• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintergaller till kyl

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Hej!

Gäller absolut att sätta vinterluckor för så att du inte fryser sönder
utrustningen på baksidan av kylslåpet.

Rekommendationen är att man bör sätta luckor redan vid dygnsmedeltemperatur
på +10 grader och därunder.

Mer vinteråkning till alla husbilsåkare och mer husbilsåkare till vinteråkning !
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Har två luckor till vår bil men har aldrig tordas använda den övre vid gasoldrift. Känns som om det skulle bli för instängt o varmt då. Är det rätt resonerat?

Om man kör el kan jag misstänka att det är ok med den övre luckan monterad. Eller?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vintergaller till kyl

Håkan,
sommarhalvåret har man alltid öppet någonstans, så då kan det inte gärna bli
för varmt.
Dessutom så borde gaslågan ha en egen "skorsten" för avgaserna.

Efter att "ha skådat" vinterluckorna "i sömmarna" så har jag noterat vissa "åsar"
som ger viss distans mellan vent.-gallret och vinterluckan.
När jag byter/ersätter myggnätet så monterar jag vinterluckorna fast.
Då får jag bättre skydd för ventilationen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Kanske utryckte mig lite otydligt.
När man använder vinterluckorna så bör temperaturen vara ca. under +5. Så långt allt ok.
Vinterluckorna som jag har ersätter helt sommarluckorna. Alltså man byter ut dom.

Vinterluckorna har endast en liten ventilationspringa längst ner o övrig slät utsida och är släta och täta.
Om man nu sätter denna lucka nere så behöver bara den luft in som ska tillgodose brännaren. Så långt allt ok.

Nu till min fråga.
Kan man montera samma lucka uppe? Där krävs väl då ett högre ventillations värde eftersom man nu tillfört en mängd värme?
Det finns tydligen bara en modell på luckor. Kör därför alltid med bara den nedre utbytt för säkerhetsskull.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Allt klart. Kollade deras hemsida och en lucka ska användas om man har den modellen jag har. Alltså inget tillbehör man hänger utanpå utan en lucka som ersätter gallret.
Här är info. och bild på luckan från Dometics hemsida.

------------------------
Flera faktorer spelar in för att kylskåpet ska fungera bra.
Rätt spänning!
  • Spänningen till kylen ska vara runt 230V
  • Vid högre spänningsfall (220V och lägre) kan driftsproblem uppstå.
  • Använd gasoldriften vid spänningsfall!
Temperaturen inne i boutrymmet!
  • För normal drift av kylskåpet ska det vara normalt användande och normal innetemperatur. DVS. Om temperaturen sänks inne i boutrymmet kan kylen få driftsproblem.
  • En helt utkyld vagn kan leda till väldigt lång uppstart för kylskåpet.
Temperaturen ute!
  • Vid +8°C och kallare skall vinterlucka användas på ventialtionsgallren.
  • Större kylskåpsmodeller ska ha extra vinterskydd vid ±0°C och kallare
    a. Vinterkit monterat på kylapparaten
    b. Isolerad vinterlucka i ventialtionsöppningen
  • Vid låga temperaturer kan uppstart på gasol vara nödvändig.




winter-cover.jpg



För extraordinära skick

För all husvagnsälskare som även vill resa under vintern samt genom svalare länder i norr men ändå med bästa tänkbara bekvämlighet finns ett vinterkit för kylskåp med dubbla dörrar.
Om temperaturen stiger mer än 5° C rekommenderas standardskydd. Det nya vinterkitet
ersätter enkelt skyddet på det nedre gallret.
  • Matchar ventilationssystemet LS300
  • Rammaterial: Polyuretan
  • Tillförsäkrar maximal prestanda på Dometic absorptionskylskåp
  • Drivs på gas
  • Säkerställer funktionen ner till – 30° C
  • Färg: vit
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vintergaller till kyl

Jag tror att jag förstår vad du menar.
Vi har också galler som alltid finns på plats och när temperaturen kryper under 7-8 gr så fäster jag en slät lucka utanpå det nedre gallret. Det finns bara en liten springa kvar i nederkanten.
När jag stänger av kylskåpet helt på vintern och när jag tvättar husbilen då fäster jag även en tät lucka över det övre ventilationsgallret.
Vet att Dometic har luckor som troligen kan köpas t.ex. genom KAMA Fritid eller hos din återförsäljare.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Vintergaller till kyl

Har två luckor till vår bil men har aldrig tordas använda den övre vid gasoldrift. Känns som om det skulle bli för instängt o varmt då. Är det rätt resonerat?

Om man kör el kan jag misstänka att det är ok med den övre luckan monterad. Eller?

Hej Håkan var vinterluckorna med eller fick du beställa extra.Det var inga med våran bil
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Hej!
Till min husbil följde 2 st kylskåpsgaller.
FRÅGA:... Skall jag bara använda ett det av dem, det nedre ??? Gallren täcker nästan hela ytan, utom c;a 1 cm av den nedersta delen.
Jag brukar använda mig av båda gallren, det är kanske fel???

Hälsningar från Hälsingland
Bernt

PS! Kom hem i går efter en tur till Julita julmarknad, mycket folk och en vacker höstdag.DS!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vintergaller till kyl

Hej V-backen!

Menar du att du kör med endast den nedre "släta" luckan på även vid +8´ & där under? då går ju kylen på 12V! eller.
Mvh. "Ps" det blev kanske lite "krystat" till slut "DS"



Jag tror att jag förstår vad du menar.
Vi har också galler som alltid finns på plats och när temperaturen kryper under 7-8 gr så fäster jag en slät lucka utanpå det nedre gallret. Det finns bara en liten springa kvar i nederkanten.
När jag stänger av kylskåpet helt på vintern och när jag tvättar husbilen då fäster jag även en tät lucka över det övre ventilationsgallret.
Vet att Dometic har luckor som troligen kan köpas t.ex. genom KAMA Fritid eller hos din återförsäljare.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vintergaller till kyl

Hej Flor 16,
jag följer bara instruktionsboken och vinteranpassar kylskåpets ventilation.
Vid en utetemp under + 8 gr C (t.ex. under natten) så monterar jag alltid en vinterlucka på det nedra ventilationsgallret. Oberoende om jag kör med gas, 12 V eller 220 V. Därmed begränsas ventilationen något så att kylskåpet fungerar tillfredsställande även när det är kallt ute. Kylningen blir tillräcklig (vid < +8 gr C) ändå med bara ett helt öppet ventilationsgaller.
Sätter dit båda vinterluckorna när kylskåpet inte används.
V-backen ;)
 
Toppen