• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring kall garage

F

F.d. 2132

Guest
Är det bra att ha lite värme på eller är det bara en nackdel med tanke på fuktskador. Jag tänker på daggpunkten etc ?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hej!
Det finns många olika synpunkter på detta med att ha "underhållsvärme "på under den kalla årstiden, jag kommer själv att ha på värme till 5-8 plus under hela tiden men å andra sidan så använder vi h-bilen under de flesta veckoslut och då tycker vi att det är en fördel att sängkäder o.dyl inte är fuktiga.

Vi har ett luftburet värmesystem i h-bilen så cirkulationen är det ingen fara med, kan tänka mig att med vattenburet system så får man även ha en fläkt som blåser runt luften!

Pilot
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hej
Det är väl aldrig fel att ha lite värmre på i HB:n, under förutsättning att det finns luftspalter vid skåp och mellan sängar och yttervägg, samt mot golvet.
Träinredningen mår bättre av att ha det varmt.
Efter som vi använder HB:n året runt, skulle det bli kondens om jag lät HB:n kallna, mellan "körningarna".
Tänkte oss iväg en sväng,men både jag och frun blev förkylda.
/Vidhem
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hej!
som sagt för att luften inte skall stå "still" när man använder sitt vattenburna värmesystem så är det bra med en fläkt som kör runt luften, det behövs emellertid ingen ocillerande el. liknande till det!

Pilot
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Jag tror väl inte det skall vara nödvändigt med någon fläkt med vattenburet system om nu husbilen är byggd för detta, dvs med luftspalter runt om i hela bilen, både under och bakom inredningen.
Hela konceptet bygger ju på att värmen från radiatorerna skapar en naturlig luftväxling.

Är dessutom tveksam till att ha en fläkt stående obevakad under längre perioder med tanke på att damm och annat kan lägga sig på glödtrådarna och orsaka antändning.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hej

Vi har under 11 år aldrig haft någon värme på under vintern. Inga problem i vårt kallgarage/båtskjul i alla fall. Vi tar inte ens ut dynorna. Innan husbilen så hade vi båten där i 15 år. Inga problem med fukt eller kondens.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring kall garage

Har ingen värme i vinter men nu på hösten har jag ca 10 grader för att hålla fukten borta. Sen när kylan kommer och luften blir klarare då drar jag ur kontakten
mvh Frank
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring kall garage

Är det bra att ha lite värme på eller är det bara en nackdel med tanke på fuktskador. Jag tänker på daggpunkten etc ?

Det är en klar nackdel att ha värme på, åtminstone om bilen står utomhus och om bilen har vattenburen värme.

En varm, fuktig luft kondenseras lätt mot ett kallt yttre. I första hand ser man kondensen mot rutorna. Dessutom bäddar man för mögel som växer snabbare i varm, fuktig och stillastående luft.

Att elda för kråkorna har bara energibolagen och staten glädje av!

PS! Och mössen!
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hej alla!

Har husbilen i en trälada, ingen värme på. Tar inte ut dynor o dylikt, har två stora fuktbollar dock. Aldig varit några problem. Ser till att alla batterier är fulladdade innan jag ställer av. Lyfter bort + polerna på batterierna. När det är dags att ta ut husbilen, bara lägga på polerna startat på första i 8 år.

Må gott alla
Stig. B.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Jag har aldrig haft problem med att förvara båtar eller husbil i kallutrymme utan värme.
Väljer att lyfta madrasser så att luft lättare kan cirkulera och ställer in några behållare med torrbollar och en musfälla för säkerhets skull.
Besöker då och då garaget och kollar laddning och om det skulle behövas att tömma behållarna med torrbollarna något.
Är också noga med att tömma tankar och pumpar på vatten så att ingen frysrisk föreligger.
Slutligen, ju renare bilen är invändigt, desto mindre härdar för mögel etc.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Vinterförvaring kall garage

Hei! Har bilen i et kaldt rom, med god luftgjennomstrømming.Full dieseltank, og el`en er på(ladding). Lik temperatur i hele bilen gir ingen kondens. Ellers så står der musefeller rundt bilen. Flytter litt på bilen av og til, for hjula sin skyld.
Helsing Berit & Ola
 
Toppen