• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Vinterförvaring av Sunlux litiumbatterier

ojakob

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
28304
Medlemskap
2026
Hej,

Kolla i dag mina 2 Sunlux 100 Ah batterier som sitter kvar i bilen just nu.
Klarar dom sig under vintern utan att laddas...

/Ove Jakobsson

Bilagor

• IMG_0757.webp
    IMG_0757.webp
    102,3 KB · Visningar: 48
Ja sitta kvar är inga problem, men du måste vara säker på att ingen förbrukning från dem sker, eller det säkraste bryt/koppla bort batterierna från elsystemet.
%-värdet kommer sällan att visa rätt över längre tid, då ev. låg förbrukning inte alltid registreras, då är spänningen ärligare då även bms'en oftast drar en liiten ström.
Det skiljer på intern förbrukning mellan olika bms, jag har ett 100Ah LFP som stått oanvänt sedan pandemin, just det har knappt dragit någon ström alls internt. Så att ha lite koll ett par gånger under vilan kan påvisa ev förbrukning, den såkallade självurladdningen är i princip obefintlig på LFP-celler.
Eller kolla med Magnus på Sunlux.

Man kan också studera Sunlux hemsida

Då var jag inte så långt ifrån, för många år sedan när man var grön med LFP så blev jag lurad några gånger av SoC-värdet från bms'en, men man lär sig efter hand ifall värdet är realistiskt utifrån vila, laddning, urladdning, samt alla shuntar/bms beter sig lite olika så det går inte att dra alla över en kam.

Tillbaka
Toppen