• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring.

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Hej, jag har byggt en carport till husbilen och funderar på hur jag skall slippa
fuktskador i husbilen under vintern när den står under tak.
Jag har burit in alla dynor i gäststugan och öppnat alla skåp och luckor.
Jag funderar på underhållsvärme - torrbollar eller elektrisk avfuktare.
Min förra husbil råkade ut för mögel överallt trots att jag hade torrbollar i den.
Tacksam för tips.:confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring.

Kall luft binder mindre fukt än varm luft. Ventilation viktigt. Jag skulle avstå från värme. Dock viktigt att se till att allt vatten är utsuget/utblåst från alla rör och slangar, vattenlås mm. Tag också ut alla textiler och annat som skulle kunna binda fukt och mögla.
Vi har haft vår hb kallförvarad under tak i många år nu, utan problem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring.

Om du har tillgång till el, sätt in en fläkt så att det blir luftcirkulation och sätt den på timer.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring.

Jag har under fler år använt en absorbsavfuktare, där kommer fuktig luft ut via en slang. Man får anordna en skiva med hål i för slangen som sätts i hålet för någon lucka. Absornsavfuktare är dyr men det funkar, mina dynor reser jag upp och öppnar skåpen. En "vanlig" avfuktare funkar väldigt dåligt när det blir lägre temperturer. Ska du lösa problemet med värme måste du värma ordentligt och ha bra ventilation, då betalar du avfuktaren på ett par år.
Och glöm inte att få bort vattnet från toans spolning så det inte fryser.
Och sen några råttfällor för säkerhets skull.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vinterförvaring.

Eftersom bilen skall stå relativt länge på samma plats är det viktigt med "markfukten". Det värsta är att ha bilen stående på oklippt gräsmatta, rostar garanterat inom några få år.

Jag brukar göra så här.
Jag lägger en kraftigt pressenning på marken som täcker väl hela ytan och kanske en meter extra både på längden och bredden. Stora och kraftiga pressenningar kan man köpa billigt från fritidsbåtshamnar eller från dem som hyr ut presssendningar. Några mindre hål gör ingenting. Man skall se att avrinningen är bra så inte vatten samlas på pressenningen. Är man en permanent husbilsägare som jag, så kan man lägga stenplattor, typ 50 x 50 på det hela, kanske bäst under? Jag har alltså en typ av loge där bilen står, men marken var typiskt jordgolv.

Sedan skall man öppna ventilationer i golvnivå, takluckorna är ju alltid lite öppna. Kuddorna skall lyftas på högkant och allt som kan frysas tas in.

Absolut ingen mat i bilen. Det lockar möss. Man skall rengöra alla ytor ordentligt, gärna med Ajax. Har man en katt som vistas ute, så skall man se att den kan komma in i logen = garanterat mössfritt.

Batterier är en separat problem och där påverkar bilens ålder hur man gör, min gamla bil är "offline" och underhållsladdas två gånger.

Om man skall ha husbilen ute i det fria, typ P plats, eller under någon tält vet jag inte.
Det är där liksom två problem. 1. Ny husbil förlorar mycket värde. 2. Äldre husbil tål det inte.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring.

Tack för informationen.
Jag har burit in alla dynor i gäststugan, där vi har underhållsvärme.
Kranarna blåste jag ur med dammsugaren genom att sätta slangen i utblåset.:)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring.

Tack för informationen.
Jag har burit in alla dynor i gäststugan, där vi har underhållsvärme.
Kranarna blåste jag ur med dammsugaren genom att sätta slangen i utblåset.:)

Husbilen fungerar precis som gäststugan. Har du underhållsvärme och inget läckage in genom tak/vägg hålls relativa fuktigheten nere och du slipper mögel. Alla tycks veta att det möglar i ett öppet förråd utan värme på vintern. Trots det rkommendera vissa att man skall ha kraftig ventilation men ingen värme i husbilen under vintern.
ERIKPER
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Vinterförvaring.

Har bilen i carport med 220V ansluten.
Sätter in en luftavfuktare samt en liten elfläkt som ser till att temperaturen inte understiger 5°.
Perfekt miljö här i södra Svarige.
Mycket låg elförbrukning.
Rolf
P.s. Förstår inte resonemanget om att blåsa vattensystemet med dammsugare.
Tappar ut allt vatten och lämna utloppen och alla kranar öppna. Förklara gärna om jag missat något
 
Toppen