• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

1

1922mp

Guest
Hej.
Är ganska nybliven husbilsägare efter många år som långliggare med husvagn. Jag undrar ang motorbatteriet. Ska jag låta det sitta kvar i bilen eller? Har ingen möjlighet till ström där jag ska förvara bilen under vintern
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vinterförvaring

Om du inte någorlunda regelbundet tänker starta bilen under vintern är det bässt att du skruvar ut abtterierna o ställer dem varmt hemma, ladda några gånger under vintern.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Om du inte någorlunda regelbundet tänker starta bilen under vintern är det bässt att du skruvar ut abtterierna o ställer dem varmt hemma, ladda några gånger under vintern.

Inte ett batteriproblem i o för sig, men en fundering vid avställning:
Fordon med bensinmotorer bör man inte småstarta för då bildas kondens i motor och avgasstem!
Men gäller det dieselmotorer också?
Åtminstone förr i tiden var avgasrören på dessa oljiga hela vägen, men dagens är betydligt renare.
Så därför undrar jag om nån som vet om det är bra eller förkastligt att starta motorn över huvud taget på vintern.
 

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Till 1922mp

Jag har under mina 14 år som husbilsägare aldrig tagit ur batterierna på vintern, trots kallförvaring. Tar bara bort pluskabeln och ser till att ha dem fulladdade.

Till -geva_

Har heller aldrig startat motorn mellan oktober och april, men ser till att ha fulltankat för att förhindra kondens i tanken.



Lycka till med vinterförvaringen och ha en fortsatt trevlig helg!
 
Toppen