• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintersäkra

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Jag undrar om någon har använt spolarvätska i vattenledningarna under vintern jag tänkte att hälla i spolarvätska i vattentanken och spola ut i ledningen toastolen och vaskarna för att hindra att dom fryser sönder
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag undrar om någon har använt spolarvätska i vattenledningarna under vintern jag tänkte att hälla i spolarvätska i vattentanken och spola ut i ledningen toastolen och vaskarna för att hindra att dom fryser sönder
Jag skulle inte använda spolarvätska risk för att vattnet tar smak av detta, spola/blås ledningarna och töm systemet öppna dräneringsventiler.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur gör du med toan?

Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
Jag gör likadant där sätter dit vattendammsugare mot munstycket. Trycker på spolknappen och suger torrt i ledningen.

Toatanken rengörs noga och den förvarar jag utan vätska på sin plats.

På våren rengörs toatanken igen
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag gör likadant där sätter dit vattendammsugare mot munstycket. Trycker på spolknappen och suger torrt i ledningen.
Toatanken rengörs noga och den förvarar jag utan vätska på sin plats.
Precis, samma här med toan.

Tänker att det finns en eller ett par backventiler i systemet - vilket då gör det svårt att trycka vatten bakvägen med ballonger, som ofta rekommenderas.

Vår toatank brukar hamna i vårt garage (hemma). Inte för att det är nödvändigt - men plats finns :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tvungen att fråga, då jag sett så många som sätter sina ballonger på kranen och trycker bakvägen.
Jo såklart, huvudsaken att man har koll på hur sitt eget vattensystem är byggt, det finns säkert system som kan blåsas bakvägen, beror lite på var man satt dräneringskranarna, på min finns det dräneringar både före o efter backventiler.
Ett uttag man kanske inte tänker på i första hand är det yttre duschuttaget, kom ihåg att tömma det också.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I vilken riktning?
Från pumpen till kranarna eller kranarna till pumpen?
Jag kopplar loss pumpen och trycker ut vattnet i ordinarie flödesriktning.
Med 1-2 bar får man ut allt vatten, även dropparna eller eventuella samlingar i lägre partier i systemet.
Med tryckluften ansluten, bara att öppna en kran i taget, inklusive trycka på toans spolknapp, upprepa till det inte ens kommer droppar.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Efter att ha tömt färskvattenledningarna enligt instruktionsboken (vilket ska vara tillräckligt), tar jag grovdammsugaren och suger vattnet i rätt riktning i alla kranar och dusch. Brukar bli 1-2 liter i behållaren. Har du tryckpump, glöm inte vattenfiltret. Koppen fryser lätt sönder.
Jag har en pump i vattentanken. Räknas det som tryckpump? Om i så fall, var hittar jag filtret?
 
Senast ändrad:
Toppen