• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterkörning – Vägsalt

Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Tack, men jag var nog mera intresserad av vad s.k. "riktig Aluminium" som det hänvisades till tidigare? :)

Troligen någon legering typ duralaluminium. Den legeringen är med koppar och då ökar motstandskraften mot salt mm ganska mycket.

Troligen någon legering typ duralaluminium. Den legeringen är med koppar och då ökar motstandskraften mot salt mm ganska mycket.

Nackdelen med Duralaluminium är att den är svår att forma & självhärdar vid formning. Om man försöker sig på att bocka den så spricker den.

Bennie

Och vad är då riktig Alu? Av de 1000-tals legeringar som finns, och vilken plast jämför du med av de 10.000-tals (minst)som finns. Eftersom du är så säker, kan du väl ge lite vägledning.

Senast ändrad:

Kul att ni är på hugget.
Men jag är ändå tveksam att låta husbilen utstå samma
grymma behandling som våra vanliga bilar,
eftersom de oftast ligger i en annan prisklass.

Längtar efter våren.............

Tillbaka
Toppen