• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterolycka, snösträng?

Sv: Vinterolycka, snösträng?

Kan nog hålla med om Ryssland.

Det verkar som att nästan varje rysk bil är utrustad med videokamera på instrumentbrädan - iaf om man söker på "russian traffic" eller liknande på YouTube....

//Lasse

USA pickup & USA Lastbil, troligen Kanada
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Otäckt men en bra tankeställare för körning i halt väglag. Ytterliggare ett argument för övervintring på varmare ort!
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Otäckt, självfallet.
Men det är ett scenorio som dessvärre kan uppstå.
Konsekvenserna av en sådan händelse, kan i bästa fall bli en dikeskörning, men det kan lika väl sluta på ett sådant förskräckligt sätt som på filmen.
Bättre att komma senare, än inte alls........
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Öva att köra snett över snösträngar, på ett säker ställe, är inte heller att förakta.
Tyvärr så är kunskapen färskvara, och bör göras om med jämna mellanrum.
bosse b
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Sen är det otroliga skillnader mellan olika bilar och det är faktiskt en otrolig skillnad på stabiliteten i en 4-hjulsdriven bil än en fram eller bakhjulsdriven , sen är ESP ett fantastiskt hjälpmedel .
Däcken är ju en stor faktor också .
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Spelar nog ingen roll vad man har för fordon, har man väl förlorat kontakten med vägbanan tar det förvånansvärt lång tid innan väggreppet återfås. Rätt fart är det som gäller för att slippa liknande situationer.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Det är aldrig fel med träning men det är också viktigt att man klarar av att inte låta prestige eller tidskrav påverka körningen i synnerhet inte i dåligt väglag.
/Åke
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Spelar nog ingen roll vad man hhar för fordon, har man väl förlorat kontakten med vägbanan tar förvånansvärt lång tid innan väggreppet återfås. Rätt fart är det som gäller för att slippa liknande situationer.
Personligen tycker jag att det är lättare att hålla rätt fart om jag har tränat på när, hur och varför det släpper.
Var föresten på Gälleråsen och tränade på torr asfalt i söndags. Förhoppningsvis kommer det aldrig till nytta men man vet aldrig.
bosse b
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Sen är det otroliga skillnader mellan olika bilar och det är faktiskt en otrolig skillnad på stabiliteten i en 4-hjulsdriven bil än en fram eller bakhjulsdriven , sen är ESP ett fantastiskt hjälpmedel .
Däcken är ju en stor faktor också .

Men faktum är att hur mycket fyrhjulsdrift, och en massa bokstäver på bakluckan man än har, så upphäver man inte tyngdlagen. Kör man för fort så går det illa. Problemet med fyrhjulsdrift och alla elektroniska manicker, är att föraren invaggas i falsk säkerhet tack vare att stabiliteten är bättre, och därför kanske kör fortare. Om man sänker farten lika mycket som man bör med en sämre bil skulle det nog inte inträffa särskilt många olyckor med dagens nya väl utrustade bilar.
Ove.G
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Började min "bilkariär" med VW bubblor utmärkta övningsredskap. I alla fal så länge dom hade pendelaxel.[/quo

BOSSE!

Bara ge på mer så länge det fanns kraft, eller hur:wink:.

Skönt att du har en extra drivknut nu på varje drivaxel, fast det innebär väl inte att du släpper ändå?

Snart får du köra bil med pendelaxel igen, he he! Har du föresten några bromsok i dina gömmor?

Det skall vara BAKRE bromsok till Renault R8, R10 eller R16TS, dessa skall passa på de "blå Flundran".

ELLER NÅN ANNAN KANSKE HAR SOM LÄSER DETTA!!!!!!!Ni skulle göra en motorhistorisk insatts:D

Anders
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var just en sådan där "sportig" käck bilförare med "bensin i blodet" uppfostrad med bankörning som åkte dit i första avsnittet! En vanlig hederlig bilförare hade aldrig gått ut i snösträngen som den här föraren gjorde, kanske inte ens vågat göra omkörningen!

Jappe
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Har tittat på den videon några gånger och det slog mig första gången att det ser konstigt ut när han är på väg om och ligger i ytterfilen. Han tappar liksom spåret och dras till vänster.

Kan det vara så att han fipplade med en mobil kanske:confused:
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Men faktum är att hur mycket fyrhjulsdrift, och en massa bokstäver på bakluckan man än har, så upphäver man inte tyngdlagen. Kör man för fort så går det illa. Problemet med fyrhjulsdrift och alla elektroniska manicker, är att föraren invaggas i falsk säkerhet tack vare att stabiliteten är bättre, och därför kanske kör fortare. Om man sänker farten lika mycket som man bör med en sämre bil skulle det nog inte inträffa särskilt många olyckor med dagens nya väl utrustade bilar.
Ove.G


Givertvis kan man ju inte köra med helt utslitna däck heller och alla dessa elektroniska hjälpmedel .
Sen är det inte alltid farten som är det som ställer till det utan förare som gör annat under tiden dom kör bil och då kan det hända saker även om man kör 30km/h .
 
Sv: Vinterolycka, snösträng?

Dagens bilförare är som "stockholmarna" på sjön. Trots all modern utrustning och bjäfs hit och dit så ser de ut som fågelholkar när det händer olyckor - om de överlever! Att hög fart orsakar olyckor vill de inte acceptera!

(På gränsen måhända men på Västkusten kallas många fartdårar på sjön just stockholmare!)

Jappe
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen