• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintern 2019-2020 i Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter att ha avverkat drygt 60 mil och bl a passerat Lyon landade vi på en enkel ställplats. En overklig känsla att avverka mil efter mil och genom Lyon nästan utan trafik känns märkligt. Gränsen mellan Spanien och Frankrike märkte vi inte ens. Första gången vi fick visa något var när polisen stoppade oss när vi var på väg in i staden här och ville se våra papper.
För att inte väcka onödig uppmärksamhet har bytt JOYFULskyltarna mot de vanliga skyltarna.
EEF55C49-04D7-4DEC-9FAE-C274151F323E.jpeg47FA9B87-DD24-433E-967F-8C749BF96B04.jpeg49CDB06C-F24C-49B4-918B-90CDD16EF143.jpeg5DAEEBE9-D646-4140-87FF-656397436B3E.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter ännu en lång dagsetapp, 69 mil, så har vi landat på parkeringen utanför den stängda camping Seepark i Kirchheim. Dock har de servicedelen med toa, dusch, el mm öppen. Resan hit gick bra. Väldigt lugnt i Frankrike och efter en enkel gränspassage vid Mühlhausen lite mer trafik i Tyskland. Dock väldigt mycket mindre än normalt i Tyskland. Nu återstår bara en etapp innan vi tar färjan från Rostock på onsdag.
32CC0F8E-B5D1-4840-9CA6-180F58F69E99.jpeg22ED6B17-8520-4A10-8966-857003E7DF97.jpeg9AD4D561-8F82-4A75-A784-8FD013F8E26D.jpeg
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Efter ännu en lång dagsetapp, 69 mil, så har vi landat på parkeringen utanför den stängda camping Seepark i Kirchheim. Dock har de servicedelen med toa, dusch, el mm öppen. Resan hit gick bra. Väldigt lugnt i Frankrike och efter en enkel gränspassage vid Mühlhausen lite mer trafik i Tyskland. Dock väldigt mycket mindre än normalt i Tyskland. Nu återstår bara en etapp innan vi tar färjan från Rostock på onsdag.
Visa bilaga 190704Visa bilaga 190705Visa bilaga 190706
Tack för att vi får följa din resa, intressant o lärorikt, extra kul idag tycker jag, stod på stellplatsen camping Seepark, Kircheim 8/8 -98, ser likadant ut idag som då!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Idag skildes gänget åt för att ta oss hem olika vägar. Vägarna i Tyskland var inte lika tomma som i Frankrike och Spanien men trots allt betydligt lugnare trafik. Trots det hamnade vi en stor olycka med umleitung som tog oss förbi relativt snabbt. Nu står vi på vår vanliga plats inför hemresan i Rostock. Tyvärr är alla restauranger stängda så vi får nöja oss med lite vin, kex och ost som avslutning på vår övervintring. Annars brukar det bli en sparrismeny på Zwanzig12 Efter lite shopping av livsnödvändigheter tar vi färjan till Trelleborg imorgon 13.45
6BE26DD7-72B3-4CB2-B3E2-C2BB05929D1B.jpeg834B05F2-5FCB-4F03-B923-5F37DEF30C0D.jpeg307B9608-26D8-4B57-9EE5-3E3186B6ECDF.jpeg
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Hej,
Jättetrevligt att följa din berättelse under din vistelse i Bahia. Väldigt intressant och lärorikt. Själva har vi blivit permitterade i 6 veckor och vi flydde Göteborg för att isolera oss i husbilen. Kommer att ta oss ner till Öland (dom har färre fall av Corona rapporterade här) för till sommaren kommer man ju inte att få plats här. Ha de nu så gott och lycka till med den nya husvagnen.
//Hasse o Monika
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter 268 mil är vi nu framme hos Gladbon i Viken. Skönt att vara hemma efter en väldigt annorlunda resa. Även idag möttes vi av ett insomnat samhälle. I princip ensamma på Calles och väldigt lite folk även på färjan förutom lastbilar. Höll oss mest i vår hytt under resan.
Om några dagar återkommer jag med en summering av hela resan sep-mars innan jag stänger tråden.
2265B05C-1A3B-4177-BD8E-B0D834F7FB2E.jpegA461DCA0-9170-4640-961F-26AE0DFD3448.jpegEEC8FC5C-6DA1-4C2B-B2FE-839AAD68C19C.jpeg902191B8-611F-4CA1-AD68-E6E4549D8F7A.jpeg205E8256-5BD4-48CA-AB70-7D9213DAA266.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Livibil, det har varit mycket trevligt att följa din resa o övervintring, känns nästan som du blivit en vän i livet. Själv bor jag i Höganäs så jag bor nära din ”gladbo” . Välkommen hem o ha en fin vår o sommar trots coronan.
Jag blev lite nyfiken på vem du är och kollade din profil. Jag har bott och arbetat i Höganäs kommun som lärare och skolledare 1990-2001. Jag var även aktiv i Lärarförbundet och var deras representant vid B&Unämndens sammanträden. Två av mina döttrar spelade även Suzukifiol. Så våra vägar har korsats.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej Livibil.

