• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterförvaring och batterier

Löfsan

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34728
Medlemskap
2025
Fråga från en som håller på att lära sig… Vår plåtis (2022:a) har ett bilbatteri där det ser enkelt ut att komma åt minuspolen. Två bodelsbatterier (AGM) + solceller. Husbilen ska stå inomhus i ouppvärmt garage, men i år har jag ingen möjlighet att köra motorn under ca 30 min/mån. Det fungerade perfekt förra vintern, men vad är bäst att göra nu i vinter?
1) Räcker det med att ta loss minuspoolen på bilbatteriet och de två bodelsbatterierna?
2) Om jag stänger elcentralen, utöver bodelsbatterierna, kopplas då även solcellerna bort?
3) Jag har en inverter som är kopplad direkt till bodelsbatterierna. Kopplas den bort via elcentralen, eller bara genom minuspolen? 4) Jag har möjlighet att få underhållsladdning av batterierna under vintern, men det är både bökigt och tungt att ta ur dom…Och hur fungerar det? Räcker det med en vanlig batteriladdare?

Tar tacksamt emot förslag på vad som är bäst att göra!

Bilagor

• IMG_0985.jpeg
    IMG_0985.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 129
  • IMG_0982.jpeg
    IMG_0982.jpeg
    2 MB · Visningar: 127
  • IMG_0989.jpeg
    IMG_0989.jpeg
    2 MB · Visningar: 127

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Har läst hela denna tråd men känner mig ändå osäker på hur jag ska göra med batterierna under vinterställningen.
Har förrutom startbatteriet två lithiumbatterier i bodelen och solcell på taket. Och tillgång till carport med eluttag.
Fick rådet att bara ansluta elkabeln och låta den stå på den underhållsladdning som det blir hela vintern.
Fungerar det bra utan risk att något i elsystemet tar skada? Eller är det bättre att istället underhållsladda t ex ett par dagar varje månad? Skulle vara skönt att slippa koppla bort batterierna. Det är trångt och bökigt som f-n.
Hoppas någon kunnig person kan förtydliga detta för mig - och alla andra som har liknande funderingar. //J-S
Jag bor i Luleå ,ser att också bor i norra sverige, dom flesta här bor i södra, Jag har 2 litium och ett agm som startbatt, jag tar bara lös minus på alla batterierna nu i sept sen får dom vara tills i april då jag kopplar in dom igen och ansluter el så dom laddas upp, dom tappar bara lite under denna tid, gjort så i 4 år nu ,funkat bra för mig

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Skulle vara skönt att slippa koppla bort batterierna. Det är trångt och bökigt som f-n
Är det en förståndig person som gjort det elektriska i bilen skall det sitta säkring(ar) i pluskabeln/kablarna från varje batteri. Kolla om din bil har åtkomliga sådana. Isåfall är det bara att dra ur dem så är batterierna bortkopplade.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Är det en förståndig person som gjort det elektriska i bilen skall det sitta säkring(ar) i pluskabeln/kablarna från varje batteri. Kolla om din bil har åtkomliga sådana. Isåfall är det bara att dra ur dem så är batterierna bortkopplade.
Koppla från minuspolen är absolut det säkraste, hitta säkringar till battererna är inte alltid enkelt, om du hittar dom,något kan ändå vara kopplat vid sidan av.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Koppla från minuspolen är absolut det säkraste, hitta säkringar till battererna är inte alltid enkelt, om du hittar dom,något kan ändå vara kopplat vid sidan av.
Ja på en del bilar är det risigt kopplat med många kablar från pluspolen. Men det är iaf värt att undersöka den möjlighet jag föreslår. Ficklampa och inspektionsspegel hjälper långt.

Toppen