_thumbup::cool:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Hoppas det finns luckor på sidorna också annars blir det nog svårt! Smart grej oavsett. Ibland vill man ju bara kunna titta ut.

EssoJ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55255

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Om det inte går att öppna inneifrån så vore det ju ingen vits med det hela.
Jag har ett band in genom sidorutan öppnar den och drar loss luckan
fungerar jättebra,så pass bra sikt att det går att köra från platsen ,
inte helt nödvändigt att se ut på sidorna är för min del inte tängt att
åka längre sträcker med.
Arne
 

Bilagor

  • täcke.jpg
    täcke.jpg
    64,4 KB · Visningar: 6
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Om det inte går att öppna inneifrån så vore det ju ingen vits med det hela.
Jag har ett band in genom sidorutan öppnar den och drar loss luckan
fungerar jättebra,så pass bra sikt att det går att köra från platsen ,
inte helt nödvändigt att se ut på sidorna är för min del inte tängt att
åka längre sträcker med.
Arne


Hej! Du måste skoja med oss! Inte kör du väl omkring med denna lilla glugg i vindrutan, om det så är tjugo meter!??????

Anders:confused:
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Arne
Du vet väl att körkortet sitter löst om du kör på detta vis.
Vet en som blev av med lappen i 3 månader för att kört
med en tittglugg i istäcket på bilen. Är det värt det?
 
F

F.d. 55255

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Det kanske beror på vilken situation man befinner sig i
hade inte precis tängt ge mig ut i trafiken och köra:wub::wub:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Hej Arne och alla andra...

Jag förstår dig Arne hur du tänker, jag tänkte samma när vi skulle ut och åka i europa för något år sedan. Hade som du täcket på utsidan men köpte inför den resan isolermattor till insidan. Just för att inte hamna i den situation som du tänkte på.

Resultatet efter den resan blev att jag bara kör med mattorna på insidan, upplever dem inte lika effektiva men är enklare och snabbare att sätta dit. Visserligen blir jag irriterad av ringarna efter sugpropparna och kondensvattnet som bildas men det blir ändå mattan på insidan, trots att jag har båda med i bilen.

Några andra plus är ju att ingen kan utifrån lyfta och titta in, larmblinkaren syns alltid och det är lättare att placera eventuella p-biljetter eller meddelande synligt.

Mvh Torbjörn :spinny:
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Ett alternativ är ju att sätta upp skenor och ha gardiner på insidan såsom i integrerade husbilar. Då har man mörkläggning, insynsskydd och kan se ut genom att dra undan inifrån. Bra idé eller hur ? *LoL*
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Nu blir ju vi "avis", vi som inte har isoler-rutor runt om!

:mad: Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Har inte riktigt förstått vitsen varför man inte vill gå ut och ta bort fönstertäkningen.

Bilen i sig utgör väll inget skydd. En ruta slår du väll med lätthet in eller en dörr bryter du väll upp utan svårighet med ett järnspett. Eller är bilen bepansrad på något sätt ?

Kommer någon och bråkar så är det bättre att se efter vad dom vill. Jag har en lite vikbar spade i bilen ifall man skulle köra fast. Mycket legitimt och oskyldigt. Sidokanterna på den är vässade så man kan gräva lättare om det är rötter och liknande i vägen. Råkar jag av olyckshändelse slå till någon över armen med den så åker armen helt av. Tror nog inte huvudetsitter bättre fast om det skulle gå så långt. Effektivare än ett gevär med bajonett enligt många live försök under flera värdskrig.

Men kan man inte lika gärna dra in hela täcket genom sidorutan som ett litet band, när man skall åka iväg?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vintertäcke / pansarvagn ?

Till ER ALLA.

Jag säger bara APRILLO på Er.

Detta var ett av det bästa skämt jag har varit med om.

Vi tyckte att det skämtet med Midsommarstången på Brösarps Backar var otroligt bra, men detta går över allt.

Grattis Ni har Lurat Aprillo med oss.

Trevlig Påsk på er alla Husbilskompisar, hälsar Monica o Kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
Toppen