Mats/Inger Nilsson
HBK Medlem
Jag undrar om någon har använt spolarvätska i vattenledningarna under vintern jag tänkte att hälla i spolarvätska i vattentanken och spola ut i ledningen toastolen och vaskarna för att hindra att dom fryser sönder
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag skulle inte använda spolarvätska risk för att vattnet tar smak av detta, spola/blås ledningarna och töm systemet öppna dräneringsventiler.Jag undrar om någon har använt spolarvätska i vattenledningarna under vintern jag tänkte att hälla i spolarvätska i vattentanken och spola ut i ledningen toastolen och vaskarna för att hindra att dom fryser sönder
Hur gör du med toan?Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
Hur gör du med toan?
Jag gör likadant där sätter dit vattendammsugare mot munstycket. Trycker på spolknappen och suger torrt i ledningen.Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
Precis, samma här med toan.Jag gör likadant där sätter dit vattendammsugare mot munstycket. Trycker på spolknappen och suger torrt i ledningen.
Toatanken rengörs noga och den förvarar jag utan vätska på sin plats.
Jag håller spolknappen på toan intryckt tills det inte kommer något mer vatten, innan jag gör detta har jag tömt övriga tappställen på vatten, stänger sedan alla ventiler innan jag kör toaletten sist, använder ingen dammsugare eller tryckluft.Hur gör du med toan?
I vilken riktning?Jag blåser ut vattnet i hela systemet med tryckluft, begränsat till 1-2 bar.
Tvungen att fråga, då jag sett så många som sätter sina ballonger på kranen och trycker bakvägen.Självklart rätt väg, försök inte att blåsa bakåt i systemet.
Jo såklart, huvudsaken att man har koll på hur sitt eget vattensystem är byggt, det finns säkert system som kan blåsas bakvägen, beror lite på var man satt dräneringskranarna, på min finns det dräneringar både före o efter backventiler.Tvungen att fråga, då jag sett så många som sätter sina ballonger på kranen och trycker bakvägen.
Jag kopplar loss pumpen och trycker ut vattnet i ordinarie flödesriktning.I vilken riktning?
Från pumpen till kranarna eller kranarna till pumpen?
Jag har en pump i vattentanken. Räknas det som tryckpump? Om i så fall, var hittar jag filtret?Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
När pumpen är i tanken är det en dränkvattenpump. Ingen tryck vattenpump. Då har du troligen inget filter.Jag har en pump i vattentanken. Räknas det som tryckpapper? Om i så fall, var hittar jag filtret?
TackNär pumpen är i tanken är det en dränkvattenpump. Ingen tryck vattenpump. Då har du troligen inget filter.