• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke, masa vs rvmaster

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hej alla, en rookie som behöver hjälp.
Märkligt nog verkar vi få våran husbil snart, endast 1,5 år sent och i ett ränteläge vi inte förutsåg. Good times.

Då vi bor i norra Norrland behövs ett vintertäcke. Vi förväntar nog oss inte att vara ute i -20-30 men på vårvintern där det pendlar mellan 0->-10. Kanske enstaka dygn kring jul nyår då det kan vara .. myggfritt på riktigt som man säger.
Jag hatar saker som strular eller är dåliga. Vidare har jag full förståelse för att man får vad man betalar för med brasklappen att vissa saker är överprisade.
Saker som används en eller två gånger per år köper jag billigt skräp, sådan som används ofta vill jag ha rimlig kvalitet. Nåja, förutsättningarna förklarade.

Ser att masa rekommenderas, kostar för en alkovbil ~3500. rv-masters över 9000. Är det senare otroligt mycket bättre? Har inga som helst referenser här och skulle uppskatta lite hjälp från någon som använder vintertäcke i riktig kyla. I min värld bör det billigare täcket gränsa till skräp för att motivera det dyrare, men som sagt inser jag min kompetens-brist.

Tack på förhand.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag har kört Masa i tre vintrar med min förra alkovbil. Har fungerat ypperligt. Aldrig en tendens till kondens på insidan. En sak jag stört mig på är att täcket är nästintill lufttätt. Bra för isoleringen, men ett helskotta när det skall packas ned i förvaringspåsen.

Rekommenderar det!
 
Senast ändrad:

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Köpte Masa till vår helintegrerade husbil i höstas och är nöjda med detta vintertäcke.
Täcket vid sidorutorna smiter inte tät mot rutorna då vi inte vill montera några fästen på
husbil. Har satt vaccumsugproppar och snören , då kommer täcker lite ut ifrån sidorutorna.
Framrutan ligger tätt inpå och då ingen kondens.
Vid blåsigt väder som i natt ( 20-25 m/sek fladdrar det rätt mycket.
RV:s har ju samma form som glasen vilket sitter tätare än Masa. Vi valde Masa
då det är så mycket billigare. Lika NotaBene:s sista rad !
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har Masa till vår helintegrerade bil och är kanonnöjd. Håller rutan torr och varm. Ingen kondens över huvud taget. Inga problem vind om man justera förstenandes rätt.
Känns inte motiverat att betala 3 ggr så mycket för ett RV Master.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har bara erfarenheter av Biltemas som fungerade alldeles perfekt men var lite tungt, det var dock i 2 delar så det gick ända ner till marken med underdelen på. Vi hade Biltemas på halvintegrerad. Nu har vi helintegrerad och kör MASA, väger nästan inget och isolerar bra. Håller med om att när det blåser så fladdrar det ganska mycket.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Om du har en alkovbil så att du kan fästa täcket i dörrarna, så skulle jag nog rekommendera ett Masatäcke.
Hade själv ett Masa på en helint. bil och det blev inget vidare med sugkoppar etc., varför jag då köpte ett RV täcke
som var kanonbra eftersom det fästes med magneter, vilket gjorde att jag kunde montera täcket ensam på 1 minut.
(Stod i Östersund en vecka med -15till -20, utan problem)
Har nu bytt bil till en halvint. bil och köpt ett "vintertäcke" från Campingvaruhuset, och kommer att köpa RV's sommartäcke som är det bästa jag har haft.
Så ev. Masa på vintern och RV på sommaren.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har Masa-täcket och det fungerar utmärkt. RV-Masters solskydd använder vi på vår-höst och det är väldigt bra. Så jag kollade även på RV-deras vintertäcke men upplevde att det inte var värt 2x priset jmfrt med Masa-täcket.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Masa sen flera år. Används vid minusgrader. Runt nollan har vi invändigt 7-lagers "silver/grå" (inte Biltemas), ja det blir kondens . Sommartid RV mot solen.
 

Udden1

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22692
Medlemskap
2026
Vi har både sommar och vintertäcke från RV Master, de fungerar kanon, det bästa är att man använder samma infästningar (magneter) så det är bara att skifta efter årstiderna, kan rekommenderas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta med magneter, hur fungerar det på en helintegrerad husbil?
Dessa brukar ha en yta av glasfiber eller aluminium. (ej magnetiska)
 
Toppen