Tack för trevlig beskrivning av ert uppehälle och resa i södra Europa.

Det som jag upplevde som märkligt är att ni kommer från ett hårt drabbat Spanien avseende coronaviruset och i strid med de rekommendationer som finns, för att minska risken för smittspridning, (säkerhetsavstånd ca två meter) ändå stod så tätt inpå varandra på en av de bilder du lagt upp.
Eftersom inkubationstiden är mellan fem till tio dagar så är ju det helt okänt om någon av er exponerats för Corona och därför kan viruset om det finns flyttas mellan er i gruppen. mvh fritidsbonden
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Jag blev lite nyfiken på vem du är och kollade din profil. Jag har bott och arbetat i Höganäs kommun som lärare och skolledare 1990-2001. Jag var även aktiv i Lärarförbundet och var deras representant vid B&Unämndens sammanträden. Två av mina döttrar spelade även Suzukifiol. Så våra vägar har korsats.
Otroligt, jag var ordf. I Bun 94-98. Vi byggde om o byggde nya skolor för 280 milj. Det var tuffa tider, men då var jag ung o stark, nu är jag varken eller. Kul, att vi möts, det är goda tag i dig.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej Livibil.

Tack för trevlig beskrivning av ert uppehälle och resa i södra Europa.

Det som jag upplevde som märkligt är att ni kommer från ett hårt drabbat Spanien avseende coronaviruset och i strid med de rekommendationer som finns, för att minska risken för smittspridning, (säkerhetsavstånd ca två meter) ändå stod så tätt inpå varandra på en av de bilder du lagt upp.
Eftersom inkubationstiden är mellan fem till tio dagar så är ju det helt okänt om någon av er exponerats för Corona och därför kan viruset om det finns flyttas mellan er i gruppen. mvh fritidsbonden
Ah då förstår jag vad du fann märkligt. Eftersom vi alla suttit i karantän på samma camping en vecka i en stad utan coronasmitta och sen bara träffat varandra under hemresan kände vi oss trygga med varandra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Otroligt, jag var ordf. I Bun 94-98. Vi byggde om o byggde nya skolor för 280 milj. Det var tuffa tider, men då var jag ung o stark, nu är jag varken eller. Kul, att vi möts, det är goda tag i dig.
Det var precis den period jag var en del av. Uppskattade mycket ditt ledarskap i nämnden
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Idag under min självvalda förlängda karantän hos ”gladbon” har jag haft tid att summera vår resa. Som gammal mattelärare gillar jag ju siffror och statistik och ibland brukar frågan dyka upp om hur dyr en vinter i södern är.

Givetvis beror kostnaderna väldigt mycket på var man står med husbilen men även hur man väljer att leva. Denna vintern inledde vi med en 6 veckor lång tur via Kroatien och Italien och tog det praktiska alternativet med färjor mellan Dubrovnik- Bari och Rom-Barcelona. Började och slutade vår resa med TTline Trelleborg-Rostock. Eftersom vi har två alutankar och inte ville köra ut och tanka gasol har vi kört både värme och kylskåp på el i Spanien. Eftersom vi har försäkringen genom CC har vi haft husbilen avställd under hela perioden på Bahia. Som ni ser av fördelningen livsmedsinköp/ äta-dricka ute har vi levt gott. Överlag spenderar vi mer både på övernattningar och mat under reseperioderna än när vi ligger still. Jag har valt att redovisa alla mat/drickakostnader per dag istället för hela vintern eftersom vi varit hemma i Sverige vissa perioder. Flygresorna hem är inte medräknade eftersom de kan skifta väldigt mycket beroende vad man väljer för bolag, dag, tid och flygplats. Under övrigt döljer sig tvätt, lokala transporter, inträden och guidningar till sevärdheter framförallt i Italien, två treveckorsperioder med hyrbil mm Alla kostnader är för två personer.

Av Coronaskäl blev hemresan väldigt snabb istället för de fyra veckor vi tänkt köra via bl a Normandie.

Här följer lite siffror:

Antal körda mil: 629
Snittförbrukning: ca 1l/mil
Dieselkostnad: ca 8.000kr
Vägavgifter: 5.230kr
Färjor: 10.650kr
Övernattningar på nerresan: 9.630kr
Övernattningar 170 dagar på Bahia: 16.200
El på Bahia: 4.800kr
Gasol: 600kr
Livsmedelsinköp: ca 140kr/dag
Äta/dricka ute: 200kr/dag
Övrigt: 12.000kr

Med detta inlägg avslutar jag denna tråd och tackar alla som mentalt varit med oss på resan. Vi hoppas kunna återvända till Santa Pola i september men då för att leva husvagnsliv.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Siv,

Följt tråden, läst samtliga inlägg sedan den 15 oktober, med stor behållning.

Nu ser jag positivt framåt och förutsätter att det kommer en ny tråd till hösten som skildrar livet i den permanenta husvagnen, skillnaden mot husbilen.

Passar på att önska dig och din ”gla’bo” en fin sommar, som kanske blir lite annorlunda. Vi får hoppas på det bästa.

Tommy
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen